עסק ביום | פיצ'ר

"מענקים? זה לא מכסה אפילו הופעה אחת"

שלומי בן דוד, אמן אשליות בן 34 מכפר מעש • "לכל אמן כיסא ריק הוא כמו קרע קטן בלב" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

שלומי בן דוד, אמן אשליות / צילום: פיני סילוק
שלומי בן דוד, אמן אשליות / צילום: פיני סילוק

שלומי בן דוד גילה שיש לו כישרון לקוסמות עוד בגיל 11. כבר אז הוא ביצע "חיתוכים" לבני אדם בהופעות בהתנדבות. בגיל 19 הוא עבר להתגורר בלונדון, ושם התמחה בתחום והופיע. לפני ארבע שנים, אחרי 11 שנות לונדון, הוא חזר לארץ "עם הדור הבא של הדברים שהבאנו ישר מווגאס".

בן דוד, אמן אשליות בתחום הוויזואלי, מתפרנס ממופעי אפקטים. במופע משתתפים 3-4 שחקנים.  

"ואז באה הקורונה והכול נעצר. האמנים הם הראשונים להיפגע והאחרונים להתאושש", הוא אומר. "תרבות הפנאי היא במקום האחרון בעיקר למי שמופיע בבמות הגדולות, היכלי תרבות וכדומה. בפורים, מתוך 10 מופעים נשארו 3 שעמדו בתקן, ומאז, הופעות פסח ויום העצמאות בוטלו. אני לא יכול להופיע בזום, כי המופע שלי דורש במה גדולה. ביומן קדימה מופיע לי סימן שאלה אחד גדול. יש גישושים אבל כולם חוששים להתחייב".

השחקן הראשי של בן דוד, דניאל בוצר, הקים את חברת השליחויות הבימה משלוחים. השחקנים האחרים הצטרפו אליו. "הם רק מחכים לחזור לבמה ולשגרה".

קיבלת מענקים או סיוע מהמדינה?

"קיבלתי, אבל לא משהו שאפילו מגיע לסכום של הופעה אחת. התחזוקה השוטפת שלי יקרה, עם האנגר, ציוד ומשאיות. תשלומי הביטוח, הארנונה ושכר הדירה נשארו בלי שום הקלות. לקחתי את הזמן לבנות מופע חדש ואני מחכה להזמנה הראשונה להפתיע עם דברים שלא נראו פה".

יכול להיות שתופיעו מול אולם חצי ריק לאור השמירה על המרחק בקהל. איך זה משפיע?

"לכל אמן כיסא ריק הוא כמו קרע קטן בלב. אבל נהיה חייבים לחזור לשגרה. גם הדינמיקה עם הקהל משתנה, הכול ייעשה מרחוק. יש אמנים שבנו מופע לזום, ויש אמנים ותיקים שגילו את המדיה. גם אני הוצאתי סרטונים על הקורונה בצורה של קסמים. זה טוב לאמנות אבל פחות לפרנסה". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il