פגרת הקיץ בבתי-המשפט תקוצר בחצי

כדי להתגבר על העומס העצום עמו מתמודדת מערכת המשפט בימים אלה, החליט שר המשפטים הנכנס אבי ניסנקורן, לקצר את פגרת הקיץ הקרובה בשלושה שבועות • המהלך נעשה בהסכמת לשכת עוה"ד, ארגון הפרקליטים ונשיאת בית-המשפט העליון

שר המשפטים אבי ניסנקורן  / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת
שר המשפטים אבי ניסנקורן / צילום: צילום מסך, ערוץ הכנסת

מועד תחילתה של פגרת הקיץ הקרובה במערכת בתי-המשפט ידחה בשלושה שבועות, כך שזו תחל רק ב-11 באוגוסט - כך החליט שר המשפטים הנכנס, ח"כ אבי ניסנקורן, באחת מההחלטות המשמעותיות הראשונות שלקח מאז כניסתו לתפקידו. פגרת הקיץ שתארך באופן חריג שלושה שבועות וחצי בלבד, תסתיים ב-5 בספטמבר.

ההחלטה בנוגע לקיצור הפגרה מגיעה על רקע העומס העצום עמו מתמודדת מערכת בתי-המשפט בעקבות משבר הקורונה. כפי שצפינו ב"גלובס" בשיאו של משבר הקורונה, בימים אלה נאלצת המערכת "להשלים" את הפער שנולד בעקבות שיתוקה הכמעט מוחלט בשיאו של משבר הקורונה, ואף מתמודדת עם זרם חריג של "תביעות קורונה" שצפוי אף לגבור בשבועות הקרובים. בין היתר, ניצבים בתי-המשפט בפני זינוק של פי 5 במספר הבקשות לאישור תובענות ייצוגיות, וצפויים בקרוב להיתקל גם בזרם של בתי-עסק שיבקשו להקפיא הליכים ולהגיע להסדרים עם נושיהם נוכח המתווה המיוחד שמקדמים במשרד המשפטים בתחום חדלות הפרעון.

המהלך, שיבוא לידי ביטוי באמצעות שינוי שיבצע השר בתקנות הפגרות, הושג בהסכמתם המלאה של מספר גורמים שתחילה לא ראו בהכרח עין בעין: לשכת עוה"ד שהביעה במכתב שנשלח בזמנו לשר המשפטים הקודם עמדה אמביוולנטית ביחס לקיצור הפגרה, נשיאת בית-המשפט העליון ומנהל בתי-המשפט ששאפו לקיצור ארוך יותר, וארגון הפרקליטים שלא התנגד למהלך נחרצות, אך ביקש לוודא כי נשמרות זכויותיו של חבריו בצל המהלך.

גורמים בסביבתו של ניסנקורן ביקשו לראות בהסכמות שהושגו תחת ניצוחו של שר המשפטים הנכנס הוכחה ליכולתו להוביל לפשרות ולהסכמות.

לפני כ-10 ימים שלח מנהל בתי-המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, מכתב לשר המשפטים היוצא, אמיר אוחנה, וביקש ממנו לקצר את פגרת הקיץ כך שזו תימשך שבועיים בלבד. במכתב שנשלח על דעתה של נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת אסתר חיות, נכתב כי במהלך משבר הקורונה נפתחו עשרות אלפי הליכים חדשים, כשבמקביל צומצמה משמעותית פעילותם של בתי-המשפט. "הצטברות ההליכים הטעונים טיפול וכן העובדה שלמשך תקופה לא ידועה יוטלו מגבלות על פעילות בתי המשפט בשל הצורך להוסיף ולשמור על ההנחיות בדבר ריחוק חברתי, הביאו אותנו לבחון פתרונות שונים", כתב.

פנייתם האמורה של חיות ומרזל הגיעה לאחר שגם שורת עורכי-דין מהמשרדים הגדולים בישראל העלו את ההצעה לבטל את פגרת הקיץ כליל, במכתב ששלחו ליו"ר לשכת עוה"ד, אבי חימי, לפני כחודש.

סמוך לעזיבתו את התפקיד, ביקש השר היוצא מלשכת עוה"ד לחוות דעתה בנוגע לאפשרות קיצור הפגרה שהעלו חיות ומרזל. בתגובה השיב לו היו"ר חימי כי "הלשכה מברכת על כל פתרון להתמודדות עם עומס, ובלבד שגיבושו ייעשה בהיוועצות עם כלל הגורמים הרלבנטיים הפועלים במערכת המשפט, שלהמלצותיהם בסוגיה עשויה להיות תרומה בלתי מבוטלת", וכי המלצתם של הנשיאה ומנהל בתי-המשפט ניתנה "באופן לאקוני ומבלי לחשוף את הליך ההיוועצות ומערך השיקולים עליהם התבססה."

עוד במכתבו של היו"ר, הוא ציין כי אמנם משרדי עורכי-דין רבים ופורום בתי-המשפט בלשכה קראו לקיצור הפגרה לאור העובדה כי הם ניצבים "בפני שוקת שבורה ומשוועים לחזרה מהירה לשגרה ולהגדת פרקי הזמן בהם יוכלו לעבוד"; אך גם כי מנגד "עורכי דין רבים הנמנים על המגזר הציבורי, שעבדו ביתר שאת בתקופת המשבר כעובדים חיוניים, מצרים על הפגיעה הצפויה בזכויותיהם אם תצומצם הפגרה", ואת הצורך בל עורכי-דין רבים לשהות במחיצת ילדיהם בתקופת הפגרה החופפת ברובה לחופשת הקיץ במערכת החינוך שלא צפויה להתקצר משמעותית.