חדשנות | דעה

דעה: מה אפשר ללמוד על המשבר הנוכחי מהטלפון בשפעת הספרדית

סטארט-אפים מוכנים לקחת סיכונים ואין להמעיט בחשיבותם ובתרומתם לחדשנות גם בזמנים קשים • לכן ממשלות והחברות הגדולות צריכות לתמוך בפעילותם

ג'ייסון ויליאמסון / צילום: איל יצהר, גלובס
ג'ייסון ויליאמסון / צילום: איל יצהר, גלובס

תמיד שאבתי השראה מהחוסן ומהדבקות במטרה שמניעים את היזמים. אלו שתי תכונות עוצמתיות שמאפשרות למתוח את גבול החדשנות עד הקצה, לשפר את שירותי הבריאות, לשנות את עולם העסקים, לקדם כלכלות מתפתחות, ולהניע עוד שינויים רבים מעצימי חיים.

אבל הדרך כרוכה בלא מעט קושי וכאב, הצלחה לא באה בקלות. צריך הרבה אומץ, עקשנות, ובעיקר רצון עז כדי למצוא את הדרך. זה נכון בעיקר במשבר הנוכחי, שמביא אתו אתגרים של פעם בדור. סטארט-אפים במגוון תחומים - מביוטק ועד לשרשרת האספקה ותקשורת - מסייעים לפתור בעיות גדולות. הם רגילים מטבעם לעבוד בתנאי חוסר ודאות ובסביבה לא מוכרת, מוכנים לקחת סיכונים לעשות טעויות, ללמוד ולהמשיך קדימה, כשהם מעמידים את עצמם תמיד בחזית. בישראל זה נכון יותר מכל מקום אחר. כאשר יש משבר או בעיה, היזמים של אומת הסטארט-אפ מגיעים עם פתרון.

ההיסטוריה מזכירה שכבר היינו במקום הזה בעבר. הטלפון, כשעוד נחשב לטכנולוגיה חדשה, מילא תפקיד מרכזי בזמן מגפת שפעת הספרדית ב-1918. בתנאי סגר, אנשים נהרו לטלפון כדי לשמור על קשר, אבל נפח הפעילות העמיס יותר מדי על המרכזיות ודרש להגביל את השימוש לצרכי חירום בלבד. חולשתו של הטלפון הייתה בעצם חשיפתו. למרות זאת, הוא המשיך והפך לטכנולוגיה משנה מציאות.

כיום אלה שיחות הווידיאו, שמאפשרות תקשורת לארגונים, קהילות ואנשים. הצורך חסר התקדים הזה גורם לחברות ה-video conferencing להתאים את העסק שלהן וללמוד מהתקופה הזו של צמיחה דרמטית עבורן. הן מוכיחות שהטכנולוגיה שלהן משנה סדרי עולם.

גוגל הושקה ממש לפני המשבר של תחילת שנות ה-2000. גם וורטסאפ, דרופבוקס, Venmo וסקוור - כולן נוסדו בזמן של מיתון גדול. כל אחת מצאה פתרונות לבעיות באמצע סערה כלכלית ודחפה את החדשנות קדימה.

אין להמעיט בחשיבותם של סטארט-אפים בזמנים קשים. תרומתה של החדשנות ברורה, אבל מעבר לזה, סטארט-אפים מביאים את היצירתיות שלהם בדרכים נוספות ומעוררות השראה: למרות הפגיעה החזקה שספגו בעצמם, הם מתנדבים לעזור ומציעים את הטכנולוגיות והמשאבים הווירטואליים שלהם ללא עלות. חלקם גם כאלו מקהילת הסטארט-אפים של אורקל ואנו גאים בהם.

