15 דקות ביום: מסלולי לימוד חדשים מאתגרים את האוניברסיטאות

האם תואר שני שמציעה חברה עסקית מסמן מגמה חדשה באופן שבו חברות מכשירות עובדים?

רפא גוזאלו / צילום: Javier Guridi & Carlos Frutos
רפא גוזאלו / צילום: Javier Guridi & Carlos Frutos

בשנים האחרונות מדובר רבות בניתוק של האקדמיה משוק התעסוקה ובהרהורים של הדורות הצעירים על הצורך בתואר אקדמי בעולם עבודה המשתנה במהירות. לזה מצטרפת הנטייה של צעירי דור ה-Y ובני דור ה-Z לצרוך תוכן במסרים קצרים ודרך הרשתות החברתיות, שמקשים עליהם להתחייב ללימודים אקדמיים מחייבים וארוכי טווח. מקומות העבודה עדיין אינם מוותרים על תואר אקדמי כסף כניסה, אבל בשנים האחרונות חלקם מעריכים עובדים שרוכשים ידע בעצמם, בלמידה מרחוק, ומשתתפים בקורסים של אוניברסיטאות מובילות בפלטפורמות כדוגמה קורסרה וג'ולט.

השוק העסקי לא מתעלם מהמגמות האלה וכעת מגיעה לישראל חברה עסקית שמציעה תואר שני במינהל עסקים, שאינו אקדמי ובעלות סמלית. The PowerMBA היא תוכנית מקוונת ללימודי MBA במנהל עסקים ומציעה קונספט של למידה באמצעות שיעורים בני 15 דקות בלבד, מדי יום במשך 10 חודשים. עם המרצים בתוכנית נמנים מייסדים חברות וייז, יוטיוב, שהאזאם, ואחרים.

המייסדים של TPMBA  / צילום: Javier Guridi & Carlos Frutos
 המייסדים של TPMBA / צילום: Javier Guridi & Carlos Frutos

התוכנית כוללת את מכלול הנושאים הנוגעים להקמה וניהול פעילות עסקית בתחומי השיווק המסורתי והדיגיטלי, אסטרטגיה עסקית, תמחור, מימון, גיוס משאבים, ניהול מאזנים, פיתוח מיומנויות "רכות" ועוד. 

The PowerMBA הוקמה בשנת 2017 בידי ארבעה יזמים מספרד - ראפה גוזאלו, הוגו ארוולו, קיקה קוראל ובורה אדנרו ומעסיקה מעל 160 עובדים. עד כה כ-30,000 סטודנטים משתתפים בתוכנית. בסיום התוכנית, הבוגרים מקבלים תעודת גמר המונפקת באמצעות בלוקצ'יין.

התוכנית אמנם אינה שייכת לשום אוניברסיטה, אבל מייסדיה מסבירים שחברות משלבות אותה במסגרת ההכשרה המקצועית שלהן. "בחרנו במכוון שלא לקבל הסמכה משום מוסד אוניברסיטאי על מנת שלא להיות כבולים לתוכניות הקיימות, וכדי שנוכל ליהנות ממקסימום גמישות בעדכון תוכנית הלימודים שלנו", אומר הוגו אראוולו, יו"ר PowerMBA.

רפאל גוזאלו, מייסד ומנכ"ל משותף PowerMBA, אמר: "החוקים נשברו. המטרה שלנו מאז ומעולם הייתה לאפשר דמוקרטיזציה של לימודי העסקים ואנו מאמינים שזוהי טרנספורציה הכרחית ששחקנים רבים בשוק יצטרכו לעבור. כעת, לאחר שנתיים של פעילות שהתמקדה בתוכנית בספרדית וזכתה להצלחה במדינות דוברות ספרדית בעולם, אנו מרחיבים את פעילותנו הגלובלית עם תוכנית מעודכנת ומורחבת במדינות שונות בהן ארה"ב, קנדה, בריטניה, גרמניה וישראל. כאומת הסטארט-אפ, המהווה מודל לחדשנות ויזמות, אנו רואים בישראל יעד חשוב, מאמינים שהמודל שלנו רלוונטי לפרופיל היזמי שלה, ומצפים לשלב הסטודנטים ישראלים בתוכנית".

עוד ציין, כי "מגפת הקורונה שעצרה את הפעילות העסקית ואת התנועה בין מדינות בכל העולם, הגדילה את ההכרה בצורך בתוכנית כמו שלנו, המאפשרת ללמוד מכל מקום ובכל זמן תוכנית לימודים מלאה ולא קורס מקצועי נקודתי".