אקזיטים | פיצ'ר

מאחורי הקלעים של אקזיט השוברים הגדול של BUYME; היזמים המיליונרים החדשים: "אנחנו ברגשות מעורבים"

המחלוקת עם טלכלל, המשקיעה מתחילת הדרך, המריצה את יזמי חברת שוברי המתנות BUYME למכור לה את מניותיהם בחברה • בראיון ל"גלובס" מייסד החברה מיכה ברכוז כבר מסתכל קדימה, על גיפטד - המיזם בארה"ב: "אנחנו רואים פוטנציאל בשוק האמריקאי שהוא מעבר למתנות לארגונים"

מיכה ברכוז, ממייסדי BUYME / צילום: ענת ליטבק
מיכה ברכוז, ממייסדי BUYME / צילום: ענת ליטבק

"אנחנו ברגשות מעורבים. לשחרר פרויקט של עשר שנים - איך שאתה לא הופך את זה, זה לא קל. זה להתרגל למציאות חדשה", אמר ל"גלובס" בראיון בלעדי מיכה ברכוז, מייסד חברת שוברי המתנות הישראלית BUYME על רקע חשיפת האקזיט שעשה יחד עם שני המייסדים הנוספים - שי דרין וטל צורי, במסגרתו קיבלו אתמול השלושה 81 מיליון שקל במזומן עבור מכירת חלקם (32.45%) ממניות החברה לשותפתם בחברה - טלכלל מקבוצת מאיר שבהובלת יעקב (יענקל'ה) שחר וישראל קז. האקזיט משקף לחברה שווי של 250 מיליון שקל.

BUYME שהוקמה לפני כעשור היא פלטפורמה להענקת מתנות באמצעות שוברים דיגיטליים, שכוללת מסעדות, חופשות, סדנאות, הצגות, טיפולי ספא ועוד. החברה הוקמה בעידן בו התחום של אונליין בישראל היה עדיין בחיתוליו, כשהיום מחזור מכירותיה נאמד לפי הערכות לא רשמיות בלמעלה מ-500 מיליון שקל.

שי דרין  / צילום: דיתה שרצקי
 שי דרין / צילום: דיתה שרצקי

מי שהגה את הרעיון שמאחורי החברה הוא ברכוז, 40, שגדל ביסוד המעלה שבגליל העליון. בתחילת דרכו ברכוז פנה לכיוון אחר לחלוטין, כששימש כשחקן כדורסל בגליל עליון והפך לספורטאי מצטיין. בשלב מסויים הוא שינה כיוון, עבר להיות מפתח, ואף עבד בחברת אבטחת המידע צ'ק-פוינט, אך עזב לטובת דרך עצמאית. הוא חבר לדרין התל אביבי שהגיע עם רקע של מסעדנות, נדל"ן, משפטים ופיתוח עסקי, והשניים החלו להתגלגל עם הרעיון להקים את BUYME, וצירפו אליהם את צורי, במקור ממושב חרות, כצלע הפיננסית.

בניגוד לסטארט-אפים אחרים שנדרשים לעבור כברת דרך ארוכה על מנת לגייס הון ראשוני, במקרה של BUYME החיבור עם הרוכשת - טלכלל - קרה כבר בתחילת הדרך. "הכרתי את יואב בן יקר (מנכ"ל ושותף בטלכלל ויו"ר BUYME - ש"מ) כלקוח בפעילות אחרת. כשניסינו להסתובב בין הקרנות ולגייס כסף ממשקיעים, עשיתי פיץ' ליואב ומשם נבנתה מערכת יחסים".

מה היו האתגרים ב-BUYME לאורך השנים?

"BUYME זו אחת החברות המוזרות והמורכבות שיצא לי להתמודד איתה" עונה ברכוז, "זו פלטפורמה שעובדת עם גם עם בעלי עסקים, גם עם צרכנים, וגם עם ארגונים.

