יכול להיות שהשוק התלהב יותר מדי מהדיווח על חיסון לקורונה?

חברת התרופות מודרנה דיווחה אתמול על נתונים חיוביים בקשר לתוצאות ניסוי ראשוני בפיתוח חיסון לקורונה • סטיבן טפר, IBI: "יש עוד תהליך של פיתוח לחיסון, עוד לא ידוע עד כמה הניסוי בטוח; החברה טוענת שתופעות הלוואי לא היו חריפות, אך צריך לעקוב אחר זה"

מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP
מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP

לאחר הזינוק אתמול, מניית מודרנה צונחת הערב (ג') ב-10%. חברת התרופות הודיעה על הנפקה משנית וגיוס של 1 מיליארד דולר. אתמול עלתה המניה בכמעט 20% לאחר שהחברה דיווחה על נתונים חיוביים בקשר לתוצאות ניסוי ראשוני בפיתוח חיסון לקורונה. לפי דיווח באתר STAT, מומחים לחיסונים טוענים כי מודרנה לא הציגה נתונים קריטיים להערכת החיסון.

"השוק מנסה להתעורר מהסיוט הכלכלי, והמשקיעים חושבים שהנה כל דיווח ראשוני חיובי לגבי חיסון לקורונה מצביע על יציאה מהמשבר. נכון, כמו שכולם כל הזמן אומרים, מה שיציל את המצב זה חיסון, והכל נסוב סביב השאלה מתי הוא יהיה, אבל לדעתי התגובה של השוק היתה מוגזמת", כך אמר סטיבן טפר, אנליסט הפארמה, של אי.בי.איי בשיחה עם גלובס. 

"זהו ניסוי מאד ראשוני על 45 מתנדבים בריאים. לא כולם קיבלו את המינון הנמוך, בשני המינונים הנמוכים הצליחו להראות פיתוח נוגדנים, ובקרב 8 חולים נרשמה הצלחה בנטרול הווירוס באופן אפקטיבי. אין תוצאות עדיין למינון הגבוה. עם זאת, העקיבה אחר נושא הנוגדנים היא רק ל-6 שבועות, אלו הנתונים המאוחרים ביותר שיש להם, כך שמדובר בתוצאות ראשוניות, ועכשיו הניסוי צריך להתקדם לפאזה שנייה בכמה מאות חולים, אחרי זה כנראה פאזה שלישית בכמה אלפי חולים, וגם צריך לעקוב אחר תקופה ממושכת יותר (6 חודשים בפאזה שלישית).

"יש עוד תהליך של פיתוח התרופה. אנחנו עוד לא יודעים עד כמה הניסוי בטוח. החברה טוענת שתופעות הלוואי לא היו חריפות, אך צריך לעקוב אחר זה. צריך לראות שההגנה החיסונית תימצא אפקטיבית לפרק זמן ממושך. וגם הנתונים מאד חלקיים וראשוניים, שכן נוגדנים זה רק חלק מהסיפור, לכן יש הליך ארוך לעבור בהמשך", אמר טפר.

החיסון של מודרנה בניסוי מבוססת טכנולוגיה גנטית שנקראת שליח RNA, מה שמשול למצב בו הגוף מקבל הוראות מה-DNA לתאים לייצר חלבונים מסוימים. "בגלל שחיסון עם RNA מאד חדשני, רוב החיסונים הקלאסיים (או לקחת את הנגיף בצורה מוחלשת או לקחת חלבונים) לבוא ולקחת את ה-RNA של הנגיף ללא הנגיף אלא רק המטען הגנטי שלו, אז בשני המקרים הללו מדברים על שיטות חיסון מאד מתקדמות, והחיסונים הקיימים לא מדברים על שיטה דומה כך שמדובר בניסוי מאד חדשני. וגם יחסית קל לייצר את החיסון. ולכן אם אכן נקבל את כלל המידע לגבי הניסוי הזה, וגם לגבי הניסויים הבאים שהם יותר חשובים. בינתיים מדובר בניצנים מאד ראשוניים", אמר טפר. "בכל מקרה, השלמת הניסויים הקליניים והייצור ההמוני יידרש לפחות כשנה עד שנה וחצי, כלומר באפריל עד אוקטובר של 2021".