BotSupply משאילה את פתרון הצ'טבוט שלה לבתי חולים וארגונים שבחזית המאבק בקורונה; Agroscout מעמידה את הפתרון הדיגיטלי שפיתחה, להגנה על גידולים חקלאיים ללא עלות לתקופה ראשונה, ובתנאים מיוחדים לחקלאים שנפגעו מהמשבר הכלכלי; Gridmarkers תומכת ביוצרים ואולפני אנימציה בימים קשים, ו-Kinetica מאפשרת שימוש חינם בפלטפורמת האנליטיקה שלה כדי לסייע לחוקרים ומדענים להבין את COVID-19. אלה הן רק דוגמאות לחברות צעירות רבות שפועלות בימים אלה כשנגד עיניהן טובת האנושות ולא רק הצרכים הפרטיים שלהן.

בדצמבר האחרון צפיתי שבשנת 2020 נראה מגמה של חזרה לאחריות פיננסית ועקרונות עסקיים שקולים. הניסוי של "צמיחה-בכל-מחיר" - שתודלק על ידי כמויות עצומות של כסף קל - נכשל. כבר התחלנו לראות מגמה של חזרה אל אבני היסוד של העסקים, והמצב הנוכחי רק יאיץ את התהליך. למרות הימים ה'רזים' שמחכים לנו, אני מאמין שחברות שישרדו, וגם אלו שייוולדו בתקופה הזו, יהיו מהחזקות ביותר.

סטארט-אפים חדשים יכולים גם עכשיו לקום ולהצליח, ופעילות מיזוגים ורכישות תימשך. עסקים קיימים יצטרכו להתנהל בהרבה תושייה, גמישות, ואף לחבק את הקושי. מי שיעברו את מהמשבר, ייצאו חזקים יותר, חכמים ומבוססים יותר. אבל כולנו צריכים לתרום את חלקנו כדי לתמוך בהם.

ממשלות ברחבי העולם נוקטות צעדים כדי לסייע לכלכלה, לרבות לתעשיית הסטארט-אפים במדינותיהם. חברות גדולות צריכות גם הן לקחת חלק במאמץ, מכיוון שסטארט-אפים הם חיוניים לחדשנות תאגידית ולמציאת פתרונות לבעיות גלובליות גדולות. כולנו צריכים את הסטארט-אפים.

ב-Oracle for Startups אנחנו מכסים את עלויות השימוש בענן גם לסטארט-אפים שהיו לקוחות משלמים למשך שלושה חודשים. מזומנים הם דבר חיוני כעת ואנחנו רוצים שלחברות יהיה כמה שיותר. אנחנו גם מגבירים את מעורבותנו, את הליווי ושרותי המנטורינג, ומציעים משאבים נוספים כדי לסייע להם. ונמשיך לחפש דרכים לסייע לסטארט-אפים לעבור את הסערה הזו.

בכל העולם קהילת הסטארט-אפים מתאחדת כדי לפתור בעיות, לתמוך זה בזה ולהמשיך קדימה. אנחנו מתמודדים עם אתגרים חדשים, לומדים מחדש את הדברים הבסיסיים, מסתגלים, ואני תקווה שגם לומדים לצמוח חזקים יותר, כבני אדם וכעסקים.

ההיסטוריה כבר תראה ש-2020 היתה שנת ה-reset, האתחול; שנה שבה עקרונות היסוד חזרו להיות למוקד. אנושיות וחמלה קיבלו משמעות וחשיבות מחודשת. השנה שבה עברנו מבחן חוסן והתחשלנו. וכמו בעבר, גם השנה יזמים הובילו קדימה, בחשיבה מקורית ובהשראה.

לחבריי היזמים, אני קורא לכם להחזיק מעמד, אל תוותרו, תצמחו דרך הקושי הזה. חפשו את הטוב שברע. קחו זמן לחשוב על הניסיון הזה, המשיכו לפלס את דרככם קדימה. בתוך הסערה הזו אפשר גם ללמוד, לצמוח, לדייק ולהגדיר את עצמכם. רעיונות מבריקים ויצירתיות יכולים להגיע מהמקום הזה, כאן חי ומתפתח החוסן שלכם.

הכותב הוא סגן נשיא באורקל וראש תוכנית הסטארט-אפים של אורקל העולמית , יזם בעברו