דעה: צריך ללמוד מההטבה שנתן מנכ"ל Airbnb למפוטרים

מנכ"ל Airbnb הקל על העובדים המפוטרים לממש את האופציות שלהם וכך גם הביע הערכה אליהם וגם הביע אמון בכך שהחברה תשוב לשגשג • דווקא בזמן משבר - חישבו על האופציות של העובדים

בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb  / צילום: Richard Drew, AP
בריאן צ'סקי, מנכ"ל Airbnb / צילום: Richard Drew, AP

בריאן צ'סקי, מייסד שותף ומנכ"ל חברת Airbnb, לימד באחרונה את העולם העסקי שיעור במנהיגות חכמה, צנועה ורגישה בזמן משבר. בעקבות הפגיעה האנושה בענף התיירות על רקע משבר הקורונה, הודיע צ'סקי במכתב פתוח שנשלח לעובדי החברה, ש-Airbnb תיאלץ לפטר ולהיפרד מכ-1,900 מהם - כרבע מכוח האדם. Airbnb לא נבדלת מחברות אחרות, בהם סטארט-אפים ושחקנים בתחום התיירות, בכך שנאלצה לחתוך בבשר החי. אבל הגישה שלה חריגה בנוף: צ'סקי הביע במכתב אמפתיה למצבם של המפוטרים ובישר על שורת צעדים בהם החברה מתכוונת לנקוט כדי להקל עליהם את התקופה הקרובה, בהם המשך כיסוי הביטוח הרפואי של המפוטרים, חופשה בתשלום וסיוע במציאת מקום עבודה חדש.

אחד הרכיבים המעניינים והמפתיעים בצעדי הסיוע למפוטרי Airbnb מתייחס למדיניות בנוגע למימוש אופציות העובדים. אופציות עובדים נועדו ליצור זהות אינטרסים בין רתימת המוטיבציה של העובדים, שיעשו כל שביכולתם כדי לבנות את החברה, לבין ההנהלה ובעלי המניות. כך, במקרה של הצלחה - גם העובדים מרוויחים, לעיתים סכומים משמעותיים. כאשר עובד בעל אופציות עוזב את המעסיק, עליו להחליט האם לממש את האופציות ולהפוך אותן למניות - כך שבאירוע נזילות עתידי הוא ירוויח כסף. מימוש האופציות נעשה תחת מספר תנאים, והחידוש של צ'סקי הוא בהגמשת התנאים כך שכל עובדי החברה יוכלו לממש אותן בלי תלות למשך הזמן שבו היו מועסקים.

עוד מקרה מהתקופה האחרונה מגיע מהסטארט-אפ האמריקאי Carta, פלטפורמה לניהול אחזקות לחברות ומשקיעים, שפיטר כ-160 עובדים בעקבות משבר הקורונה. מנכ"ל החברה, הנרי ווארד, הודיע שגם עובדים שמועסקים בחברה פחות משנה יוכלו לממש את האופציות שלהם (על אף שטרם הגיעה מועד ההבשלה הראשון שלהן) ושתינתן להם שנה להחליט האם לממש את האופציות - בהשוואה לתקופה המקובלת באורך 90 יום.

כפי שמוכיחים ב-Airbnb וב-Carta, דווקא בתקופה של חוסר ודאות, כשחברות נאלצות להיפרד מעובדים, זה הזמן לשים דגש על רכיב האופציות שלעיתים קרובות נשכח. האופציות הן הגמול של החברות לעובדים עבור העבודה הקשה והתרומה שלהם בבניית החברה. גמול זה לא נאבד גם אחרי שהעובדים עוזבים אותה. "כל מי שעוזבים, בלי קשר למשך הזמן בו עבדו כאן, הם בעלי מניות", כתב צ'סקי במכתב.

דוגמה אליה נחשפנו בזמן האחרון, בעסקת הרכישה של הסטארט-אפ הישראלי Moovit על ידי אינטל בכ-900 מיליון דולר, מוכיחה עד ההחלטה על מימוש אופציות עובדים יכולה להפוך לאירוע משנה חיים עבור עובדים ולהיות משמעותית מבחינה כספית. EquityBee מאפשרת לעובדים בסטארט-אפים לקבל את ההון הנדרש למימוש האופציות שלהם. במקרה של מוביט, העובד קיבל בעסקה סכום בסדר גודל של פי עשרה ממחיר המימוש של האופציות שלו. המשקיעים שמימנו את מימוש האופציות בעסקה ראו תשואה של כ-150%.

המהלכים של Airbnb ו-Carta הנוגעים לאופציות העובדים מספקים שיעור חשוב על מנהיגות בזמן משבר. כלפי בעלי המניות בחברה והמשקיעים, המנכ"לים משדרים מסר שהם אופטימיים לגבי עתיד החברה וכך ששווי המניות שלה יעלה עם ההתאוששות מהמשבר. כלפי העובדים, המנכ"לים מגלים אמפתיה ודאגה לעתידם הכלכלי. זהו לא רק מס שפתיים מבחינתם לומר שהם מעריכים את התרומה של העובדים שפוטרו - הם גם מגבים את זה במעשים אמיתיים במדיניות האופציות שלהם. למרות שהעובדים כבר לא יהיו חלק מהחברה, הם כן מקבלים הזדמנות לזכות ברווחים עתידיים במקרה של הצלחה והגעה לאירוע נזילות משמעותי. הם למעשה אומרים לעובדים ולמשקיעים: "החברה הזו תתאושש ותשוב לשגשג. הנתח שלך בחברה שווה משהו, ומגיע לך ליהנות מההצלחה העתידית של החברה שעזרת לבנות".

זהו הזמן עבור מנכ"לים לבחון לעומק את מדיניות האופציות שלהם כחלק בלתי נפרד מחבילת הפיצויים לעובדים שהם מפטרים. פיטורים כואבים תמיד, אבל הפיכת העובדים העוזבים לבעלי מניות בחברה באמצעות מימוש האופציות שלהם זו הדרך לתת בחזרה בטווח הארוך לאותם מפוטרים שתרמו תרומה משמעותית לבניית חברות מצליחות.

בתקופה שבה עובדים מזהים חולשה של הנהלות ומחפשים ודאות, זוהי גם דרך לשמר עובדים ולאותת להם לגבי האמונה שלהם בעתיד החיובי. מבחינת העובדים המפוטרים, שחווים אירוע מטלטל וקשה, זהו הזמן לבחון האם הם מאמינים בעתיד החברה שהם עוזבים - ובמידה וכן, יש להם הזדמנות נדירה להשקיע ולהפוך לבעלי מניות. כך הם יוכלו להשתתף בהצלחה של החברה אותה עזרו לבנות.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד שותף בסטארט-אפ EquityBee המאפשרת לעובדים בסטארט-אפים לקבל את ההון הנדרש למימוש האופציות שלהם