תם הטקס: אבי ניסנקורן החליף את אמיר אוחנה בתפקיד שר המשפטים

ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן נכנס היום לתפקיד שר המשפטים, ואילו השר הנוכחי אמיר אוחנה יעבור לתפקיד השר לביטחון הפנים • אוחנה: "הדברים מפניהם התריעו רבים וגדולים לפניי, הדברים מפניהם התרעתי גם אני, לא באו על תיקונם" • צפו בטקס

אמיר אוחנה, אבי ניסנקורן ואביחי מנדלבליט בטקס חילופי שר המשפטים / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
אמיר אוחנה, אבי ניסנקורן ואביחי מנדלבליט בטקס חילופי שר המשפטים / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

אמיר אוחנה יוצא ממשרד המשפטים, ואבי ניסנקורן נכנס. היום (ב') נערך במשרד המשפטים בירושלים טקס חילופי שרי המשפטים. ח"כ אוחנה מהליכוד נפרד ממשרד המשפטים אחרי שכיהן בתפקיד בתקופת ממשלות המעבר, וייכנס לתפקיד השר לביטחון הפנים. ח"כ ניסנקורן מכחול לבן נכנס לתפקיד שר המשפטים.

השר אוחנה, שנשא דברים בטקס, אמר שהוא עוזב היום את תפקידו ברגשות מעורבים. "הדברים מפניהם התריעו רבים וגדולים לפניי, הדברים מפניהם התרעתי גם אני ביותר מהזדמנות אחת, לא באו על תיקונם", אמר אוחנה.

לדבריו, "התיקון הכל-כך נדרש בתביעה הכללית ובפרקליטות לא קרה, כי המערכת, היום לפחות כבעב, מכוילת להגן על עוצם ידה יותר משהיא מכוילת להגן על אמון הציבור בה". אוחנה אמר שזה מצער אותו מאוד, אך הוא יודע שיום יבוא, והלוואי שהדבר לא יצמח מתוך משבר עמוק, והדברים ייראו אחרת.

אוחנה הוסיף ואמר לבכירי מערכת המשפט: "למדתי להכיר גם בטוב שיש בכם, ונקשרתי לחלקכם ברמה האישית. למדתי להכיר בחריצות ובמסירות שלכם, בעיקר בתקופה האחרונה במסגרתה מדינת ישראל והעולם כולו נאבקו בהתפשטות הנגיף, דבר שהצריך מכם היערכות למתכונת עבודה שונה בתכלית ממה שהכרנו, כמו גם לילות כימים בעבודה על ניסוח תקנות שעת החירום הלאומית אליה נקלענו, שתרמו ועודם תורמים להצלת חיים ולהתמודדות העסקית-כלכלית-חברתית עם נזקי גל ההדף שהביאה איתה המחלה והמאמצים למניעת הפצתה". 

מימין: יגאל מרזל, סיגל יעקבי, אמיר אוחנה, אבי ניסנקורן, ד"ר אביחי מנדלבליט, תומר מוסקוביץ  / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
 מימין: יגאל מרזל, סיגל יעקבי, אמיר אוחנה, אבי ניסנקורן, ד"ר אביחי מנדלבליט, תומר מוסקוביץ / צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

אוחנה ציין כי שעות ארוכות העבירו היועץ המשפטי לממשלה, המשנים ורבים מעובדי ייעוץ וחקיקה שפעלו מאחורי הקלעים בהתקנת תקנות להגנה על הציבור מפני התפשטות הנגיף, והדברים עברו בישיבות הממשלה לא בלי ויכוחים ולא בלי מחלוקות.

"הציבור הישראלי כולו זקוק למערכת משפטית הנהנית מאמון הציבור, אמון אותנטי ולא מעושה - הנובע מפתיחותה של המערכת ולא מהסתגרותה, מהבנה שאור השמש הוא המחטא הטוב ביותר כדברי השופט ברנדייס, ולא חשכת האפלה", אמר שר המשפטים היוצא. 

אוחנה סיכם בכך שמערכת המשפט חשובה מדי לתפקוד מיטבי של חברה דמוקרטית, מכדי שנתקפל כל אימת שמהדהדת אותה זעקת סרק נושנה על "קץ הדמוקרטיה".

