הבכיר, המענק הפיקטיבי, הטענות להתפטרות והסערה בבתי הדין הרבניים

הרב עו"ד שמעון יעקבי, היועמ"ש של בתי הדין הרבניים, הקדים בשבוע את סיום תפקידו הזמני כמנכ"ל בתי הדין הרבניים והתפטר, זאת כדי שתחול עליו החלטה מכוח חוק המקנה לו מענק של מאות אלפי שקלים • באוצר ובפרקליטות התנגדו למתן הכספים: "אין בהתפטרות ממש"

הרב עו"ד שמעון יעקבי / צילום: תמר מצפי, גלובס
הרב עו"ד שמעון יעקבי / צילום: תמר מצפי, גלובס

היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, הרב עו"ד שמעון יעקבי , ניסה לקבל מהמדינה סכום המוערך בין 200 אלף שקל ל-300 אלף שקל באמצעות הגשת התפטרות "מלאכותית" שאין בה ממש. פרשה זו נחשפת לראשונה ב"גלובס".

במשך 13 שנה כיהן יעקבי בתפקידו כיועמ"ש בתי הדין הרבניים, ובספטמבר 2015 הוא מונה לכהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים במינוי זמני לשלושה חודשים. עקב אי מציאת מועמד מתאים, כהונת יעקבי הוארכה מעת לעת עד ה-10 במאי 2018. בינואר 2018 הוארכה בפעם האחרונה כהונת יעקבי עד למאי 2018. בפברואר 2018 החליט השר לשירותי דת דאז, דוד אזולאי ז"ל, למנות במינוי קבע את הרב דוד מלכה לתפקיד, שנכנס לתוקף ב-11 במאי.

ב-5 במרץ 2018 שלח יעקבי לרב הראשי לישראל המכהן כנשיא בית הדין הרבני לערעורים, הרב יצחק יוסף, הודעה כי החליט להקדים את סיום תפקידו כמנכ"ל בתי הדין הרבניים בשבוע. "אני מודיע כי החלטתי להקדים את סיום תפקידי ליום 03/05/2018 והריני מתפטר בסופו של יום זה". את מכתבו סיים יעקבי בבקשה כי נשיא בית הדין "יואיל לאשר לי מענק בהתאם לסעיף 13 להחלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (נושאי משרה שיפוטית ושאריהם), התשמ"א-1981". על המסמך חתם הרב יוסף באותו יום וכתב "מאשר" ללא נימוקים. 

יעקבי סבר כי בהקדמת סיום הכהונה בשבוע, יוכל לזכות ב-11% ממשכורתו החודשית כפול שלוש השנים בהן כיהן כמנכ"ל הזמני. זאת, לאור סעיף 13 הקובע כי "נושא משרה שיפוטית שהתפטר ישולם לו, באישור נשיא בית המשפט העליון, נשיא בית הדין הרבני הגדול, נשיא בית הדין השרעי לערעורים או נשיא בית הדין הדתי הדרוזי לערעורים, לפי העניין, מענק בסכום של 11% ממשכורתו החודשית האחרונה ששולמה לו כפול מספר חודשי כהונתו".

התנגדות מצד משרד האוצר

אלא שבמשרד האוצר התנגדו בתוקף לבקשה זו. מנהל תחום השכר במשרד האוצר יהונתן מלצר כתב כי "בקשת הרב יעקבי להתפטר אין בה ממש משום שלולא היה 'מתפטר', היה מסיים את תפקידו בכל מקרה בתאריך 10.5.2018". עוד כתב מלצר כי "מבדיקה שנערכה מול הנהלת בתי המשפט עולה כי תשלום מענק לנושא משרה שיפוטית שהתפטר בהתאם לסעיף 13 ניתן במקרים חריגים בלבד ובסכומים מופחתים מהתקרה המפורטת בהחלטה".

מלצר הוסיף כי "מאחר ומדובר במינוי שהוא מינוי בפועל, אין מדובר בהתפטרות שכן הוא ממילא ממשיך את שירותו בתפקידו הקבוע. עם סיום תפקידו כמנהל בתי הדין בפועל שב הרב יעקבי לתפקידו הקודם, יועמ"ש בהנהלת בתי הדין הרבניים".

לטענת מלצר "במהלך בדיקת הנושא קבלנו לידינו את התכתובות והמינויים מהשנה האחרונה. מהשתלשלות האירועים עלו תהיות באשר לסיום תפקידו של הרב יעקבי (הקדמה בשבוע של סיום תפקידו) כמנהל בתי הדין הרבניים בפועל". את דבריו סיים מלצר באמירה כי משרד האוצר סבור "שהרב יעקבי אינו זכאי למענק מתוקף סעיף 13 להחלטה, ומשכך לא נוכל לאשר את התשלום".

