סקודה סופרב החדשה: שלטון העם יורד אל הכביש

סקודה סופרב החדשה, שעתידה לשנע בשנים הקרובות רבים משרי הממשלה התופחת, היא מכונית שרד גדולה, נאה, מאובזרת ונוחה עם מושב אחורי מרווח מספיק עבור אח"מים • בידוד רעשים יעיל ימנע מחאות חברתיות פולשניות

השבוע, בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדות המדינה, מונתה ממשלת ענק ובה עשרות משרדים שונים ומשונים. זוהי סוגייה ציבורית שנויה במחלוקת - אם לנסח זאת בעדינות - אבל, לא כולם רואים את חצי הכוס הריקה. אפשר להניח שיבואנית סקודה, שדגם ה"סופרב" שלה הוא הנפוץ ביותר בצי הצפוי-להתרחב של רכבי שרד צמודים לשרים, מסתכלת על הסיטואציה מזווית חיובית יותר.

לא בכדי הפכה הסופרב לרכב המועדף על שרים בממשלת ישראל (ולא רק). כלפי חוץ היא נושאת את הדימוי העממי והמצטנע של המותג סקודה, אבל היא עדיין מתברכת בממדים חיצוניים "ממלכתיים", מראה ייצוגי ואבזור נוחות ברמה של רכבי פאר. והכי חשוב - היא מציעה מרחב ענק לאח"מים במושב האחורי.

חברת סקודה העולמם מכירה ומוקירה את קהל לקוחותיה הממשלתיים והמוסדיים, אבל בראש סדר העדיפויות שלה נמצא כיום שדרוג תדמיתה בפלח הפרמיום הפרטי. את סימני התהליך הזה אפשר בהחלט לראות על הסופברב המחודשת, שנחתה כאן ערב משבר הקורונה.

חיצונית עברה המכונית מתיחת פנים ממוקדת-יוקרה. החרטום המסורתי הכבד הוחלף במערך אלגנטי של פנסי היי-טק צרים, שממוסגרים בתאורת LED מעוצבת נוסח אאודי, גריל צר ונאה שעטוי בכרום ופגושים הדוקים ועוטפים. פרופיל הצד שומר על סולידיות ומדגיש את הממדים הנדיבים של המרכב ואילו הזנב עבר טיפול קוסמטי דומה לזה של החרטום עם קווים הדוקים, עיטורי כרום ופנסים צרים ואופקיים בהתאם לאופנה הרווחת בשוק הפרימיום.

רכב
 רכב

המותג עובר הדגשה

השינוי הסמלי הבולט ביותר בעיצוב מאחור הוא הדגשת שם המותג "סקודה" באותיות כרום ענקיות שנמתחות לרוחב מכסה תא המטען ומשדרות את המסר "אין לנו במה להתבייש". ואם זה עוד לא שכנע אתכם יש גם פנס קטן בתחתית הדלת הקדמית, שמאיר על המדרכה את השם "סקודה" בעת פתיחת הדלת. ממש כמו אצל ב.מ.וו ומרצדס.

שרי הממשלה החדשה ישמחו בוודאי לדעת, שהסופרב החדשה שומרת ואף מעצימה את פוטנציאל פינוק הנוסעים של קודמתה. המרחב הפנימי גדול כמו ברכבי פאר מקבוצה E ונוסעים בגובה 1.9 ומעלה יכולים לפשוט קדימה את רגליהם מבלי לקפח את המרחב של הנהג ושל היועץ/מזכיר/מאבטח/בעל משרת אמון שמלפנים.

המושבים הקדמיים רחבים ותומכים היטב ולמרות, שהמושב האמצעי מאחור די נוקשה, סביר להניח שממילא הוא יאוכלס על ידי משענת הידיים המתקפלת, שיכולה לאכלס שתי כוסות של שמפניה צוננת. כבונוס מקבלים תא מטען עצום ממדים, שמסתתר מתחת לדלת אחורית מתרוממת על פי המסורת של סקודה ויכול לבלוע ערימה של מזוודות פול-סייז בדרך לטיסה ממלכתית מפרכת לחו"ל במחלקה הראשונה.

לצערנו, לא נהגנו בגרסת ה"לורן וקלמנט" המפוארת, שעומדת לרשות צי הרכב הממשלתי. אבל גם התא בגרסת הביניים העסקית והזולה יותר משמעותית "סטייל" מעניק תחושה של רכב פרמיום לכל דבר. מערך הפיקוד נלקח מהמאגר של קבוצת פולקסווגן בשיטת "גזור והדבק" והוא כולל לוח מחוונים דיגיטלי שימושי ונאה ומסך מולטימדיה רחב וחד. חומרי הדיפון מרגישים עשירים ואיכותיים יותר מבדגם היוצא, סביבת הנהג והנוסעים מעוטרת בפסי כרום נאים, המתגים נעים בצורה חלקה ומשוככת ובידוד הרעשים טוב ברוב תנאי הנהיגה למעט כמות מפתיעה של רעש רוח בשיוט מעל 140 קמ"ש.

