כך תשנה הקורונה את הרגלי העבודה מהבית של הישראלים

סקר שנערך בין סמנכ"לי כספים של החברות במשק צופה כי רוב העובדים ישובו למשרדים בתוך 6 חודשים' אבל כמעט 10% מהעובדים בהייטק יישארו לעבוד מהבית • וגם: מה החסרונות ומה היתרונות לעבודה מהבית לעומת עבודה מהמשרד?

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מנהלי הכספים הבכירים במשק צופים כי שיעור העובדים מהבית יצנח בחודשים הקרובים, אך לא יישאר גבוה משמעותית מכפי שהיה לפני משבר הקורונה - כך עולה מתוצאות סקר ציפיות שנערך בימים האחרונים בקרב סמנכ"לי כספים של חברות במשק.

רוב בקרב מנהלי הכספים סבורים כי העבודה מהבית פרודוקטיבית פחות מאשר עבודה מהמשרד כשטענת הביקורת העיקרית היא הסחות הדעת והיעדר גבולות ברורים. "העבודה מהבית נמרחת על פני כל היום" הייתה אחת התשובות הנפוצות בקרב הנשאלים, "היא לא נגמרת אף פעם לעומת חלוקה בין שעות משרד ושעות בית. עובדים יותר שעות, אבל הפרודוקטיביות יותר קטנה". מצד שני בין יתרונות העבודה מהבית בלט במיוחד השיקול של חיסכון בזמן העמידה בפקקים וחיפוש מקום החנייה.

את הסקר הזמין CFO, פורום מנהלי כספים ראשיים, ובין המשיבים (89 במספר) היה מספר גבוה יחסית (56%) של סמנכ"לי כספים מענפי ההייטק והטכנולוגיה. הסקר נערך בין חברי הארגון. 

נכון לזמן עריכת הסקר (בין ה-13 ל-17 במאי) עבדו מהבית 42.5% מהעובדים במשק ו-53.6% מהעובדים בענפי ההייטק. כדי להבין עד כמה הנתון חריג יש להשוותו לנתונים לפני משבר הקורונה - אז עמד שיעור העובדים מהבית על 1.4% בלבד מכלל העובדים במשק ו-2.2% מהעובדים בהייטק.

להערכת סמנכ"לי הכספים בשבועות הקרובים צפויה ירידה ניכרת בהיקף העבודה מהבית: ל-31.8% בטווח הקצר (חודש-חודשיים מהיום), ו-10.4% בטווח הבינוני (3-6 חודשים) בכלל המשק וירידה מקבילה בהייטק ל-39.8% בטווח הקצר ו-14% בטווח הבינוני.

הנתון המעניין בסקר מתייחס לטווח הארוך, שאינו מוגדר בטווחי זמן של חודשים. על-פי מנהלי הכספים גם בטווח הארוך יישאר שיעור העובדים מהבית גבוה יחסית ללפני משבר הקורונה ויעמוד על 5.9% מהעובדים בכלל המשק ו-9.5% מהעובדים בהייטק. עם זאת, עורכי הסקר מציינים כי רמת אי-הודאות בקרב המשיבים היתה גבוהה יותר ביחס לציפיות בטווח הארוך.

44% מהנשאלים השיבו כי הפרודוקטיביות של עובד מהבית נמוכה מזו של עובד מהמשרד ורק 13% חשבו שהיא גבוהה יותר. יתר המשיבים (43%) השיבו כי אין הבדל.

לדעת סמנכ"לי הכספים, החסרונות לעבודה מהבית הם פגימה בעבודת צוות (37%) וקושי במעקב על הביצועים והתפוקות של העובד (27%). אלה הם שני החסרונות העיקריים לעבודה מהבית.

חסרונות נוספים הם תפוקות נמוכות (15%), קושי בקבלת החלטות שדורשות מספר בעלי עניין (10%), זמינות עובדים נמוכה (7%) וקושי בהדרכות (4%). היתרונות לעבודה מהבית הם גמישות לעובד (52%) ואח"כ צמצום הוצאות (25%), פחות הפרעות סביבתיות (17%) ותפוקות גבוהות (6%). מאחורי המרכזיות של שיקול החיסכון לעובד עמד בעיקר החיסכון בזמן אבוד על עמידה בפקקים וחיפוש מקום חנייה.