עסק ביום | פיצ'ר

"לפני הקורונה היו בעסק 32 מורים. עכשיו כולם בחל"ת"

צקי נחמני, בעלים של בתי ספר ללימודי ערבית, תושב ירושלים, בן 35 • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

 

צקי נחמני, בעלים של בתי ספר ללימודי ערבית / צילום: תמונה פרטית
צקי נחמני, בעלים של בתי ספר ללימודי ערבית / צילום: תמונה פרטית

אלפי בני אדם משתתפים בכל שנה בקורסים שמציע "דרדש", בית ספר לערבית מדוברת. מי שהקים את המיזם, בשנת 2015, הוא צקי נחמני, בן 35, תושב ירושלים, נשוי ואב לשניים. "לפני הקורונה היו בעסק 32 מורים", מספר נחמני, "ועכשיו כולם בחל"ת".

נחמני מספר שדרדש הוא "המוסד המוביל בתחום בארץ. יש עוד בתי ספר מצוינים, מה שמיוחד אצלנו זה המורים שהם כולם דוברי ערבית כשפת אם, מה שמאפשר לשיעורים להיות מאוד חוויתיים. הם מביאים איתם את האופי והתרבות הערבית אל הכיתה". בית הספר מפעיל בימי שגרה 24 סניפים, בין השאר בירושלים, תל אביב וחיפה. ""הלקוחות שלנו הם סטודנטים, תלמידי בית ספר, חיילים ומשוחררים, סטודנטים, שכירים, עצמאיים וגם אזרחים ותיקים. יש ממש מגוון, בסופו של דבר מה שמאחד את כולם זה הרצון ללמוד ערבית והבנת החשיבות של ידיעת השפה הערבית במרחב בו אנו חיים".

הקורונה שיבשה את פעילות בית הספר וגרמה לנחמני לנזק של יותר ממיליון שקל. "החזרנו כסף למאות תלמידים והיינו צריכים לשלם גם לספקים. לגבי השכירות - בחלק מהמקרים הגענו להסדרים

ובמקרים אחרים נאלצנו לשלם עבור חודשים רבים קדימה, ללא אפשרות יציאה, כאשר לא מתקיימת כרגע כל פעילות".

מה לגבי זום?
"עשינו קצת שימוש בזום אבל זה לא אופטימלי. לומדים אצלנו שפה באופן בלתי אמצעי. תרבות ושפה אלה לא דברים שעוברים בזום".

מתי תחזרו לשגרה?
"אנחנו בבעיה כי אנחנו לא נחשבים פעילות חיונית ולא פעילות לילדים. כרגע אנחנו אמורים לחזור לעבודה בחודש יוני, אבל צפויים לנו קשיים. מבקשים מאיתנו מרחק של שני מטר בין התלמידים וזה לא אפשרי בכיתות שלנו. מעבר לזה יכול להיות שהתלמידים יצטרכו לחבוש מסכות, וזה לא מתאים לתחום הפעילות שלנו. בלימוד שפה אתה צריך לראות את הפנים של המורה, והמורה צריך לראות איך אתה מפיק את הצלילים. מעבר לזה השיעורים שלנו הם חווייתיים, אנחנו מכינים קפה ויש כיבוד".

נחמני מתכנן לחזור לשגרה לקראת אוקטובר, אם לא יהיה כמובן גל שני. "הבקשה שלי היא שאם מישהו יודע שהוא רוצה ללמוד ערבית וזה חשוב לו, שייכנס לאתר שלנו, יבחר את אחד מהקורסים במקום שמתאים לו, וישלם רק דמי רישום, על מנת שנוכל להיערך לתקופה של אחרי הקורונה. אין איזושהי התחייבות ואפשר לבטל עד שבוע לפני הקורס ולקבל את הכסף בחזרה, פשוט לנו זה מאוד יעזור לדעת איפה ומתי לפתוח את הקורסים. בתמורה החלטנו לתת קורס בסיס מלא בזום ללא עלות, שיתקיים כבר בשבועות הקרובים לפני הקורסים הפרונטליים, ככה שזה יעזור מאוד גם לתלמידים שלנו וגם לנו".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il