בדרך - מנוע היברידי

מערכת הסיוע להיגוי והשמירה על הנתיב עדיין מטרידה את הנהג עם משיכות בלתי צפויות בהגה ויש צורך לנטרל אותה בכל פעם מחדש (אך זו בעיה של הנהג הפרטי).  האבזור התקני בגרסת הביניים הפופולרית "סטייל" מקיף למדי ותואם את המקובל בפלח.

אחד האלמנטים, שצפויים לסייע לסופרב החדשה לשבור את תקרת הזכוכית בדרך לתדמית הפרמיום, הוא מערכת הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין) מתקדמת, שתיהנה בארץ גם מיתרון מיסוי. עוד לא ידוע מתי היא תוצע בארץ אם כי אפשר להניח שהיא תזכה לפופולריות רבה בקרב דוברי השרים ("השר שלנו הוא גם עממי וגם ירוק").

בינתיים נהגנו בגרסה עם מנוע ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין העדכני של קבוצת פולקסווגן שמייצר 150 כ"ס. זה לא הספק מבטיח במיוחד עבור מכונית כה גדולה, אבל המהנדסים הצליחו לשמור את המשקל העצמי של הרכב מתחת ל-1.5 טון ובסיוע תיבה כפולת מצמדים נמרצת ומומנט בריא גם הסופרב ההתחלתית לא מרגישה כבדה ואיטית.

הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש מתבצע ב-9.2 שניות ושימוש מצב התכנות הספורטיבי כברירת מחדל מאפשר לשמור על תנופה ראויה בעליות ארוכות ועל שיוט בין עירוני מהיר ורגוע. מצבי התכנות הרגילים לוקים בתגובה לא נמרצת במיוחד ללחיצה, אבל בסך הכול זו יחידת הנעה יעילה ומעודנת, שתענה על רוב הצרכים הטיפוסיים של המשתמשים ברכב, כולל התחמקות זריזה מדעת קהל עוינת ועקיפת מפגינים חברתיים טורדניים.

על הכביש הסופרב מרגישה כמו רוב מכוניות ההנעה הקדמית של קבוצת פולקסווגן. יש לה היגוי זריז ומאוזן היטב (לאחר ביטול מערכת הסיוע), היא מגיבה בקלילות ובצייתנות לפקודות הנהג על כבישים הדוקים מבלי לאיים עליו, מעבירה משקל בחינניות ושומרת על יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות תחת רוחות צד עזות. נטיית הגוף מרוסנת היטב, אם כי קצת פחות הדוקה מזו של אאודי A4, והמתלים התקניים מספקים נוחות נסיעה טובה גם מבלי להסתייע במערכת השיכוך האקטיבית של הגרסאות הבכירות יותר.

המחיר של סקודה סופרב בגרסת הביניים "סטייל" עומד על כ-201 אלף שקל, כאשר שדרוג למנוע 2 ליטר יוסיף עוד כ-15 אלף שקל לשורה התחתונה. אלו הם מחירים ממוצעים לקבוצה ולמרות, שרוב השוק "הניהולי" בישראל עובר כיום לרכבי קרוס-אובר כאלה ואחרים, הסופרב עדיין מספקת תמורה גבוהה מאוד למחיר בכל הנוגע לממדים, אבזור ואיכות. ובל נשכח גם מושב אחורי, שמאפשר לאח"מים ליהנות ממנעמי השררה והשלטון מבלי, שיצטרכו להדק את החגורה (של המכנסיים, לא של הבטיחות). 

מתחרות

טויוטה קאמרי הייבריד

ב-205 אלף שקל לגרסה הבכירה, לטויוטה קאמרי האמריקאית, שייבואה חודש לאחרונה, יש ממדים חיצוניים דומים לאלה של סופרב, אך תא מטען קטן יותר. ההנעה היא היברידית עם מנוע 2.5 ליטר בנזין שמשולב במנוע חשמלי ומייצר הספק כולל של 218 כ"ס לטובת זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות. תא הנוסעים מאובזר ומפואר

פיז'ו 508

200 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של פיז'ו 508 החדשה. העיצוב ספורטיבי ונועז, הממדים מעט קטנים מאלה של סופרב וכך גם מרחב הפנים. מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר מייצר 180 כ"ס ובסיוע משקל עצמי נמוך יחסית מאיץ את הרכב ל-100 ב-8.5 שניות. תא הנוסעים איכותי, דיגיטלי ועתידני

יונדאי סונטה 2020

הדור החדש של יונדאי סונטה, שנמצא מעבר לפינה, מתהדר בעיצוב אגרסיבי דמוי קופה ובתא נוסעים משודרג שמכוון לפלח הפרמיום. עמדת הפיקוד היא על טהרת הצגים הדיגיטליים, מרווח הפנים גדול משל המכונית היוצא והמנוע הבסיסי, שנחשף עד כה, הוא 1.6 ליטר טורבו עם 160 כ"ס