השרב הגדול עלול להסב לחקלאים נזקים של עשרות מיליוני שקלים

בקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות מעריכים: הנזקים לחקלאות כתוצאה מגל החום החריג צפויים לעמוד על למעלה מ-30 מיליון שקל, אך עדיין מוקדם לקבוע את היקף הנזקים הסופי • הבוקר דווח על פגיעה בגידולי העגבניות, הפלפלים, ההדרים, האבוקדו והאבטיחים

מטע תפוחים בישראל. נזקים עצומים / צילום: אייל מרגולין
מטע תפוחים בישראל. נזקים עצומים / צילום: אייל מרגולין

לאורך השבוע הקרוב צפוי לשרור בישראל גל חום חריג וארוך מן הרגיל. בקרן הביטוח לנזקי טבע בחקלאות "קנט" התקבלו משעות הבוקר עשרות הודעות של חקלאים על נזקי מזג האוויר ועומס החום הכבד לגידולים השונים. הנזקים שהתקבלו עד כה הם מכל אזורי הארץ, ובכלל זה דרום רמת הגולן והגליל העליון, מרכז הארץ ובעיקר אזור עמק חפר וכן משקים חקלאיים בנגב הדרומי.

מבדיקה ראשונית שנערכה בקנט עולה כי מרבית הנזקים לענפי המטעים והירקות הם בגין פגיעות חום הפוגעות בפריחה ובחנטה של הפירות והירקות, פגיעה הגורמת לירידה משמעותית בהיקף היבולים העתידיים. בין השאר מדובר על פגיעה בגידולי העגבניות, הפלפלים, ההדרים, האבוקדו והאבטיחים.

פגיעה משמעותית נוספת בעקבות החום הכבד היא של מכות שמש הגורמת לצריבות של הפרי על העצים, צריבות הפוסלות את הפרי לשיווק בהמשך. בענפי הפלחה ובכלל זה גידולי החיטה, החשש הוא לשריפות כתוצאה מגל החום ומהרוחות הצפויות.

לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט, בשנים האחרונות, כתוצאה מההתחממות הגלובלית אנו עדים לאירועי מזג אוויר עוצמתיים מאוד הגורמים לנזקים כבדים בזמן קצר. "מדובר באירועי קיצון שלחקלאים כמעט שאין איך להתמודד מולם. בנוגע לגל החום הנוכחי, בשלב הראשוני מדובר בהערכת נזקים של למעלה מ-30 מיליון שקל, אולם עדיין מוקדם לקבוע את היקף הנזקים הסופי", אומר תורג'מן.

לדבריו, קנט תגברה את פעילות המעריכים שיוצאים לשדות, על-מנת שהללו יוכלו לקבוע בהקדם את היקפי הנזקים, ושהקרן תוכל לפצות את החקלאים בהתאם.

בגל חום דומה שהתרחש בדיוק לפני כשנה, במאי 2019, שילמה הקרן למגדלים השונים פיצויים בגובה של כ-25 מיליון שקל. ואולם, לפי תורג'מן, "הפעם מדובר בגל חום של כשבוע, כאשר בנוסף לטמפרטורות הגבוהות הנמדדות במשך היום, גם בשעות הלילה נהיה עדים לחום חריג. מבחינת החקלאות מדובר בשילוב בעייתי, ואנו צופים כי היקף הנזקים הסופי יהיה גבוה מאוד ויעמוד על עשרות מיליוני שקלים".