החברה שמריחה קורונה: "התהליך דומה קצת לזיהוי תמונה"

ננוסנט פיתחה אף אלקטרוני שמזהה את נגיף הקורונה ושואפת להחליף את המדחומים בכניסה למתחמים

לפחות שלוש חברות בישראל חשפו בחודשים האחרונים פיתוחי "אף אלקטרוני" לבדיקה מהירה של הימצאות קורונה (Covid-19). ננוסנט היא אחת החברות המבוססות בתחום. היא מנוהלת על ידי היזם אורן גבריאלי, שכבר ייסד או ניהל כמה חברות שהגיעו למכירות ולאקזיטים, כמו ET View ו-OHK.

בדיקת קורונה באמצעות אף אלקטרוני נועדה להיות מהירה יותר ונוחה יותר למשתמש, וייתכן שהיא תוכל לזהות את המחלה מוקדם יותר מבדיקת מטוש. החלום הוא שהיא תחליף בדיקות חום בכניסה למתחמי התקהלות, כמו הופעות, בתי ספר וקניונים.

"'אף אלקטרוני' הוא השם שניתן לטכנולוגיה הכוללת אוסף גדול של חיישנים ומערכת של בינה מלאכותית, היודעת לשלב את כל המידע מהחיישנים כדי לדעת אילו חומרים נמצאים באזור", אומר גבריאלי. "התהליך דומה קצת לזיהוי תמונה, אלא שבמקום פיקסלים של אור, המכשיר שלנו מאתר בסביבה נקודות של חומר כימי".

גבריאלי מספר שכבר עם החשיפה למתרחש בווהאן שבסין, בסוף ינואר, אנשי החברה שאלו את עצמם אם אפשר לזהות את המחלה על ידי ריח. "ראינו שהמחלה מתפתחת באף ושיש סיבה טובה לחשוב שהיא פוגעת במיקרוביום של האף, כלומר בתמהיל החיידקים באף, גם בשלב הראשון של התפתחות הוןירוס, עוד לפני הופעת התסמינים. אמרנו, 'בואו נקדיש שבוע לראות אם אנחנו יכולים לפתח בדיקה מהירה למחלה', ופתאום אחרי שלושה-ארבעה חודשים - זו כרגע פעילותנו העיקרית".

דיוק של 80%

גבריאלי פנה לבתי החולים תל השומר ואיכילוב, שהסכימו לתרום לו דגימות של חולים. "הם עזרו לנו מאוד. הצוות שלנו בילה במשך כל התקופה האחרונה במחלקות הקורונה".

אתה לא פוחד?
"בטח שאני פוחד, אבל אני עם מיגון מלא. כן, בהחלט לקחנו סיכונים, אספנו כמעט 900 דגימות כדי לאמן את המכשיר. עכשיו אנחנו בתהליך של קבלת אישור שיווק באירופה. אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לזהות את הבדיקה יום לפני הופעת התסמינים, אבל אין לנו הוכחה לכך עדיין".

על פי המחקר, ביום הזה המחלה כבר מידבקת, וייתכן שזהו אפילו יום של שיא ההדבקה.

"בינתיים, אנחנו לא החברה שתגיע למקום שבו הייתה התפרצות כדי לומר מי חולה וצריך להיות בבידוד", מבהיר גבריאלי. "לשם כך דרוש דיוק רב, כי אסור לוותר אפילו על נדבק אחד. אנחנו, לעומת זאת, נועדנו לבדיקות הסקר במקומות שבהם מניחים שלא יהיו נדבקים, אבל רוצים לבדוק ליתר ביטחון. הבדיקה מדויקת היום ב-80%, לעומת מדחום שמזהה קורונה ב-35%".

עד היום קיבלה החברה מימון של כ-6 מיליון דולר, מתוכם 30% ממענקים, חלקם ייעודיים לפרויקט הנוכחי. בין המשקיעות נמצאות חברת הכימיה Sumitomo Chemicals ו- Dreamtech הקוריאנית.

אף שמרחרח חיתול

לדברי גבריאלי, טכנולוגיות חישה קודמות היו מאוד ספציפיות לחישה של חומר כימי אחד או כמה. לעומת זאת האף האלקטרוני מנתח את כל החומרים שנמצאים באוויר. "הוא יותר דומה לאף אנושי שקודם כול לוקח פנימה הכול, ואז בודק ממה זה מורכב". אבל גבריאלי מסייג: "אני פחות אוהב שקוראים לזה אף מלאכותי - זה לא האף אלא המוח".

המוצרים עליהם בנתה החברה את עתידה טרם הופעת הקורונה היו ניתוח ריחות צואה, שתן וריח גוף לצורכי לייפסטייל. "פיתחנו מוצר שמרחרח חיתול מלא של תינוק, ולומד אותו, ומתריע כאשר יש שינוי בריח הצואה שיכול להעיד על בעיה או צורך להתאים את התזונה. בשלב הראשון אנחנו יודעים רק לומר אם הקקי דומה לתמול שלשום, כי אם אינו דומה - אולי זה סימן שהמצוקה של התינוק נובעת מהבטן, אולי משינוי תזונתי. בשלב הבא הכוונה היא ללמוד לומר אם זה קקי של תינוק שחולה במחלה ויראלית או לא, ובהמשך - מהי המחלה, או מהו השינוי התזונתי שיכול לגרום לחוסר השקט. אגב, הבדיקה כבר היום יודעת לזהות אם אכלתי גזר או אם אכלתי בצל".

אחרי שהמוצר הזה יפותח עבור תינוקות, תהיה לו אולי גם גרסה למבוגרים, אבל כרגע המיקוד בקורונה עיכב את השקת פעילות החיתולים, שכנראה תתבצע יחד עם אחת מיצרניות החיתולים הגדולות. הכוונה היא לחדש מאמצים בתחום הזה בשנה הבאה.

מוצר נוסף שהחברה מקווה להציע בעתיד הוא התאמת הבושם המוצלח ביותר עבור כל ריח גוף. "כך נוכל גם לומר לאדם אם הוא מסריח".

ננוסנט (Nanoscent)

החברה, המפתחת מוצרים עם חיישני ריח, הוקמה ב-2017 על ידי אורן גבריאלי ● כיום הוא משמש כמנכ"ל ● עד כה גייסה החברה 6 מיליון דולר והיא נמצאת בשלב ההכנסות הראשונות ● מועסקים בה 15 איש, בחיפה