מתמחים | ניתוח

האם משמרת של מתמחה ברפואה בישראל ארוכה יחסית לעולם?

האם במערב רוב המתמחים ברפואה עובדים פחות מיממה ברצף? בדקנו את ד"ר טיבי • המשרוקית של גלובס

ח"כ ד"ר אחמד טיבי, הרשימה המשותפת / צילום: איל יצהר, גלובס
ח"כ ד"ר אחמד טיבי, הרשימה המשותפת / צילום: איל יצהר, גלובס

"בדיון כעת בוועדת העבודה על מחאת המתמחים נגד 26 שעות רצופות", דיווח בטוויטר הד"ר והח"כ ברשימה המשותפת אחמד טיבי. "יש הצעה לפיילוט בתל השומר ביוני. ברוב מדינות OECD יש פחות שעות תורנות רצופות. יש להגדיל את התקנים לבתי חולים".

טיבי אומר בעצם שבניגוד לטענות שהועלו נגד קיצור המשמרות בבתי החולים, צעד כזה הוא לא רק אפשרי, אלא אפילו רווח. עמיתנו אסף אוני כתב השבוע ב"גלובס" דברים דומים. אף שחוקרי OECD לא אספו, למיטב ידיעתנו, נתונים שיטתיים על אורך המשמרות במדינות החברות, הנה המידע שהצלחנו ללקט.

27 ממדינות OECD מאוגדות באיחוד האירופי. ב-2003 פרסם האיחוד דירקטיבה (הנחיה למחוקקים מקומיים) בדבר אורך יום העבודה של כל העובדים. היא קבעה שעובד ועובדת יזכו ל-11 שעות מנוחה ביממה ולא יעבדו יותר מ-48 שעות בשבוע. כיוון שרופאים לא הוחרגו מההנחיה, המשמעות הייתה תקרה של 13 שעות למשמרת.

לא כל מדינות האיחוד מקפידות על ההוראות. באירלנד קורה שרופאים עובדים 24 שעות ברצף. ב-2015 סרב בית המשפט האירופי לצדק סירב לקנוס את אירלנד, בשני נימוקים: ראשית, לא נמצאו די ראיות להפרה; שנית, לפעמים מוצדק לחרוג מההנחיות כדי להבטיח את רמת הצוות הרפואי.

בניו-זילנד קבע איגוד הרופאים שאין לעבוד יותר מ-16 שעות ברצף, עם שמונה שעות מנוחה בין משמרות, ובמחלקות החירום - 10 שעות ברצף עם תשע שעות מנוחה. באוסטרליה הגדיר איגוד הרופאים כמה רמות סיכון לעייפות של רופאים, המושפעות מאורך המשמרת. ב-2016 נמצא שרק 10% מהמתמחים נמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. הם עובדים בממוצע 18 שעות במשמרת. כמחצית מהמתמחים נמצאים ברמת הסיכון הנמוכה, ועובדים רק 12 שעות במשמרת. עם זאת, אלה לא הגבלות חוקיות.

בקנדה, אורך המשמרת כפוף להסכמים קיבוציים ברמת המחוז. כמעט בכל המחוזות מותרת משמרת של 24 שעות, ועוד שעתיים לחילופי משמרות. יוצאת הדופן היא קוויבק: ב-2009 הגיש מתמחה קובלנה שבה טען שמשמרות ארוכות מ-24 שעות מסכנות את המטופלים והרופאים. בית המשפט פסק שמשמרת לא תימשך יותר מ-16 שעות.

בארצות הברית קבע ב-2011 ארגון ACGME, ששותפות בו כל אגודות הרופאים ובתי החולים, שמתמחים לא יעבדו יותר מ-16 שעות ברצף בשנתם הראשונה. אבל החל בשנה השנייה אורך התורנות יוכל להגיע ל-24 שעות, ואף להתארך בארבע שעות כדי להשלים משימות קודמות. ההקלות למתמחי השנה הראשונה בוטלו ב-2017.

בשורה התחתונה: דברי טיבי נכונים. ב-27 מדינות האיחוד האירופי משמרות המתמחים צריכות להיות קצרות משמעותית מ-26 שעות, אף שלא כולן אוכפות זאת. כך גם באוסטרליה ובניו-זילנד. בקנדה הן באורך דומה, ובארה"ב יכולות להיות ארוכות יותר.

● תחקיר: אוריה בר-מאיר