מנוצ'ין ופאוול ראש בראש: הציגו בסנאט שתי השקפות מנוגדות על הבראת המשק האמריקאי

ממשל טראמפ בונה על קפיצה חדה בפעילות המסחרית – הבראת דמוית V – ומבקשים להמתין עם סיוע נוסף לאמריקאים, בעוד שבפדרל רזרב מעריכים שזה ייקח זמן רב יותר ואומרים שסיוע נחוץ עכשיו

סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב (מימין), וג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Kim Kyung Hoon, רויטרס
סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר של ארה"ב (מימין), וג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: Kim Kyung Hoon, רויטרס

שני קובעי המדיניות הכלכלית הבכירים ביותר בארה"ב ביטאו בדיון מקוון בסנאט השקפות מנוגדות על המצב הכלכלי. שר האוצר סטיב מנוצ'ין תמך בגישה של "נמתין ונראה" לפני סיוע פדרלי נוסף, ואילו יו"ר הפדרל רזרב ג'רום פאוול אמר שנחוץ סיוע נוסף. שתי העמדות משקפות תחזיות שונות להבראה כלכלית ממשבר הקורונה.

מנוצ'ין, שהופיע לצד פאוול בשימוע מקוון של הקונגרס, הציג את עמדת ממשל טראמפ, לפיה הסכנה הגדולה יותר לכלכלה היא המתנה ממושכת מדי לפתיחה מחדש של פעילות, אחרי חודשיים שבהם מיליוני אמריקאים מרותקים לביתם, כדי להאט את קצב התפשטות הנגיף. 

"יש סיכון של נזק לא הפיך" בשמירה על פעילות כלכלית סגורה זמן ממושך מדי, אמר מנוצ'ין לוועדת הבנקאות בסנאט. הוא חזר על דברים של הנשיא טראמפ ושל בכירים נוספים בממשל, שצופים הבראה כלכלית דמוית V - עלייה חדה אחרי הירידה החדה.

התאוששות
 התאוששות

"יהיה לנו רבעון שלישי טוב באמת. זה כבר קורה", אמר טראמפ לכתבים מאוחר יותר, אחרי מפגש עם סנאטורים רפובליקנים. "אתם רואים מה קורה. אנחנו נפתחים".

החששות הן המכשול הגדול

פאוול אמר שהחששות מפני הנגיף הם המכשול הגדול ביותר בפני הכלכלה, וההבראה תידחה עד שהאמריקאים ירגישו בטוחים לחדש את הפעילות המסחרית שכרוכה במגע בין בני אדם. "הדבר הראשון הוא, כמובן, שאנשים יאמינו שבטוח להם לחזור לעבודה ולצאת החוצה", אמר פאוול. "זה מה שיגרום לאנשים לקבל ביטחון".

בפעם השלישית בשבוע האחרון, פאוול אמר שהוצאה נוספת של וושינגטון תידרש אולי כדי למנוע נזק ארוך-טווח מאבטלה גבוהה וגלים של פשיטות רגל. "ההיקף והמהירות של ההאטה הזו הם ללא תקדים מודרני, וגרועים משמעותית מכל מיתון אחר מאז מלחמת העולם השנייה", הוא אמר.

שר האוצר מנוצ'ין אותת בשלישי על נכונות לקחת יותר סיכונים בתוכניות ההלוואה הפדרליות לעסקים ולרשויות שזקוקים לכיסוי הפסדים זמני. משרד האוצר מתכנן להשקיע 454 מיליארד דולר שהקונגרס אישר במארס לכיסוי הפסדים בהלוואות חרום שמעניק הפד.

"הכוונה שלנו היא לרשום כמה הפסדים מהמסגרות הללו", אמר מנוצ'ין. "זהו תרחיש הבסיס שלנו". בחודש שעבר אמר מנוצ'ין לכתבים שתרחיש הבסיס של האוצר הוא שכל הכספים יוחזרו.

התנגשויות לעתים קרובות 

הפד וממשל טראמפ התנגשו לעיתים קרובות בשנה שעברה בנושא מדיניות הריבית, כאשר טראמפ האשים את פאוול בכך שהוא אינו מוריד את הריביות בתקופה של צמיחה כלכלית יציבה. כעת המצב התהפך, והבנק המרכזי מאשים למעשה את הממשל בהססנות מוגזמת.

פאוול ובכירים נוספים בפד מציינים בכל הזדמנות שהם לא צופים הבראה דמוית V. הם חוששים שאמצעי ההמרצה הכלכלית הראשונים של הממשל לא יספיקו להגן על הכלכלה מפני הלם ללא הקבלה מודרנית, כשהריביות כבר קרובות לאפס.

