הפרקליטות דורשת כי נתניהו יתייצב לפתיחת משפטו ביום ראשון

הפרקליטות ציינה כי "לנוכחות הנאשם במשפטו יש חשיבות בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ובשוויוניות ההליך הפלילי ביחס לנאשמים כולם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס

הפרקליטות דורשת כי ראש הממשלה בנימין נתניהו יתייצב לפתיחת משפטו ביום ראשון ולא יקבל פטור מהדיון. בתגובה לפניית נתניהו בנושא, כתבה התובעת במשפט, עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, כי בהתאם לחוק, הנחת המוצא בהליך הפלילי היא כי נאשם נוכח במהלך ניהול המשפט בעניינו. הפרקליטות ציינה כי "לנוכחות הנאשם במשפטו יש חשיבות בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ובשוויוניות ההליך הפלילי ביחס לנאשמים כולם".

עוד נאמר בעמדת הפרקליטות כי "הדברים בדבר מראית פני הצדק מתעצמים שעה שעסקינן בדיון הקראה שהוא הדיון הפותח את משפטו של נאשם".

התגובה התקבלה בעקבות פניית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששוקל לבקש משופטי בית המשפט המחוזי בירושלים לתת לו פטור מהתייצבות לפתיחת משפטו ביום ראשון הקרוב, 24 במאי. הנימוק המרכזי של סנגורי נתניהו הוא כי מדובר בדיון טכני בעיקרו של הקראת כתב אישום, שבו עורכי דינו בסך-הכול צריכים לאשר כי הוא קרא את כתב האישום נגדו. נימוק נוסף שעשוי נתניהו להעלות הוא כי פטור מהתייצבות שלו לדיון יכול לחסוך למדינה את עלויות האבטחה הכבדות שלו.

לפי ההערכות, אם נתניהו אכן יפנה לבית המשפט בבקשה לקבל פטור מהגעה לדיון, השופטים ידחו את בקשתו וידרשו ממנו להגיע להקראת כתב האישום. הסיבה המרכזית לכך היא שבית המשפט מעוניין לנהל את משפטו של נתניהו כמשפט פלילי רגיל עד כמה שניתן, ולא להפלות את נתניהו לרעה אך גם לא להפלותו לטובה. 

יש לציין כי למרות שהמשפט צפוי להיפתח ביום ראשון, נתניהו טרם הסדיר את סוגיית שכר הטרחה לעורכי דינו מהרצוג פוקס נאמן שייצגו אותו בשימוע, ולכן בשלב זה הם טרם לקחו עליהם את הייצוג, לצד עו"ד עמית חדד ומיכה פטמן, בניהול המשפט. עורכי הדין של הרצוג פוקס נאמן טרם עברו על הררי חומרי החקירה שהועמדו לרשות נתניהו לאחר הגשת כתב האישום.

פרקליטי ראש הממשלה עוה"ד עמית חדד ומיכה פטמן מסרו בתגובה: "תגובת הפרקליטות היא מופרכת בעליל. אמנם נושא הדיון ביום א' הוא "הקראה" של כתב האישום, אבל בפועל לא תתבצע שום הקראה. הסניגורים של ראש הממשלה ישיבו כמקובל שהוא מודע היטב לכל פרטי כתב האישום. מדובר בדיון טכני ואין שום צורך בנוכחותו של ראש הממשלה באולם בית המשפט. יתר על כן, בנסיבות מסוימות הפסיקה מתירה למי שמיוצג ע"י עורך דין להעדר מחלק ניכר מישיבות ההוכחות בהמשך המשפט. קל וחומר שהדבר נכון כשמדובר בישיבה טכנית, בה ממילא לא יתרחש דבר שדורש עניינית את נוכחותו של רה"מ בדיון. יש לכך מספיק תקדימים בעבר.

אין מנוס מלקבוע שתגובת הפרקליטות אינה נובעת ממניעים ענייניים אלא באה לשרת את המסע התקשורתי להציג תמונה של ראש הממשלה נתניהו על ספסל הנאשמים, כהמשך לקמפיין 'רק לא ביבי'.

למקרה שמישהו לא שם לב, הבחירות כבר הסתיימו וראש הממשלה נתניהו פועל במרץ במסגרת ממשלת האחדות שהקים לטפל בבעיות הבוערות של הקורונה, הכלכלה והחזרת אנשים למעגל התעסוקה. הוא ימשיך לעשות זאת גם ביום ראשון, לפני ואחרי הדיון בבית המשפט".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.