"כשהחברה קמה, לא היה הרבה אונליין בישראל, ובמהלך העשור האחרון היה שינוי אדיר במוכנות של ישראלים לסלוק כרטיסי אשראי באינטרנט. הגענו בשיאה של מהפכת אתרים כמו גרופון או באליגם, שאפשרה לדלג על החסם של להכניס פרטי אשראי לאינטרנט".

מיכה ברכוז - תעודת זהות
(40) מנכ"ל GIFTED  ● היה המייסד ואיש הטכנולוגיה המוביל של חברת BUYME, בעבר ייסד וניהל את חברת בניית האתרים UPSITE, לאחר מספר שנים שבהן שימש ראש צוות מוצר בחברת צ'ק פוינט ● גדל ביסוד המעלה בגליל העליון ובתחילת הדרך בכלל היה ספורטאי מצטיין ושיחק כדורסל

מה הבידול בין BUYME לבין חברות קופונים כמו באליגם שקרסה, או גרופון שנרכשה?

"כשהקמנו את החברה, היינו צריכים להסביר שהצעת הערך היא לא הנחה או הטבה, אלא לספק תוכן טוב כשאתה קונה מתנה. כשהתחלנו, הרעיון של מסעדות שף היה חלום רחוק. הצעת הערך לא דרשה מהעסקים הנחות עמוקות כמו חברות הדילים היומיים, והדרך שלנו הייתה לבנות מערכות יחסים ארוכת טווח. לא רצינו להיות במודל של דיסקאונט".

גיפטד: חיבור אישי מצד המעסיק

האקזיט המשמעותי הזה, תשע שנים לאחר שהקימו השלושה את החברה, מתרחש לדבריו, על רקע פערי גישה בינם (המייסדים) לבין טלכלל, שנוגעים לחזון שרואה כל אחד מהצדדים לחברה, אותו הם מתכוונים לממש במיזם מקביל לשוק הבינלאומי אותו הקימו לפני שלוש וחצי שנים בארה"ב תחת השם גיפטד (GIFTED). "אנחנו ראינו את BUYME הופכת לפלטפורמה שמתרחבת מעבר לעולם המתנות, ומגיעה למערכות היחסים בין הארגון לעובדים שלו, שזה הכיוון אליו הולכת גיפטד" מספר ברכוז.

את גיפטד מפתחים השלושה בחו"ל בימים אלה ממטה שנמצא בפאלו אלטו בסן פרנסיסקו ומועסקים בה כיום 7 עובדים בנוסף למייסדים. אגב, העצמאות העסקית של גיפטד מתאפשרת בין היתר בזכות דיבידנדים בהיקף לא ידוע שמשכו מ-BUYME לאורך השנים.

"המודל הוא מעט שונה, אבל אנחנו רואים פוטנציאל בשוק האמריקאי שהוא מעבר למתנות לארגונים. למשל, פיתחנו פלטפורמת לעיירות שיכולות לייצר גיפטקארד מקומי לעסקים הקטנים שלהם. אז הרעיון לייצר רשת תוכן מקומית שתאפשר לא רק קמעונאים בינלאומיים, אלא גם מקומיים".

כדי להבין את העולמות אליהם מכוונים השלושה, שמטרתה להגדיל את הפוטנציאל של המכירות ושל הזיקה של ארגונים, מסביר ברכוז: "בהנחה שיש עובד בחברה שנולדה לו ילדה, היכולת של המערכת שלנו ב-BUYME היא לשלוח מתנה. זו רמת חיבור טובה, אבל תארו לעצמכם, שבעוד שנה המערכת שלנו תוכל לשלוח הודעה שתעדכן את המעסיק של אותו עובד שהבת שלו חוגגת יום הולדת שנה. זה דבר שמאפשר למעסיקים לתת חיבור אישי יותר כארגון דרך המערכת שלנו". 

