הזהירה וקיימה: הפסד רבעוני של 43 מיליון שקל לסלקום, עיקרו מתיק ההשקעות

הרווח התפעולי דווקא צמח ב-100% ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-18 מיליון שקל, אך הפגיעה בשורה התחתונה נבעה מהפסד בתיק ההשקעות של סלקום עקב מגפת הקורונה • בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.74 מיליון מנויי סלולר ו-246 אלף מנויי טלוויזיה

אבי גבאי, מנכ"ל סלקום / צילום: כדיה לוי
אבי גבאי, מנכ"ל סלקום / צילום: כדיה לוי

חברת התקשורת סלקום  סיכמה את הרבעון הראשון של 2020 עם הכנסות והפסד בהתאם לאזהרה שפורסמה לפני כשבועיים. ההכנסות הגיעו ל-892 מיליון שקל, ירידה של 3.9% ביחס לרבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 43 מיליון שקל, לעומת הפסד של 16 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי דווקא צמח ב-100% ביחס לרבעון המקביל ל-18 מיליון שקל, אך הפגיעה בשורה התחתונה נבעה בעיקר מהפסד של 37 מיליון שקל בתיק ההשקעות של סלקום, עקב הירידות בשווקים שיצרה בהלת הקורונה (חלק מההפסד קוזז בעקבות העליות באפריל). על הרווח התפעולי השפיעה לטובה ירידה בעלויות בעקבות עדכון רטרואקטיבי של תעריפים בשוק הסיטונאי.

ה-EBITDA המתואם ברבעון (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) שהושפע לטובה מתקן החשבונאות IFRS16, גדל ב-8.9% והסתכם ב-244 מיליון שקל. העלייה ב- EBITDA הגיעה למרות ירידה בנתון זה במגזר הנייד של סלקום, ובזכות עלייה במגזר הנייח (טלוויזיה, אינטרנט וטלפון קווי).

בחלוקה לפי מגזרי פעילות, המגזר הנייד ייצר ברבעון הכנסות של 552 מיליון שקל, ירידה של 1.8% מהרבעון המקביל. מתוך הסכום, 396 מיליון שקל היו הכנסות משירותים, ו-156 מיליון שקל הכנסות מציוד קצה. ה-EBITDA המתואם במגזר הנייד היה 131 מיליון שקל, ירידה של 10.3% ביחס לרבעון המקביל.

בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.74 מיליון מנויי סלולר, שיעור הנטישה ירד ל-8.8% וההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) עלתה ביחס לרבעון המקביל ל-48.1 שקל. לשם השוואה, תוצאות פלאפון שפורסמו היום היו גבוהות יותר. בין היתר, הירידה בסלקום נובעת מכך שהיא עצרה כמעט לחלוטין את פ עילות המכירות שלה בעקבות הקורונה, בעוד שהמתחרות שלה היו פחות אגרסיביות בצעדיהן.

במגזר הנייח ההכנסות ירדו ב-6.8% ל-381 מיליון שקל, עם צניחה חדה של 41.3% במכירת ציוד קצה ל-54 מיליון שקל המוסברת בסגירת מוקדי החברה בשל מגפת הקורונה.

עם זאת, ה-EBITDA צמח כאמור ב-44.9% והסתכם ב-113 מיליון שקל. לסלקום היו בסוף הרבעון 279 אלף מנויים בתחום תשתית האינטרנט ו-246 אלף מנויי טלוויזיה. מדובר על עלייה ביחס לרבעון המקביל אך ירידה מהרבעון הקודם, בו היו לסלקום 258 אלף מנויי טלוויזיה, לאחר שמחקה ממצבת הלקוחות הפעילים שלה 14 אלף מנויים בשל שינוי באופן הספירה, כך שמחזיקים באפליקציית Cellcom tv light ייכללו רק מעת הפעלת השירות.

"צעדים אקטיביים שיאפשרו לחברה להתמודד עם משבר הקורונה"

לסלקום היו בקופה 807 מיליון שקל במזומן לעומת חוב של 3.1 מיליארד שקל (רובו לטווח ארוך) למחזיקי איגרות החוב ומוסדות פיננסיים. לאחר סיום הרבעון החברה גייסה עוד 200 מיליון שקל באג"ח.

"ברבעון הראשון שמנו מאחורינו את המשבר ביחסים עם נציגות העובדים, מה שאיפשר לנו לבצע צעדים שישפרו את השירות שלנו ללקוחות, את המצוינות התפעולית, ולבצע במהירות צעדים שיקזזו חלק מנזקי משבר הקורונה", אמר מנכ"ל סלקום, אבי גבאי. "בנוסף, חתמנו על הסכם מחייב לרכישת גולן טלקום, ואנחנו פועלים במרץ להשגת האישורים הרגולטורים הנדרשים. אני מאמין שהצעדים האקטיביים שאנו נוקטים יאפשרו לחברה להתמודד עם משבר הקורונה ולהיכנס לשנת 2021 חברה ממוקדת וטובה יותר".