חדשות הקנאביס: השקעת מוסדיים בשיח; קנביט חתמה על הסכם ההפצה בגרמניה

כשבועיים עברו מאז האישור הרשמי של יצוא הקנאביס, החברות מצטיידות במזומנים, חותמות על הסכמים ונערכות עם מלאי, ובמקביל פועלות לקבל את ההכרה גם מהצד השני של הגבול

אבינועם ספיר, מנכ"ל קנביט / צילום: ראובן קפוצינסקי
אבינועם ספיר, מנכ"ל קנביט / צילום: ראובן קפוצינסקי

כשבועיים עברו מאז האישור הרשמי של יצוא הקנאביס על ידי משרד הכלכלה (מתנת הפרידה של השר אלי כהן לסקטור), החברות בתחום פועלות לסמן כל אחת את רצינותה ומוכנותה לנצל את המהלך. החברות מצטיידות במזומנים, חותמות על הסכמים ונערכות עם מלאי, ובמקביל פועלות לקבל את ההכרה גם מהצד השני של הגבול, מהמדינות אשר אמורות לייבא לתוכן את הסחורה.

היצוא בפועל יהיה תלוי באישור של אותן מדינות יבואניות, שאיננו טריוויאלי, ובמציאת לקוחות אמיתיים בצד השני של המתרס. הנוסף הוא תלוי גם במשרד הבריאות, שצריך לאשר כל אצווה של קנאביס לפי איכותה, וגם לפי תרומתה של החברה שיצרה את האצווה להקטנת המחסור בקנאביס בשוק המקומי.

כמו כן, משרד הבריאות הודיע כי אינו ערוך לטפל ביצוא בכמויות גדולות - דרישתו היא לשריין תקנים נוספים עבור היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות. עד שזה יקרה, סביר להניח שהבקשות יטופלו לאט.

מבחינת תנועת המניות, נראה כי האישור לו השוק ציפה, הוביל לנסיקה ואחר כך שוב לירידה למחירים גבוהים במקצת מאלה שנרשמו בציפיה ליצוא. השוק כעת רוצה לראות איך נראה יצוא כזה בפועל - לאילו מדינות מתבצעת מכירה, תוך כמה זמן היא מתרחשת, מה היקפה, איך מתבטאות ההכנסות הללו בדו"חות ומהי ההשקעה הדרושה כדי לבנות נוכחות בחו"ל. אחרי שנה וחצי של ציפיה כי החלטת הממשלה העקרונית המתירה יצוא תתממש לעסקאות בשטח, השוק כבר למד כי בתחום הקנאביס, בגלל השילוב בין חקלאות לרגולציה, שני תחומים עתירי אי וודאות, עדיף לסמוך על המתרחש בפועל, ופחות על ההצהרות.

היום הודיעה חברת קנביט , בשליטתו של ברק רוזן (דרך נאמן), על חתימת הסכם ההפצה המלא עם חברת הפצת התרופות הגרמנית Fette Pharma . מזכר העקרונות נחתם בדצמבר 2019. קנביט דיווחה היום כי על פי ההסכם פטה תהיה מחוייבת לרכוש ממנה קנאביס בהיקף מינימלי של 1.5 טון בשנה הראשונה, וכמות מינימום זו תעלה ב-10% בכל שנה למשך חמש שנים. להערכת קנביט, ההסכם יכול להניב לה סכום של כ-100 מיליון שקל ומעלה. 1.5 מיליון טון קנאביס נמכרים בישראל בסכום עולל של כ-30-40 מיליון שקל. בגרמניה המחיר גבוה יותר, סביב 130 מיליון שקל. זהו מחיר המכירה לצרכן הסופי, ואילו המחיר שתקבל קנביט מפטה פארמה עבור כל גרם לא פורסם. ייתכן שהחברות תעבורה למודל של בלעדיות בהמשך.

במסגרת מזכר ההבנות השקיעה פטה בקנביט 1.8 מיליון דולר במחיר של 14 שקל למניה, היום כ-86% מעל מחיר השוק.

חברת שיח הודיעה היום כי גייסה 20.1 מיליון שקל בגיוס ממוסדיים שבו השתתפו גם בעלי השליטה של החברה, משפחת החקלאים שריד אשר הקימה ומנהלת את החברה. הגורמים המוסדיים, ביניהם חברת מור השקעות שסימנה את התחום הזה עם השקעות גם ביוניבו ופנאקסיה, השקיעו 18.4 מיליון שקל, החברה המשפחתית של משפחת שריד השקיעה 1.5 מיליון נוספים, ויו"ר הדירקטוריון ניר זיכלינסקי והדירקטור יעקב עמידרור, קיבלו הקצאת מניות בשווי של 140 אלף שקל באותם התנאים.

מחיר מניה בעסקה הוא 0.8 שקל, דיסקאונט של כ-8% על מחיר הפתיחה היום, אולם לכל מניה התווספו גם אופציות לא סחירות, כך שהמניות בלבד מהוות 7.4% מהחברה ואילו המניות והאופציות מהוות 11.75% בדילול מלא אולם מחיר המימוש של המניות לא נמסר.

שיח דיווחה היום גם את דו"ח הרבעון הראשון שלה, המעיד על המשך צמיחה ואיתנות. הכנסות החברה צמחו ב29% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הגולמי לפני השפעת שינויים בשווי ההוגן (הקשור להערכת ערך הנכסים הביולוגיים, אך אינו קשור להכנסות בפועל) עלה ל- 5.3מיליון שקל, גידול של 85% לעומת התקופה המקבילה, הרווח התפעולי צמח פי 2 והרווח הנקי צמח ב-62% ל-1.79 מיליון שקל. שיח עולה בשעה זו 3.5% ושווי החברה עומד על כ-281 מיליון שקל. בקופת המזומנים שלהחברה 27.8 מיליון שקל.

חברת IMC, הנסחרת בבורסה של טורונטו אך פועלת גם בישראל, הודיעה כי החברה הבת שלה בגרמניה קיבלה אישור לייבא לתוך גרמניה 4 טון קנאביס של החברה. אולם, כמו מספר חברות נוספות, IMC כרגע אינה מתכננת ליצא את החומר מישראל - זה יבוא, בשאיפה, בשלב הבא - אלא היא בונה נוכחות בגרמניה על ידי יצור במפעל שבו היא שותפה במדינה אירופאית אחרת. כך הא אינה תלויה במשרד הבריאות ובאישור גרמני ליבוא מישראל. לחברה הסכמים עם שלושה מפיצים גרמנים.

חברות נוספות שהודיעו על התקדמות לקראת יצוא בשבועיים מאז אישור היצוא הן למשל אינטרקיור שהודיעה על קבלת אישור עמידתה בתקן הגידול האירופאי וטוגדר שיבאה משלוח ראשון של קנאביס מהמפעל שלה באוגנדה לישראל ומאמינה שתוכל ליצא המפעל שלה באוגנדה גם לאירופה.