מעודדים התחדשות עירונית? לאן נעלמה תמ"א 38

הדוח שכתב הצוות להסרת חסמים בהתחדשות עירונית חסר התייחסות לתוכנית לחיזוק מבנים - למרות שגם היא סובלת מאותם חסמים שתוקעים פרויקטים של פינוי-בינוי

פרויקט תמ"א 38. הממשלה קבעה יעד: לעלות ל־46% מכלל התחלות הבנייה  / צילום: אייל פישר
פרויקט תמ"א 38. הממשלה קבעה יעד: לעלות ל־46% מכלל התחלות הבנייה / צילום: אייל פישר

בשנה האחרונה פעל במשרד המשפטים צוות מומחים אשר הוגדר כ"צוות הסרת חסמים בהתחדשות עירונית", שנטלו בו חלק נציגים של משרד המשפטים, הרשות להתחדשות עירונית, מינהל התכנון ובעלי עניין אחרים.

הדוח שכתבו הוגש לאחרונה, וניכר כי כותביו ראו לנגד עיניהם את החשיבות העצומה בהסרת החסמים הרבים המכבידים על התחום, במטרה להגיע ליעד שהציבה הממשלה הוא הגדלת שיעור ההתחדשות העירונית משיעור של 12% מתוך סך התחלות הבניה בשנת 2017 לשיעור של 46% בשנת 2040.

ואולם, אף שהדוח כלל המלצות חשובות מאוד אשר יוכלו לסייע באופן דרמטי בהסרת שורה של חסמים, חברי הצוות מצאו לנכון להתמקד אך ורק בהסרת חסמים בפרויקטי פינוי-בינוי תוך התעלמות כמעט מוחלטת מן העובדה כי אותם חסמים בדיוק קיימים גם בפרויקטי תמ"א 38.

למשל, נמנע הצוות מהקטנת שיעור הרוב הנדרש מבין הדיירים לקידום פרויקטי תמ"א 38, נמנע מקביעה כי יש לטפל בחסם "הדייר הסחטן" בפרויקט תמ"א 38, נמנע מקביעה כי יש להתעלם מקולו של דייר אשר ביצע חריגות בנייה בבניין שבו מתוכנן פרויקט תמ"א 38 (לרבות פיצול דירתו, השתלטות על חצר משותפת, בנייה על הגג המשותף וכיוצ"ב). בנושאים אלו ועוד, התייחס הצוות אך ורק לפרויקטי פינוי-בינוי וזנח לחלוטין את ההתייחסות לתמ"א 38.

אמנם נכון כי לתמ"א 38 נקבע לאחרונה תאריך תפוגה וזו עתידה לבוא אל סיומה בחודש אוקטובר בשנת 2022, אך עד אז יש עוד שנתיים וחצי שבהן ניתן היה לקדם פרויקטים רבים אשר נתקעו בעטיים של אותם חסמים שלצורך הסרתם מונה הצוות.

יתרה מכך, בימים אלו, לנוכח ההשלכות של מגפת הקורונה ופעילותה המוגבלת של ממשלת המעבר, מתרבים הקולות הקוראים להארכת מועד פקיעתה של תמ"א 38. הארכת תוקפה של תמ"א 38 מתחייבת על מנת לאפשר התחדשות עירונית במרכזים העירוניים הצפופים שבהם מחמת מגבלות שונות לא ניתן יהיה לבצע פרויקטי פינוי-בינוי והאפשרות היחידה להתחדשות עירונית תמשיך ותבוצע במתכונת של בניין בודד או צמד בניינים.

יש לקוות כי בעת הקרובה, תחת מינויו הצפוי של שר המשפטים החדש, תיערך חשיבה נוספת בעניין מסקנות הצוות והן תיושמנה באופן רחב יותר על תחום ההתחדשות העירונית בכללותו ובתוך כך גם על פרויקטי תמ"א 38. 

הכותב שותף, ראש מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד עורכי דין לוי טילר, נרדיה, הר צבי, ברא"ז ושות’