איסטנבול | בלעדי

עוד היסטוריה תעופתית בחסות קורונה: אל על קיבלה אישור להפעיל טיסות מטען בקו ת"א-איסטנבול

אחרי עשור, מחר ינחת בשדה התעופה של איסטנבול מטוס אל על • מדובר בטיסות מטען שיעבירו מטורקיה לישראל ציוד רפואי

אחרי עשור, מחר (א') ינחת בשדה התעופה של איסטנבול מטוס אל על. החברה קיבלה אישור בטחוני להפעיל טיסות ישירות מנתב"ג לאיסטנבול. מדובר בטיסות מטען שיעבירו מטורקיה לישראל ציוד רפואי. טיסה ראשונה בסדרה של מספר טיסות מתוכננת להמריא בשעות הבוקר המוקדמות של יום ראשון (24.5). משבר הקורונה ממשיך לייצר פיסות היסטוריה בתעופה. מדובר אומנם בטיסות מטען, אבל גם אלה לא הופעלו על-ידי אל על מאז שטיסות החברה לאיסטנבול הופסקו לפני יותר מעשור. שיאים אחרים בחסות קורונה מתייחסים לטיסות ישירות שביצעה אל על לפרו, לקוסטה ריקה ולאוסטרליה להשבת ישראלים.

לפני כשבוע פרסם האתר Port2Port כי אל על מתעתדת להשיק קו מטענים סדיר לטורקיה שיחל לפעול כבר ב-24 במאי. כעת נחשף כי האישור שאל על המתינה לו ואשר נדרש פרוצדורות ואישורים מהמל"ל ומרשויות התעופה בטורקיה התקבל.

הטיסות יובילו להוביל יצוא ויבוא מטורקיה. החברות שכיום מבצעות טיסות מטען בקו הן טורקיש איירליינס וחברת מטענים טורקית נוספת.

בימי השגרה טורקיש שהטיסה 10 טיסות נוסעים יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול הטיסה מטען בבטן המטוס, כפי שקורה במרבית הטיסות בעולם. טורקיש גם הפעילה קו מאיזמיר שאותו היא סגרה עוד לפני משבר הקורונה וטיסה נוספת אחת לשבוע שהובילה דגי מאכל מטורקיה לישראל. טורקיש אף שיבצה את הטיסות לישראל בלו"ז המתוכנן שלה לחזרה לפעילות מדורגת כבר בחודש יוני הקרוב.

עבור אל על, האישור הוא בבחינת שבירת המונופול הטורקי, כפי שאמר ל"גלובס" מומחה התעופה יוסי פישר. "מטוסי טורקיש איירליינס הטיסו כמויות גדולות של מטענים לפני פריצת מגיפת הקורונה ויש חברת מטענים טורקית בשם MNG המפעילה קו מטענים סדיר באמצעות מטוס ג'מבו 747/400 מטענים".

עד כמה האישור מפתיע למדי תמחיש העובדה שעליה מספר פישר: "לפני כחודש בשיא הקורונה היה אמור מטוס של ישראייר לצאת להחזיר סטודנטים ישראלים מאיסטנבול, אלא שלא ניתן אישור לאנשי ביטחון ישראלים ללוות את התהליך וישראייר נאלצו לבטל. נשיא טורקיה ארדואן העמיד מטוס טורקי להטיס את הסטודנטים לתל אביב בסיועו של ח"כ ד"ר אחמד טיבי".

אל על הודיעה כי לא תחדש את טיסותיה עד ה-20 ביוני לאור הביקוש הנמוך ולאור ההנחיות שמחייבות בידוד של 14 ימים לשבים מחו"ל, כאשר עד כה הכניסה לישראל מותרת רק לבעלי דרכון ישראלי. עובדי החברה קיבלו הודעה כי הם יישאר בחלת עד לסוף חודש יוני. מדובר בכ-90% מעובדי החברה. עיקר הפעילות של אל על היא ההטבות מטען, כולל טיסות שמשנעות מטען מהעיר וואהן בסין ליעדים באירופה (כולל עצירה בישראל בדרך). אל על במקביל מבצעת טיסות בודדות להטסת נוסעים דוגמת טיסה לבנגקוק שמתוכננת לתחילת חודש יוני.

ברקע ממתינה אל על להגיע להסכם עם בנקים מלווים להלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור 82.5%. אל על מצויה בדיונים קדחתניים אולם עדיין לא השיגה הסכמות. בתוך כך עליה להציג למשרד האוצר הסכם קיבוצי עם עובדיה למתווה התייעלות שיכלול קיצוץ של שליש מהחברה, בכוח האדם שלה, בצי המטוסים ובפעילות האווירית.