אתגר בגודל 600 מיליארד דולר: הפד נערך להלוואות ישירות לעסקים בינוניים

תוכנית ההלוואות של הפדרל ריזרב היא אחת המורכבות אי פעם מבחינת הבנק המרכזי

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

הפדרל ריזרב נערך להלוואות ישירות לעסקים בגודל בינוני בהיקף של 600 מיליארד דולר, כדי למלא חלל שהשאירו תוכניות הממשל להקלה כלכלית במשבר הקורונה, וזו משימה שהיא אחת החמקמקות ביותר שלו אי פעם. הסיכון לפד הוא שבנק מרכזי לא נכנס בדרך כלל לתחום זה, מה שיוצר כאב ראש פיננסי ופוליטי.

האתגר העיקרי של הפד הוא לקבוע תנאים כך שהפד לא יהפוך לפח זבל של הלוואות רעות - אך גם לא יהיה נוקשה מדי כדי לא להרחיק חברות שרוצות להשתתף.

התוכית מיועדת לעזור לחברות כמו LMI Aerospace ממיזורי שמייצרת חלקי מטוסים. היא גדולה מכדי להיכלל בתוכנית ההלוואות של הממשל לעסקים קטנים, אך קטנה מכדי ליהנות מתוכניות הערבויות האחרות של הפד.

לפי התוכנית החדשה לשוק הבינוני, חברה תקבל הלוואה מבנק, שימכור 95% מהחוב לפד. הבנק יישאר עם פחות חוב נוסף במאזנו, ויהיה חופשי לבצע הלוואות נוספות ללווים אחרים.

LMI, שצמצמה את כוח העבודה שלה ב-600 עובדים מתחילת השנה לכמות של1,600 עובדים, שוחחה עם המלווים שלה בשבועות האחרונים על השתתפות בתוכנית הזו, ומצאה שהם מהססים. "הם לא אומרים, 'לא, אנחנו לא רוצים לעשות את זה', אבל הם לא רוצים שהמאזנים שלהם יכילו הרבה לווים שיהיו להם קשיים כספיים לזמן מה", הסביר אד דיקינסון, מנכ"ל החברה.

אחרי ששוקי האשראי החלו להיכנס לקיפאון על רקע משבר הקורונה, הפד הגיב במרץ ובאפריל בהבטחות לגבות אותם - כולל שוקי החוב הקונצרני והמוניציפלי - כדי להוריד את עלויות החוב ולהעלות את המניות. כעת, "האתגר הגדול ביותר הוא לגרום לתוכניות הללו לעבוד", אמר יו"ר הפד לשעבר בן ברננקי בראיון לעיתון.

"תוכנית הסיוע למיין סטריט (רחוב העסקים הראשי בכל עיר) הולכת להיות מסובכת במידה בלתי רגילה", אמרה יו"ר הפד בין השנים 2014 ו-2018 ג'נט ילן. "אחת הבעיות האפשריות היא שהתוכנית לא תהיה נדיבה מספיק".

הפד רגיש מאד לתגובות פוליטיות שליליות, כמו הביקורת שהושמעה אחרי המשבר הפיננסי ב-2008, שוושינגטון הצילה את וול סטריט מקריסה, אך לא עשתה די לעזור למיין סטריט, העסקים הרגילים. "חשוב מאד שאם אתה הולך להתערב בזה, שתקבל היענות מהעסקים", אמר נשיא הפד בשיקאגו, צ'רלס אבנס.

אנשי הפד אומרים שהם מכווננים את התוכנית, כולל הרחבה שלה למלכ"רים. "אנחנו לומדים תוך כדי תנועה", אמר יו"ר הפד הנוכחיי, ג'רום פאואל, בפורום אינטרנט בשבוע שעבר.

תוכנת העזרה לשוק הבינוני נולדה בדיונים שהתקיימו במרץ בין פאואל, שר האוצר סטיב מנוצ'ין ומחוקקים כמו הסנטור מארק וורנר, דמוקרט מווירג'יניה, שהציע להשתמש בפד כדי להגיע לעסקים בגודל בינוני דרך המערכת הבנקאית שבפיקוח הפדרל ריזרב.

הפד משתמש בסמכויות מיוחדות שהוענקו לו על ידי הקונגרס וממשל הובר בשפל הגדול להלוות בזמנים שמוגדרים כ"לא רגילים ודוחקים". בין 1932-1936, הפד הלווה 1.5 מיליון דולר ל-123 עסקים, או כ-28 מיליון דולר היום בתיאום לאינפלציה. ההלוואה הגדולה ביותר, 300,000 דולר, ניתנה לחברת ייצור מכונות כתיבה.

חקיקת הסיוע במשבר הקורונה בהיקף 2 טריליון דולר שהועברה במרץ, סיפקה 454 מיליארד דולר לאוצר להשקעה בתוכניות הלוואה שונות שמנוהלות על ידי הפד. הכלל היה שהפד לא יבצע הלוואות שמעמידות בסכנה את ההון שלו.

מנוצ'ין הסכים בחודש שעבר לספק 75 מיליארד דולר לכיסוי הפסדים בתוכנית ההלוואות למיין סטריט, והפד אומר שזה יאפשר לו להעניק עד 600 מיליארד דולר בהלוואות. מנוצ'ין אומר שהאוצר יעמיד עוד כספים אם הם יהיו נחוצים למטרה זו.

התוכנית למיין סטריט פתוחה לחברות עם עד 15,000 עובדים והכנסות של עד 5 מיליארד דולר בשנה שעברה. ליותר מ-19,000 חברות בארה"ב היו בין 500 ל-15,000 עובדים ב-2017, והן העסיקו 30-40 מיליון אמריקנים, לפי מנהל האוכלוסין.