מחשבי על וענן היברידי: אלה הכרזות כנס המפתחים הוירטואלי של מיקרוסופט

כנס המפתחים השנתי של מיקרוסופט מתקיים השנה באופן וירטואלי וייחשפו בו פיתוחים בחברה ופיצ'רים חדשים במוצריה • השנה יוצגו בין השאר מחשבי על לבינה מלאכותית בענן, שיפור יכולות מחשוב הקצה ודחיפה נוספת של הדפדפן אדג' ומנוע החיפוש בינג, הפעם לשימושים עסקיים

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, נושא דברים בכנס המפתחים של החברה ב-2019 / צילום: Elaine Thompson, Associated Press
סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, נושא דברים בכנס המפתחים של החברה ב-2019 / צילום: Elaine Thompson, Associated Press

מדי שנה בכנס המפתחים השנתי של מיקרוסופט, מיקרוסופט Build, החברה מכריזה על פיצ'רים חדשים במוצרים שלה ועל פיתוחים משמעותיים. הכנס מתרחש מדי שנה בסיאטל וכולל הרצאות של המנכ"ל, סאטיה נאדלה, ובכירי החברה מול קהל של אלפי משתתפים מרחבי העולם. השנה, כמו אירועים רבים אחרים בתקופת הקורונה, Build משודר החל מהערב (ג') בשידור חי באינטרנט, ביומיים של הרצאות ופאנלים וירטואליים, ופתוח בחינם לקהל הרחב.

כרגיל, הכנס נפתח בנאום של נאדלה, בו הוא חשף פיתוחים משמעותיים של החברה. השנה, נאדלה שם דגש מיוחד על תהליך הדיגיטציה המואץ שמתרחש במשבר הקורונה, והציג פיצ'רים וכלים נועדו לשמש מפתחים בעבודתם בעולם המשתנה. כמו שיפורים בפלטפורמת Teams, והרחבת האפשרויות למפתחים לפתח אפליקציות לפלטפורמה הזו כמו גם לפלטפורמות נוספות של החברה.

ישנם גם חידושים רבים במסגרת העבודה של החברה עבור פיתוח של בוטים, הכוללת כלי אוטומציה וכלים נוספים שמאפשרים לפתח בוטים בקלות. הבוטים נועדו לשמש את לקוחות מיקרוסופט לתקשר עם בתוך הארגון וגם החוצה עם לקוחותיהם בצורה אוטומטית. השנה, מיקורסופט שמה דגש על מעבר חלק בין תקשורת עם בוט לתקשורת עם אדם אמיתי. כדי להצליח לפשט את היכולת הזו, מיקרוסופט הודיעה על אינטגרציה עם הסטארט-אפ הישראלי LivePerson, והכריזה כי החברה היא השותפה הבלעדית שלה לשירות לקוחות רב-ערוצי.

אחד הכלים המשמעותיים שמיקרוסופט הציגה הוא כלי ללמידת מכונה אחראית. לקוחות מיקרוסופט, בהם ארגונים גדולים, שיבחרו ליישם אלגוריתמים של בינה מלאכותית ולמידת מכונה לצורך קבלת החלטות וביצוע משימות, יוכלו להעזר בכלי מוכן מראש שיסיע להם לוודא שהם משתמשים ביכולות אלה באחריות. הכלי אמור לסייע להטמיע בינה מלאכותית באופן שניתן יהיה להבין מה עומד מאחורי ההחלטות שלה, כדי להפחית מקרים של אפליה.

המוטיב הבולט בכנס בילד השנה הוא חיזוק יכולות מחשוב הקצה כחלק מהדגש של החברה על מחשוב היברידי. הרעיון הוא לאפשר ללקוחות הענן של מיקרוסופט לבצע חישובים מורכבים כפי שניתן לעשות בענן, גם על נכסים ממוחשבים הממוקמים מחוצה לו. זאת, על ידי יצירה של כלים יעילים שיכולים לפעול על מחשבי קצה תוך חיבור ספורדי של המכשירים לענן בשביל לקבל גישה מסויימת לכח המחשוב שלו.

חבילות הקצה החדשות באז'ור, פלטפרומת הענן של מיקרוסופט, מאפשרות כעת לעשות זאת גם על מאגרי נתונים שאינם נמצאים בענן. יכולות אלה מיועדת לתרחישים בהם היכולת לבצע חישובים ללא תלות בחיבור סדיר לאינטרנט היא משמעותית - בראשם תרחישי רכב אוטונומי. גם ההשקעה של מיקרוסופט ברשתות הדור החמישי מתחברת לתרחיש הזה, כמו גם לניהול של תשתיות קריטיות ולביצוע הליכים רפואיים.

