אחרי ההפגנות ושביתות הרעב: הכנסת תקים ועדה שתעסוק בעצמאים ועסקים קטנים

את הקמת הוועדה יזם יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, לאחר שיחות שערך עם עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), ועם נציגי ועד התרבות שהגיעו לביתו של ח"כ זוהר במוצאי שבת

ח"כ מיקי זהר ונציגי ארגון האולמות וגני האירועים מחוץ לאוהל המחאה  / צילום: פוני מסיקה
ח"כ מיקי זהר ונציגי ארגון האולמות וגני האירועים מחוץ לאוהל המחאה / צילום: פוני מסיקה

בעקבות מאבקם של העצמאים על זכויותיהם בחודשיים האחרונים - ההפגנות, מיצגי המחאה שביתות הרעב והלחץ על הממשלה - הוחלט: תוקם ועדה בכנסת שתעסוק בעצמאים ועסקים קטנים.

את הקמת הוועדה יזם יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, לאחר שיחות שערך עם עו"ד רועי כהן, נשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל), ועם נציגי ועד התרבות שהגיעו לביתו של ח"כ זוהר במוצאי שבת. במהלך הפגישה סוכם, כי ח"כ זוהר יפעל להקמת ועדה אד הוק בכנסת ישראל שתעסוק בעצמאיים ועסקים קטנים, ואשר בראשה יעמוד ח"כ דוד ביטן. עוד סוכם כי להב, יחד עם 56 הארגונים החברים בה, ייקחו חלק בדיוני הוועדה להצגת הבעיות והצעדים הדרושים שיש ליישם עבור ציבור העצמאים וזאת לאור משבר הקורונה.

בין הסיכומים המשמעותיים יותר שהושגו היה הסיכום כי הוועדה תעסוק גם בדרישה לחקיקת דמי אבטלה לעצמאים כבר בחוק ההסדרים הקרוב.

סיכום זה הנו חלק מהבטחה שהבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשי ארגוני העצמאים במהלך פגישה שנערכה עמם בשיא מאבקם לקבלת זכויות וסיוע מהמדינה על רקע משבר הקורונה. 

סקטור העצמאים מונה כיום כ-500 אלף עצמאים, מעסיקים ובעלי עסקים קטנים, המעסיקים אשר מעסיקים בעצמם כ-1.5 מיליון שכירים. מאבקם, שהחל עם ראשית משבר הקורונה, נמשך לאורך כל החודשים האחרונים ללא הפוגה. במהלך המאבק נערכו הפגנות ענק של ארגוני העצמאים בירושלים ובתל-אביב, מיצגי מחאה בכיכרות מרכזיים בתל-אביב (בהם מיצג "שולחן הסדר הנטוש" בערב פסח, "מחאת הסירים" ומיצג "החופות הריקות"), ובמקביל נערכו כל העת פגישות של ראשי הארגונים עם שר האוצר היוצא, משה כחלון, נציגי אגף התקציבים ונציגי משרד ראש הממשלה; וכן נערכה פגישה בראשית החודש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר במסגרתה פרסו ראשי הארגונים את דרישותיהם לסיוע במהלך המשבר ולאחריו.

לאחר פרסום תוכניות הסיוע לעצמאים בהיקף 80 מיליארד שקל, קרן ההלוואות בערבות המדינה ותוכניות המענקים לעסקים, עומדת בראש רשימת הדרישות של העצמאים אותה דרישה שהובילה את המאבק מראשיתו: השוואת זכויותיהם של העצמאים לאלה של השכירים, מבחינת זכאותם לדמי אבטלה וחופשות. בנוסף דורשים העצמאים שיפור נוסף בחבילות הסיוע שהמדינה מעניקה למגזר.

עוד דורשים העצמאים כי ממשלת ישראל תחתום על הסכם תוכנית חירום מול להב, כארגון העצמאים והעסקים היציג בישראל, עבור ציבור העצמאים והעסקים בישראל, כשם שנחתם הסכם קיבוצי מיוחד לתקופת הקורונה על-ידי ההסתדרות הכללית והממונה על השכר באגף התקציבים במשרד האוצר להסדרת נושא תשלום שכר עובדי המדינה שלא ישובו לעבודתם.

בפגישה שנערכה עם ראש הממשלה הציגו העצמאים גם את הדרישה כי תתקבל החלטה על הקמתה של ועדה בכנסת ישראל אשר תיועד לטיפול בציבור העצמאים, המעסיקים ובעלי העסקים הקטנים.

חלק מדרישות העצמאים נשמעות, ובין היתר תוקנו תנאי המענקים לעסקים והורחב מעגל העצמאים הזכאים למענק, וכעת גם דרישתם לוועדה שתעסוק בעניינם נענית. נשיאות הכנסת אמורה לדון בימים הקרובים באישור הקמת הוועדה.

באשר לדמי אבטלה לעצמאים, אתמול (ב') התייחס לכך גם שר הכלכלה הנכנס, עמיר פרץ, אשר אמר במסגרת נאום השבעתו כי בכוונתו להגיש, יחד עם שר הרווחה איציק שמולי, הצעת חוק לדמי אבטלה לעצמאיים, וכי על-מנת שהקרן שתוקם תהיה אפקטיבית, המדינה חייבת להזרים את הסכום המשמעותי שישמש כהון הבסיסי לפעילותה היום ובעתיד, הן בימי שגרה והן בימי משבר.

פרץ התייחס לכך שהעצמאיים מהווים את אחד ממנועי הצמיחה הגדולים במשק ואמר "כשהם מצליחים ומשגשגים, המדינה מרוויחה מהמסים שהם משלמים. הם מעסיקים מיליון ישראלים באופן ישיר ועקיף. אבל כשהם קורסים זה הופך לכדור שלג מתגלגל, כשעסק אחרי עסק נסגרים, מערכות תמיכה שלמות נעצרות בחריקת בלמים, והאווירה של אובדן התקווה משתלטת על המשק. יהונתן גפן כתב כי "זה לא כל-כך נעים לראות גן סגור". ולשמחתנו הגן פתוח ובתי הספר פתוחים. אבל כי זה לא כל-כך נעים לראות חנויות, בתי קפה, מסעדות, אולמות אירועים, ועוד ועוד, כשהם סגורים. ואנחנו נעשה הכול כדי להחזירם לפעילות מלאה, יחד עם משק שיחזור לעבוד במלוא הקיטור. אבל כדי להחזיר את אמונם של בעלי העסקים, חייבים לקיים את כל ההתחייבויות שניתנו להם, ושלא יהיה מצב שעכשיו שנראה שהמשק מתחיל להיפתח, קצב הטיפול בהתחייבויות ילך ויקטן".

נשיאות הכנסת אמורה לדון בימים הקרובים באישור הקמת הוועדה.

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, אמר על רקע הכוונה להקים את הוועדה, כי "מדובר ביוזמה שתיתן ביטוי לבעיית העצמאים בבית העם, כנסת ישראל, כך שקולנו יישמע ונוכל לקחת חלק ולהשפיע על הצעדים שיש לנקוט למען חצי מיליון משפחות של עצמאים ועסקים במדינת ישראל".