"אנחנו מבינים את הפוטנציאל הקיים בחברה"

"אנחנו פועלים יחד עם המייסדים כמעט עשור ומבינים את הפוטנציאל הקיים בחברה" אומר ל"גלובס" יואב בן יקר, מנכ"ל החברה הרוכשת, טלכלל מקבוצת מאיר, והיו"ר של BUYME, שמשמש גם כמנכ"ל החברה עד למינוי מנכ"ל קבוע. העסקה בין הצדדים אמנם נחתמה בתחילת פברואר, אך משבר הקורונה הביא לדחיית מימושה עד לתחילת השבוע האחרון, וזאת במקביל להקפאת הפעילות ויציאה של חלק ניכר מהעובדים לחל"ת, ממנו שבו רובם בימים האחרונים.

יואב בן יקר, מנכ"ל טלכלל ויו"ר BUYME / צילום: אסף ארנרייך
 יואב בן יקר, מנכ"ל טלכלל ויו"ר BUYME / צילום: אסף ארנרייך

בתחילת הדרך האמנתם שהחברה תגיע לשווי כזה?

"נכנסנו בחוסר ודאות מוחלט. כשבא אליי היזם וסיפר לי על הרעיון, לא הבנתי מה הוא אומר לי. ההשקעה הייתה נמוכה כי היא נעשתה באמצעות מתן שירותים של טלכלל. אפילו הכנסנו את ynet כשותפים בשליש מהחברה בתחילת הדרך. אחרי תקופה קצרה ynet ראו שזה לא מתפתח והחליטו לצאת. אצלנו זו ריצה למרחקים ארוכים. ויש הערכה גדולה מאוד כלפי המייסדים על המקום אליו החברה הגיעה".

חברת BUYME - תעודת זהות
מטה: גבעתיים  עובדים: 80 ● שווי החברה בעסקה: 250 מיליון שקל ● בעלים: טלכלל מקבוצת מאיר ● מייסדים: מיכה ברכוז (40), שי דרין (52) וטל צורי (49)

כיצד הקורונה השפיעה על הפעילות העסקית שלכם?

"הקורונה יצרה סימן שאלה להרבה מאוד עסקים, אבל מצד שני היא האיצה בצורה ניכרת תהליכים בתחום האונליין. מה שצריך היה לקרות עוד ארבע שנים, יקרה תוך שנה או שנתיים. לפני הקורונה ראינו שעיקר הרכישות היו בעולם המסעדות והבילויים, זה היה התחום המועדף על הצרכנים. בתקופת הקורונה הלקוחות הלכו באופן מובהק על מימושים שניתן לבצע באופן מיידי, בעיקר על מוצרי צריכה ועל מוצרי ספורט, וכעת המגמה חוזרת, ושבים לתת מתנות בתחומים של מסעדות, ואופנה וכד'. לעולם התיירות ייקח תקופה יותר ארוכה"

מה החזון שלכם לצמיחה בשנים הבאות?

 "BUYME היא פלטפורמה שמחברת בין אנשים לבין ארגונים, והכוונה היא לצמוח לעוד הרבה תחומים. אין ספק שהקורונה גרמה לנו לחשוב טוב טוב לאן BUYME הולכת. יש לנו כ-20 מפתחים שעובדים בלהשביח את המוצר הבא. אנחנו משקיעים וגדלים בשוק העסקי; מחברה שלא הכירו אותה, היום תוך שנה וחצי אנחנו 30% בלקוחות עסקיים.

  אתם עובדים בעיקר מול עסקים, מה הנתח של הצרכנים הפרטיים והאם בכוונתכם להגדיל אותו?

"היום אנחנו עובדים עם למעלה מ-5,000 ארגונים. כשהתחלנו את הפעילות, 80% מתוכה היו עסקים ו-20% לקוחות פרטיים, אך היום כבר יש 60% לקוחות עסקיים ו-40% לקוחות פרטיים. אני מאמין שנראה את זה גדל עד לכדי ל-70% לקוחות פרטיים".

מי המתחרים שלכם?

"אם מבודדים את השירותים שאנחנו נותנים, יש את נופשונית שמוכרת חוויות, או קבוצות כמו פוקס שנותנת מתנות לחגים. אבל אנחנו עושים את זה כאריזה דיגיטלית מעולם של חוויות ומתנות. בכל נישה יש מתחרה, ואנחנו עטפנו את זה לפלטפורמה האחת".