בין הכלים שמיקרוסופט הציגה בהקשר זה הוא Azure Synapse Link, כלי שנותן למפתחים את היכולות לחבר יכולות ניתוח נתונים בזמן אמת לנתונים שמאוחסנים בכל מקום, בלי צורך להעביר אותם לענן. כך, ניתן לבצע ניתוח על נתונים מסוגים שונים וממקורות שונים, כמו למשל נתונים השמורים במחסני נתונים, שהם לרוב סטטיים. לכן, עם מרבית הכלים הקיימים בשוק, יש להזיז אותם כדי לעשות בהם שימוש ולהריץ עליהם חישובים.

החברה אף חשפה כי היא פיתחה את אחד מחמשת מחשבי העל החזקים בעולם לבינה מלאכותית, שבנוי לתוך הפלטפורמה של אז'ור, הענן של מיקרוסופט. הוא נועד לשמש לאימון של מודלים של למידת מכונה בענן, שהם מורכבים במיוחד ודורשים כח מחשוב אדיר. לאחר מכן, ניתן יהיה לקחת את המודלים המאומנים וליישם אותם גם מחוץ לענן, תוך אימון מינימלי שלהם כדי להתאים אותם לתרחישים ספציפיים.

המחשב פותח בשיתוף פעולה עם OpenAI, חברת מחקר בתחום הבינה המלאכותית שמבוססת בקליפורניה ומבקשת לפתח טכנולוגיות בינה מלאכותית כללית, שיפעלו לטובת האנושות כולה. מחשב העל של מיקרוסופט יכול לשמש למודלים מורכבים במיוחד של בינה מלאכותית, שיש להם שימוש בעיקר בתעשיות בטחוניות, וגם במוסדות פיננסיים, חברות ביטוח ויצרניות שבבים.

מחשב העל של מיקרוסופט יהיה זמין בתור התחלה למספר מצומצם של לקוחות הענן שלה, שיוכלו להתחיל להשתמש ביכולות שלו לצרכיהם. ככל הנראה, כפי שהיה עם מחשב הקוונטום שחשפה החברה בשנה שעברה, מחשב העל יהיה זמין בהמשך לקבוצה גדולה יותר של לקוחות, ובעתיד אמור להפוך לזמין לכולם. פרויקט הקוונטום של מיקרוסופט נפתח להשקה פרטית רחבה יותר גם הוא השנה לאחר שהיה פתוח לקבוצת לקוחות מצוצמת במיוחד מאז הושק.

החברה הודיעה על פלטפורמת ענן המיועדת במיוחד לתעשיית הבריאות. זהו מוצר הענן הראשון של החברה שפונה לתעשייה ספציפית. המוצר הזה מאגד יכולות קיימות של החברה שזמינות ללקוחות שלה באופן כללי, אבל שיכולות להתאים במיוחד לבריאות דיגיטלית. למשל, אפליקציית הבוקינג החדשה של פלטפורמת שיתוף הפעולה מרחוק של החברה, Teams, שמסוגלת לנהל קביעה של מפגשים וירטואליים עם לקוחות.

לבסוף, מיקרוסופט הכריזה על שיפורים שונים לדפדפן שלה, מיקרוסופט אדג', ולמנוע החיפוש שלה בינג. שניהם פופולאריים פחות מהדפדפן ומנוע החיפוש של גוגל, כיוון שהם לא כוללים יכולות פונקציונליות רבות כמו התוספים המגוונים של גוגל כרום, או היכולת לחפש לפי הקשר במנוע החיפוש של גוגל. כעת, החברה הוסיפה להם יכולות כאלה, לצד יכלות נוספות שנועדו להפוך אותם לשימושיים יותר בעיקר בהקשרים עסקיים.

כך למשל, מיקרוסופט הוסיפה אוספים לדפדפן שלה, פיצ'ר שמאפשר לשמור אוסף של מידע, תמונות, טקסטים וקישורים במקום אחד בדפדפן. במנוע החיפוש בינג, מיקרוסופט מוסיפה יכולות חיפוש המיועדות לשימושים של ריגול עסקי, וכן לשונית "עבודה" שמאפשרת למשתמשים למצוא תוצאות הרלוונטיות לעבודה שלהם - מתוך הנכסים של מקום העבודה במיקרוסופט 365.