התנועה לאיכות השלטון: דוח משרד הכלכלה על שוק המלט בישראל – לקוי

טוענת כי אי אפשר להתבסס עליו לצורך החלטה להעלות את היטל ההיצף על יבואני המלט

מפעל המלט נשר / צילום: תמר מצפי
מפעל המלט נשר / צילום: תמר מצפי

התנועה לאיכות השלטון מתריעה כי דוח שערך הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, דני טל, על שוק המלט בישראל, לקוי, וכי לא ניתן לפיו להגיע להחלטה להטיל היצף על יבואני המלט הישראלים. ראש אגף כלכלה בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אריאל ברזילי שלח מכתב ברוח זו ליו"ר הוועדה המייעצת להיטל סחר דוד וינצקי וציין כי התנועה תשקול את צעדיה בנדון, לרבות צעדים משפטיים.

מדובר בחלק מקרב איתנים שמתנהל בשנים האחרונות בין מונופול המלט נשר, שבעבר החזיק ברוב מוחלט של שוק המלט בישראל, ואילו כיום חלקו בשוק זה מוערך בכ-50%, לבין יבואני מלט מחו"ל, ובמיוחד מטורקיה ומיוון, שבראשם עומדת חברת סימנט, שבשליטת אנשי העסקים סמי קצב, אסי שמלצר ושלומי פוגל.

בחברת נשר ובהתאחדות התעשיינים טוענים, כי סימנט מנצלת עודפי היצע גדולים שנרשמו בשתי המדינות, על מנת לייבא מלט במחירים שזולים אפילו ממדינות המוצא, מה שנוגד את עקרונות התחרות; לעומתם טוענים היבואנים ואיגוד לשכות המסחר כי הבעיה נעוצה כולה אצל נשר, שפועלת כמונופול ורוצה לשמר את הרווחיות הגדולה שלה.

טל בדק את הנושא לפני כשנה וחצי והמליץ על הטלת היטל בגובה 23%, אלא שבסופו של דבר הוחלט על היטל של 0.25% בלבד. ועדת הכספים לחצה לבדיקה חוזרת של הדברים, טל ערך בדיקה נוספת וכיום על הפרק הטלת היטל של כ-30% על המלט המיובא.

ברשות התחרות שמלווה את התהליכים, מביעים תמיכה באי הטלת היצף על יבוא המלט ולא מקבלים את הטענות שמושמעות מכיוונה של נשר, שהמצב כיום משקף תחרות בלתי הוגנת מצד היבואנים. בשנה שעברה הגישה נשר לרשות התחרות בקשה לבטל את הכרזתה כמונופול, אולם האחרונה אינה ממהרת להיענות לה.

אחת הטענות שמעלים המתנגדים להטלת ההיצף היא שהדוח של טל לקוי וחסר בנתונים. התנועה לאיכות השלטון מצטרפת אליהם ומעלה ספקות לגבי איסוף הנתונים שלו, שייכותם לעניין ואמינותם, ובמשקל החשיבות שניתן להם בדוח שערך.

"כשלים אלו יורדים לשורש אפשרות הוועדה לבוא לידי החלטה סבירה בהתאם למסד הנתונים המעורער המצוי בידיה", כתב ברזילי במכתבו.