"לא לקץ הדמוקרטיה אנו מייחלים, אלא לחיזוקה. הייתם לי - חרף כל המחלוקות הידועות ולצד ההסכמות שגם כאלה היו, ואפילו לא מעטות, תתפלאו - לבני-לוויה מעניינים במסע הזה. נהניתי ללמוד בזכותכם ומכם, ואני רוצה להודות לכם מקרב לב על המסע הזה, חוויות ואנשים שוודאי עוד ילכו איתי שנים ארוכות, וגם על הפלוגתות והמחלוקות, שכן אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה". 

"דרכנו היא אחת - דרך המשפט והצדק"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הודה לשר המשפטים היוצא אוחנה ואמר לו: "אין זה סוד כי היו מחלוקות בינינו, אך לצד המחלוקות הייתה גם עשייה משותפת חשובה וטובה, ואציין באופן מיוחד את העבודה המשותפת בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה". 

לדברי היועמ"ש, "במהלך תקופה מאתגרת ואינטנסיבית זאת פעלנו בשיח מתמיד, בין היתר לקידום תקנות שעת החירום הנדרשות על-מנת לאפשר לממשלה להתמודד עם האיום הבריאותי החמור שנשקף לאזרחי המדינה. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך החשוב כשר לביטחון פנים, ומשוכנע שעוד נזכה לעבוד ביחד בנושאים מרכזיים וחיוניים".

מנדלבליט ברך את השר הנכנס ניסנקורן ואמר לו: "אתה תגלה במהרה שמשרד המשפטים מורכב מעובדי מדינה מצוינים, מסורים ואחראים, ששמים לנגד עיניהם מעל לכל את טובת המדינה ואת האינטרס הציבורי. ישנם אתגרים רבים הניצבים לפתחך, ואנחנו פה כדי לסייע לך לעמוד בהם".

מנדלבליט ציין כי למשרד המשפטים יש משימות רבות, כשמטרת-העל של כולן היא להבטיח את שלטון החוק במדינת ישראל .

"בהקשר הזה, אבקש להזכיר את דבריו של אחד מגדולי המשפטנים שכיהנו גם בבניין הזה - נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר זכרונו לברכה, שקבע באחד מפסיקותיו כי 'ביטויו העיקרי של שלטון החוק הוא בכך שהוא אינו שלטונם של אנשים - לפי החלטותיהם, שיקוליהם ומאווייהם הבלתי מוגבלים - אלא בכך שהוא נשען על הוראותיהן של נורמות יציבות, השוות לכול ואשר מחייבות את הכול במידה זהה'. זהו ערך היסוד אותו אנו מציבים כל העת לנגד עינינו, ושלאורו אנחנו פועלים".

"דרכנו היא אחת - דרך המשפט והצדק", סיכם היועמ"ש. "גם כשהרוחות סוערות בחוץ, גם כאשר מנסים להסיט אותנו מדרכנו באמצעים כאלה ואחרים, גם כאשר מעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו, אנו ממשיכים ונמשיך לצעוד בדרך הזו ללא כחל ושרק".

בטקס נשאו דברים גם ממלאת-מקום מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקובי; מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל; ומנהל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ.

תקופת כהונה סוערת

בתקופתו כשר משפטים התעמת השר אוחנה לא אחת עם בכירי מערכת המשפט. באחד משיאי העימות אוחנה טען כי הפרקליטות היא שחקן פוליטי, וכי יש "פרקליטות בתוך הפרקליטות" שמנהלת "יחסי תן וקח עם עיתונאים".

אוחנה גם מינה את עו"ד דן אלדד לממלא-מקום פרקליט המדינה למרות התנגדות נחרצת של היועמ"ש מנדלבליט. בנוסף, אוחנה התעמת עם שופט בית המשפט העליון מני מזוז, וטען כי מזוז הגדיר אותו כ"שר לעומתי למערכת המשפט" (בראיון שערך עם מזוז החתום מעלה), ולכן צריך לפסול עצמו מלדון בענייניו.

רבים במערכת המשפט מקווים שיו"ר ההסתדרות לשעבר ושר המשפטים הנכנס, ניסנקורן, ינהל דיאלוג פורה יותר וסוער פחות עם המערכת.