"משמרות קצרות יותר יעזרו לנו לספק רפואה טובה יותר"

משבר הקורונה קיצר את משך המשמרות של רופאים מתמחים מ-26 ל-12 שעות • הרופאים והמדינה מנהלים בימים אלה משא ומתן על הסכם קיבוצי חדש והמתמחים דורשים להמשיך את המשמרות הקצרות: "זה הזמן לעשות שינוי" • ההסתדרות הרפואית: פועלים לשפר את תנאי העבודה

הפגנת המתמחים לקיצור שעות העבודה / צילום: אלעד גוטמן
הפגנת המתמחים לקיצור שעות העבודה / צילום: אלעד גוטמן

משבר הקורונה המחיש לציבור הישראלי את מצבה השברירי של מערכת הבריאות הישראלית - המספר הנמוך של מיטות טיפול נמרץ ומכונות הנשמה, הצפיפות הגבוהה בבתי החולים והשיעור הנמוך של אנשי צוות רפואי לנפש שיחקו כולם תפקיד בצעדי הזהירות המקסימלית שנגזרו על הציבור, בניסיון לעצור את התפשטות המגפה. בימים האחרונים המשבר השיב למרכז סדר היום סוגיה אחת - שעומדת במרכז קמפיינים ועימותים כבר קרוב לעשור - משמרות הרופאים המתמחים, שנמשכות נכון לעכשיו 26 שעות ברציפות.

5 סיבות מדוע לא היינו רוצים שרופא שלא ישן 26 שעות יטפל בנו

ארגון "מרשם", שמאגד בתוכו יותר מאלף רופאים מתמחים (מתוך כ-7,000 רופאים מתמחים בישראל), החל בשבועות האחרונים בהחייאת הקמפיין שבעצם היה אחת הסיבות להקמתו - המאבק לצמצם את שעות התורנות הארוכות.

משבר הקורונה, מסביר הארגון, והצורך לשמור על היגיינה ועל בידוד, ביחד עם ההתארגנות המיוחדת של בתי החולים, הביא באופן זמני להגשמת "החלום" של המתמחים - משמרות של 12 שעות, כנהוג באירופה. "המשבר הוכיח שמה שאמרו במשך שנים על חוסר האפשרות של משמרות מתמחים קצרות מ-26 שעות ברצף פשוט אינו נכון", אומרים בארגון.

"במסגרת מתכונת החירום להתמודדות עם הקורונה חולקנו כרופאים לקפסולות, ועבדנו בתורנויות של 12 שעות", מספרת יו"ר "מרשם", ד"ר ריי ביטון, "במהלך השבועות האלה גילינו שבניגוד למה שנאמר, המערכת דווקא כן יודעת להתגמש, דווקא כן מסוגלת להתאגד ולפעול למען מטרת קיצור המשמרות, ובעצם להצליח לעשות משהו שבמשך עשור נחשב לבלתי אפשרי".

"מעבר לכך", מוסיפה ד"ר ביטון, "אנחנו כמתמחים גם גילינו את החיים שלנו מחדש, וגם הבנו איזו רפואה יותר טובה אנחנו יכולים לתת עם משמרות קצרות יותר מ-26 שעות". בתום המשבר, היא אומרת, "חזרנו לצורת ההעסקה הקודמת, אבל הבנו שזה הזמן לעשות שינוי".

כחלק מהמאבק, קיים הארגון הפגנה גדולה בכיכר רבין לפני כעשרה ימים, ומתמחים רבים מפרסמים סיפורים אישיים ומונים את המחקרים המציגים את החסרונות הבולטים של המשמרות הללו: שחיקה גוברת בקרב מתמחים, יותר תאונות דרכים, יותר לחץ לא-בריא, פחות ריכוז וסיכוי עודף לטעויות. לדבריהם, החסרונות הללו גוברים בהרבה על היתרון שהיה הבסיס לקביעת המשמרות הללו - עיקרון הרצף הטיפולי ומניעת טעויות הנובעות מהחלפות משמרת.

למעשה, המודל של משמרות ארוכות - 24 שעות ויותר - פעיל כיום רק בארה"ב ובקנדה. בארה"ב הוא אף משתנה ממדינה למדינה, וחלק מהן אימצו חקיקה שמגבילה את שעות העבודה של מתמחים ברפואה. באירופה, כפופה עבודת הרופאים לחוק שעות העבודה של האיחוד האירופי, שקובע כי הם חייבים לזכות ב-11 שעות מנוחה כל 24 שעות, מה שהופך משמרת מקסימלית ל-13 שעות, למעט במקרים חריגים שבהם רופאים מוותרים על זכות זו בכתב.

