ליידרמן: "המתיחות בין ארה"ב לסין צפויה להתעצם במהלך השנה ולהפוך לגורם תנודתיות דומיננטי בשווקים"

ארה"ב עשויה להגביל מסחר של חברות סיניות בוול סטריט, ולצד זאת המהומות בהונג קונג לא מוסיפות על יחסי הסחר שבין סין לארה"ב • פרופ' ליאו ליידרמן: "האפשרות שחלק מהחברות הסיניות הנסחרות בארה"ב יצטרכו להימחק מהמסחר שם היא ממשית"

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: איל יצהר, גלובס

מתיחות הסחר שבין ארה"ב לסין חוזרת לקדמת הבמה נוכח האפשרות להגבלה של חברות סיניות למסחר בארה"ב, לצד החשש מהתערבותה של סין בהונג קונג על רקע כוונתה של הראשונה להשית חבילת חוקים חדשים הנוגעים לביטחון הלאומי של הונג קונג, ושיאפשרו לסינים לשלוח לעיר אנשי ביטחון מטעמה למרכז הפיננסי האוטונומי.

ההפגנות בהונג קונג שהחלו עוד ב-2019 על רקע הצעת "חוק ההסגרה" שהיה אמור לאפשר להונג קונג להסגיר מבוקשים על-ידי הממשל הסיני, נמשכות גם כעת בצל כוונתה של סין להחיל חוקים חדשים ולהפר את הסטטוס קווי באמתלה של "ביטחון לאומי".

על מתיחות הסחר שבין המעצמות, התייחס פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של קבוצת בנק הפועלים, שאמר בשיחה עם "גלובס", כי "האפשרות שחלק מהחברות הסיניות הנסחרות בארה"ב יצטרכו להימחק מהמסחר שם היא ממשית ולהפוך לגורם תנודתיות דומיננטי בשווקים. כמו כן, הממשל הקשיח עוד יותר את התנאים לשיתופי פעולה עם חברת Huawei. מעבר לכך, הממשל האמריקאי מאיים בנקיטת צעדים כנגד ההחלטה של סין להחיל את חוקי הביטחון הלאומי הקשוחים שלה על הונג קונג. הדבר יצר אי שקט גדול בהונג קונג, היכן שרואים את הצעדים כניסיון של סין לדכא בקורת והפגנות מהסוג שהיו בסוף השנה שעברה. מדד המניות בהונג קונג ירד בקרוב ל-6% ביום שישי האחרון, ונראה שהמצב רק יילך ויחמיר".

ובינתיים בוול סטריט, מדדי המניות ממשיכים להתאושש כאשר ה-S&P500 הגיע לרמה הגבוהה ביותר בחודשיים וחצי האחרונים, וזאת למרות נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע שעבר שהיו גרועים מהציפיות של השוק. "נתונים לגבי הקורונה בארה"ב מצביעים על שיפור מסוים נוכח הירידה במספר המתים היומי. כמובן שצריך לראות מה יהיה בהמשך שכן החשש מגל שני לא הוסר מהשולחן. בסופו של דבר, אנו מאמינים שהמדע והטכנולוגיה יביאו את החיסון והתרופה למחלה", אמר ליידרמן.

בנוגע לשוק הישראלי, לקראת הודעת הריבית מחר, אמר ליידרמן כי לערכתו לא צפוי שינוי במדיניות בנק ישראל. כידוע, הכדור נמצא עתה בידי האוצר והממשלה, ועליהם ליישם במלואם את צעדי החילוץ שהוחלט עליהם. מה שמשתבקש הוא שיאיצו את היישום לסיוע לעסקים קטנים. מבחינת המדיניות המוניטרית, אין צורך בשינוי שכן הריבית נמוכה... עקום התשואה נמוך, ולכן לא מתבקשת התערבות נוספת בשלב זה. מה עוד, שבנק ישראל ירצה לראות את התמונה המתגבשת לגבי התקציב נוכח הממשלה החדשה. הסביבה המאקרו כלכלית לא הראתה שינויים כלשהם, ואם כבר, הסרת הסגר בישראל כבר מתחילה להצביע על התאוששות מסוימת לכיוון החיובי", אמר ליידרמן.