התנגדות גם של פרקליטות המדינה

לשכת נשיא בית הדין הרבני לא ויתרה והמשיכה ללחוץ על משרד האוצר לאשר את תשלום מאות אלפי השקלים ליעקבי, אולם נתקלו בחומה. מלצר הבהיר כי יעקבי איננו זכאי למענק, ואם עמדת משרד האוצר לא מקובלת עליהם, יעקבי רשאי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה לצורך הכרעה. נציבות שירות המדינה סברה גם היא כי יעקבי לא זכאי למענק. אולם יעקבי סירב לוותר והגיש ערר למשרד המשפטים, ובנוסף דרש פדיון ופיצוי ימי מנוחה ומחלה ואף פיצוי בגין הלנת זכויות אלה על-ידי משרד האוצר.

מנהלת המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה, עו"ד רחל שילנסקי, החליטה לאחרונה לאמץ את עמדת משרד האוצר ונציבות שירות המדינה וקבעה כי יעקבי לא זכאי לתשלום.

שילנסקי כתבה כי "להבנתנו, תכליתו של המענק לפי סעיף 13 להחלטת גמלאות, היא עידוד התפטרות של נושאי משרה שיפוטיים במינוי קבוע, ואילו משכיהנת כמנהל בתי הדין הרבניים בתפקיד זמני אינך זכאי למענק. בנוסף, המענק ניתן לנושא משרה שהתפטר בלבד. בענייננו, לא ניתן לראות בהתפטרותך משום התפטרות לעניין זה, מאחר שתפקידך היה אמור ממילא להסתיים שבוע בלבד לאחר מכן, והיית מודע לכך במועד בו הודעת על התפטרותך. זאת ועוד, המענק מותנה באישורו של נשיא בית הדין הרבני גדול. בענייננו, ניתן אישור לאקוני, ללא נימוקים, לתשלום מלוא המענק. מהמידע שנמסר לי עולה כי המענק ניתן בדרך כלל במקרים חריגים בלבד ובסכומים פחותים מהתקרה".

יעקבי דרש בנוסף לכך אף פדיון ימי מנוחה ומחלה. גם דרישה זו סורבה על-ידי משרדי האוצר והמשפטים. שילנסקי כתבה ליעקבי "כיהנת כמנהל בתי הדין הרבניים בתפקיד זמני כאשר תפקידך הקבוע במדינה כיועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים נשמר לך, וכפי שנמסר לנו, בתקופה זו אף נשמר רצף זכויותיך בגין ימי מחלה וחופשה כעובד מדינה בתפקיד אליו חזרת מיד עם תום המינוי הזמני כמנהל בתי הדין הרבניים.

"במצב דברים זה, קיבלתי את עמדתם של משרד האוצר ונציבות שירות המדינה, שלפיה, בנסיבות אלה, בהינתן שמלאת אך ורק תפקיד זמני בעוד תפקידך כיועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים נשמר לך כל אותה העת, לרבות רצף זכויותיך בגין ימי מחלה וחופשה בגין תפקיד זה, הרי שלא ניתן לראות בסיום תפקידך הזמני כדי סיום כהונה המזכה אותך בפדיון ופיצוי של ימי המנוחה והמחלה בתום המינוי הזמני. אלה - כך להבנתי, ייגררו לך לתפקידך במדינה וישולמו לך עם סיום תפקידך במדינה - הכל בהתאם לכללים".

היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים עו"ד שמעון יעקבי בחר שלא להגיב לכתבה. מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר "איננו מתייחסים". 

***גילוי מלא.

בתגובה לפניית "גלובס" לדובר בתי הדין הרבניים, מר שי דורון, הוא בחר לתקוף את כותב שורות אלה במלים חריגות המובאות כאן כלשונן: "לי יש 20 שנות במקצוע, לך יש אולי שנה, אז בוא ניקח פרופורציות. החבר'ה שהדליפו לך את הסיפור, מעורבים עד צוואר בשחיתויות, והסיבה שהדליפו לך את הסיפור זה כדי לנסות לחסל חשבונות עם מי שנלחם בשחיתויות האלה ולעשות עליך סיבוב.

"תקרא קצת 'דה-מרקר' שיש לו פי 10 השפעה מ'גלובס', ותבין במה מדובר... אבל סבבה, אייטם באינטרנט ב'גלובס' זה לא באמת מעניין אותנו, זה יישכח מהר מאוד. ואני מאחל לך בהצלחה. ובכלל, יש לך בברנז'ה מוניטין בקרב הדוברים הרלוונטיים ובקרב העיתונאים הרלוונטיים של עוף מוזר, של מישהו זחוח, שלא עומד מאחוריו כלום. קצת צניעות לא תזיק לך. אלא אם אתה רוצה להיפלט מאוד מהר מהמערכת...".

עוד אמר דובר בתי הדין הרבניים "'גלובס' קטן עלינו, זו האמת".

איננו נוהגים בשגרה לתת פומבי להתנהלות שבין עיתונאי ודובר, אולם מכיוון שהפעם מדובר באירוע חריג בכל קנה מידה שנעשה על-ידי עובד ציבור בגוף שיפוטי, בחרנו לחרוג מהרגלנו ויידענו את מר שי דורון כי בכוונתנו לעשות זאת, והוא לא הביע התנגדות. למען הסר ספק יובהר כי לדובר בתי הדין הרבניים אין כל ידיעה מי המקורות שעומדים מאחורי כתבה זו.