למעשה, הרקע למאבק הציבורי כעת אינו רק היציאה ממשבר הקורונה, אלא גם הכניסה למשא ומתן בין הרופאים לבין המדינה סביב גיבוש הסכם קיבוצי חדש. המשא ומתן בין הצדדים היה כבר אמור להתחיל, נדחה בגלל הקורונה, ואמור להתקיים בשבועות הקרובים. ההסכם הקיבוצי הקודם, ב-2011, הוא שהביא לשבר בין הרופאים הבכירים לבין המתמחים ולפרישת חלקם מהר"י - הארגון היציג של הרופאים בישראל שניהל את המשא ומתן. כבר ב-2011 חתמו המתמחים על הסכם נפרד עם המדינה, שמעניק להם תנאים טובים יותר מבחינת ימי מנוחה ומספר משמרות, ולפני כחמש שנים התפלג חלק מהם מהארגון. כעת, אומרים ב"מרשם", הארגון מתכוון "לקחת חלק בדרך כזו או אחרת" במשא ומתן הקיבוצי.

הר"י, מצדה, שבה מאוגדים רוב הרופאים המתמחים בישראל, מבהירה כי היא הגוף המייצג של כל הרופאים בישראל - כולל המתמחים. למרות שהאינטרס של המתמחים החברים ב"מרשם" הוא לצמצם את משך המשמרות, והאינטרס של רופאים מומחים החברים בהר"י הוא להמשיך בהסדר הקיים, המיטיב עם שעות העבודה שלהם - הר"י מסרה כי היא מתכוונת לקדם את נושא קיצור התורנויות. "ההסתדרות הרפואית עובדת על נושא קיצור המשמרות מזה זמן רב", נמסר, "ובשבוע שעבר הודענו בכנסת על התחלת פיילוטים בעניין".

לצד ההפגנות והקמפיין הציבורי, ארגון המתמחים דורש כעת ליישם בשטח באופן מיידי פיילוטים שיאפשרו את קיצור משך המשמרת. הדבר דורש הקצאת תקנים רבה יותר, כלומר הוצאה משמעותית יותר, וגם מסמן גבול עליון למספר השעות - 16 שעות למשמרת מקסימלית.

מבחינה פרוצדורלית, הארגון דורש שיישום צעדים אלו לא יינתן בידי הר"י, אלא יוקצה לגוף ממשלתי חיצוני שייפקח על התהליך. הארגון מתנגד ל"פיילוטים עצמאיים" ביוזמת בתי חולים - כמו הכרזת "שיבא" על קיצור המשמרת למתמחים ל-21 שעות, ומנסה לגבש מתווים אחידים לכל בתי החולים בארץ.

"זאת בדיחה", אומרת ד"ר ביטון על המתווה שהוצע ב"שיבא", "אנחנו לא רוצים להיות תלויים ברצון הטוב של מנהלי מחלקות, אלא להיות שותפים במדיניות שיתווה גוף מקצועי ואובייקטיבי". לדבריה, "אנחנו שואפים להגיע אל הדיונים על ההסכמים הקיבוציים כבר עם מתווים מגובשים שאפשר יהיה להכניס כמו שהם לתוכם".

לדבריה, כל סוגיית אורך המשמרות עברה מהפכה תודעתית. בעבר עבדו רופאים כ-32 שעות רצופות ולפעמים 36 שעות רצופות במשמרת, ודיברו על כך בנוסטלגיה וכחלק מ"מורשת קרב". "לפני עשור הרעיון שיקוצרו המשמרות היה נתפס כבדיחה, אבל עכשיו, המאבק שהתחיל ב-2011 בעצם גרם להגברת המודעות לבעייתיות שבטיפול רפואי עם משמרות ארוכות שכאלה, וביחד עם המאבק שלנו שהתחדש ב-2016 הוביל למצב הנוכחי - שבו מתמחים וחלק מהציבור יוצאים לרחובות ודורשים את קיצור המשמרות".

מההסתדרות הרפואית נמסר כי היא "שוקדת כבר זמן רב יחד עם פורום המתמחים ופורום הסטאז'רים על הובלת רפורמות במתכונת העבודה של הרופאות והרופאים לרבות קיצור משך התורנות. כחלק מהמהלך המתוכנן, יושקו בקרוב שורה של פיילוטים במספר מחלקות שונות. בשלב הראשון בשיבא ובהמשך בבתי חולים נוספים במרכז ובפריפריה. במקביל, הר"י פועלת לשפר בהסכמים הקרובים את תנאי העבודה של כלל הרופאות והרופאים בדגש על התאמת מתכונת העבודה לעולם העבודה המודרני, אימוץ פרקטיקות של עבודה מרחוק, איזון נכון יותר בין קריירה לחיי משפחה והיבטים נוספים".