נשיא הפד בבוסטון, אריק רוזנגרן, אמר בשלישי שהוא מעריך ששיעור האבטלה יגיע לשיא של כ-20% השנה, ויישאר מעל 10% עד סוף השנה. "התחזית הזו היא גם מפוכחת וגם קוראת לפעולה", הוא אמר. "זוהי העת לפעולה מוניטרית ופיסקלית חזקה כדי למזער את הכאב הכלכלי מהמגפה", הוא הדגיש.

רוזנגרן הזהיר שהרשאה פשוטה לעסקים להיפתח מחדש בלי להאט את התפשטות הנגיף עלולה להחריף את המצב הכלכלי.

"אם הצרכנים יפחדו לאכול בחוץ, לקנות או לנסוע, הקלה של הוראות סגירת העסקים לא תחזיר לקוחות לעסקים ועובדים לעבודה", אמר רוזנגרן. "חיוני שהשיטה והעיתוי של הקלת ההגבלות לא תייצר תוצאות גרועות יותר ואבטלה גבוהה יותר לאורך זמן רב יותר".

משרד התקציבים בקונגרס (CBO) שאינו מפלגתי, שפרסם בשלישי תחזית כלכלית עדכנית, אמר שהוא צופה "דפוס לא מוגמר של הבראה" בשנה וחצי הבאות. המשרד צופה שהכלכלה תצמח מהר יותר ב־2021 ביחס לתחזית שלו לפני חודש, אך הצמיחה תהיה עדיין קטנה ב־1.6% ממה שהיא הייתה ב־2019, ושיעור האבטלה יישאר מעל 9% עד סוף 2021.

"למרות ההתאוששות ההתחלתית בתעסוקה, סיכוני הבריאות צפויים להישאר, ודרגה מסוימת של ריחוק חברתי צפויה להישאר גם בשנה הבאה", קבע CBO .

הפד חתך את הריביות לכמעט אפס וקנה אג"ח אוצר ומשכנתאות ביותר מ־2 טריליון דולר כדי לייצב את שוקי ההון. הוא הבטיח להלוות עוד טריליוני דולר, בגיבוי של יותר מ־200 מיליארד דולר מכספי האוצר. הקונגרס הקצה קרוב ל־2.9 טריליון דולר עד כה לתמיכה במשקי בית, עסקים, שירותי בריאות ורשויות מדינתיות ומקומיות, כ־14% מן התמ"ג האמריקאי.

היועצים של טראמפ אופטימיים

יועציו של טראמפ מדברים עתה על תרחיש אופטימי יותר שלדעתם מצדיק המתנה לראות איך תגיב הכלכלה לפני מתן סיוע נוסף לעסקים, משקי בית ורשויות מקומיות. טראמפ אמר שהוא רוצה להשעות את מס המעסיקים ולבטל את מס רווחי ההון כדי לעודד יותר שכירת עובדים והשקעה.

הדמוקרטים בבית הנבחרים אישרו בשבוע שעבר ברוב קטן חבילה כלכלית בהיקף 3 טריליון דולר, שרק רפובליקני אחד הצביע לטובתה. ההצעה הזו לא צפויה להפוך לחוק כשלעצמה, אך חלקים ממנה עשויים להתקבל. היא כוללת מימון של טריליון דולר לרשויות מדינתיות ומקומיות, וסבב מוגדל של תשלומים ממס ההכנסה למשקי בית.

"אנחנו לא הולכים לצאת מזה באמצעות הוצאת כספים", אמר היועץ הכלכלי בבית הלבן, לורנס קדלאו, בראיון בשבוע שעבר. לדבריו, ההימור הטוב ביותר הוא על הבראה בצורה של V.

יועץ כלכלי נוסף בבית הלבן, קווין האסט, אמר לכתבים ביום ב' שסבב רביעי של תמריצים כלכליים יהיה אולי לא נחוץ. "אני חושב שייתכן שנראה כלכלה חזקה מספיק, ולא נצטרך את שלב ארבע", הוא אמר.

אנליסטים אומרים שבגישה הזו יש סיכונים. "הם מניחים שאחרי יום העבודה (7 בספטמבר), הכל יהיה בסדר. תקווה היא לא אסטרטגיה", אמר סטפן מיירו, פקיד אוצר לשעבר בממשל בוש וכעת שותף מנהל בחברת מחקר, ביקון פוליסי.