הערכות: מחירי המינימום במכרז הדור החמישי יגיעו לכ-200 מיליון שקל

מחיר המינימום שפרסם המשרד רחוק מההפחדות של חברות הסלולריות שהעריכו את עלות התדרים במאות מיליוני שקלים

נתי כהן מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר
נתי כהן מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: איל יצהר

משרד התקשורת פרסם הבוקר (ב') את מחירי המינימום במכרז הדור החמישי בסלולר. המחירים על פניו לא נראים גבוהים במיוחד ואולם בקרב החברות הסלולריות חוששים שהמכרז יטפס מעבר למחירי המינימום. בחישוב כללי מחירי המינימום הם כ-60 מיליון שקל לחברה לערך, כך שקופת המדינה תקבל כ-200-180 מיליון שקל במינימום במכרז וזאת בהתאם לתחזית מוצעת של ביקוש לתדרים.

נזכיר כי המדינה גם הבטיחה להחזיר עד 200 מיליון שקל בתמריצים כנגד פריסה, כך שבסך הכל מדובר במכרז שלא צפוי להיות גבוה במיוחד והוא רחוק מההפרזות של החברות הסלולריות שלאורך השנתיים האחרונות כל הזמן טענו שהמכרז יכול לטפס למאות מיליוני שקלים.

מחירי המינימום שפרסם המשרד במסגרת החישוב שעשינו מתבססים על ביקוש סביר פחות או יותר לתדרים בשלוש הרצועות ביחד. התדר היקר יותר שסביר להניח שכל החברות יתמודדו עליו הוא תדר ה-700 מגה הרץ. ישנם 30 מגה הרץ לחלק בתחום זה ולפי המחיר שקבע המשרד ל-1 מגה הרץ, שעומד על 2.4 מיליון שקל, יוצא כי מחיר המינימום לחברה יכול להגיע ל-49 מיליון שקלים בהנחה שכל חברה תיקח לא יותר מאשר 10 מגה הרץ.

תוספת תדרים ברצועות ה-2.6 וה-3.5 גיגה הרץ שלהם נקבעו מחירי מינימום נמוכים בהרבה משנקבעו לתדרי ה-700 מגה הרץ, מקפיצים את הסכום בעוד כמה מיליוני שקלים (מותנה כמובן בשיקול של כל חברה כמה תדרים לקנות). על פי חישובים גסים של המפעילים הסכום לא צפוי להיות גבוה מאוד כך שהתשלום עשוי להגיע לכ-60 מיליון שקל לערך לחברה.

נאמר זאת בזהירות אבל בהנחה שכל החברות יתנהלו בצורה רציונלית ולא ינסו להקפיץ מחירים כדי לפגוע במתחרות, המכרז יכול להסתיים במחיר של כ-200 מיליון שקל. התמריצים שהמדינה הציעה במכרז עומדים על 200 מיליון שקל עבור הקמת אתרים ופריסה וכו', כך שבסופו של דבר נראה שהחברות די הרחיקו לכת בתרחישי האימה שיצרו בחודשים האחרונים.

נזכיר כי במכרז הדור הרביעי המדינה גבתה מהמתמודדים במכרז סכום של כ-250 מיליון שקל במצטבר כך שהפעם המחיר צפוי להיות אטרקטיבי, שוב בהנחה שאף אחד מהמפעילים לא ירצה לרכוש תדרים מעבר למה שהוא צריך על מנת לפגוע במתחריו.