אלקטריאון | ניתוח

בלי הכנסות בכלל: הכירו את חברת ההייטק שנסחרת בתל אביב וכבר שווה יותר מאזורים, דלתא ובנק אגוד

חברת הטכנולוגיה אלקטריאון, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות "כביש חכם", הכפילה את שווייה פי 30 מאז שהצטרפה לבורסה ב-2017

מי אמר שהמשקיעים בבורסת תל אביב אינם מחבקים בחום חברות טכנולוגיה בתחילת דרכן, שעדיין לא הניבו הכנסות משמעותיות? קחו למשל את חברת אלקטריאון וירלס, הפועלת בתחום הטעינה האלחוטית של כלי רכב חשמליים באמצעות טכנולוגיית "כביש חכם".

אלקטריאון הוקמה בסוף 2013 על ידי המנכ"ל אורן עזר וסמנכ"ל הטכנולוגיה חנן רומבק, לאחר שכיהנו בתפקידים שונים בחברת אלביט מערכות. החברה הצטרפה לבורסה לאחר שמוזגה באוקטובר 2017 לתוך השלד הבורסאי ביומדיקס, ומאז הכפילה את ערכה פי 30 בערך והגיעה לשווי של כ-1.35 מיליארד שקל - לאחר קפיצה של 110% במניה מתחילת 2020.

כיום נמצאת אלקטריאון בשליטתם של עזר ורומבק (17.8% מהמניות כל אחד) ושל חברת התחבורה דן (16.2%). שווייה הנוכחי בבורסה מציב אותה בסביבת חברות ותיקות ובעלות הכנסות של מאות מיליונים ואף מיליארדי שקלים בשנה, כמו קבוצת דלק, אזורים ותדיראן, ומעל לחברות כמו דור אלון, קרסו מוטורס, דלתא, בנק אגוד, אפריקה מגורים ופלסאון.

הטכנולוגיה של אלקטריאון מבוססת על תשתית סלילים המוטמנת מתחת לפני השטח של נתיב הנסיעה, ואמורה לאפשר העברת אנרגיה באופן אלחוטי לכלי הרכב הנוסעים בו. כך ניתן להאריך את טווח הנסיעה של כלי הרכב החשמליים, ובמקביל לחסוך זמן טעינה ולהפחית משמעותית את משקלם.

אלקטריאון נמצאת בתקופה קריטית וחשובה מבחינתה. בנובמבר 2019 הודיעה החברה כי השלימה מקטע כביש חשמלי ראשון בשבדיה. כמה שבועות קודם לכן, קיבלה החברה תשלום של 3.8 מיליון שקל עבור הפרויקט, שאמור להתחיל לפעול בקרוב, ממינהלת התחבורה השבדית. במהלך הרבעון הראשון דיווחה אלקטריאון כי סיימה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית, המחוברת לטריילר של 40 טונה, המצוידת במקלטים פרי פיתוחה של החברה, בתנאי שטח ומזג אוויר קשים.

בשלב ראשון מתכננים בחברה ליישם את הטכנולוגיה באוטובוסים ובמשאיות, הנעים בנתיבים קבועים, ולאחר מכן בכלי רכב פרטיים. יישום הטכנולוגיה תלוי גם בשיתוף הפעולה של הרגולטורים. במהלך 2019 חתמה אלקטריאון על הסכם שיתוף פעולה עם עיריית תל אביב לביצוע פיילוט ראשון מסוגו להפעלת קו תחבורה ציבורית באמצעות קו של חברת דן, שיפעל על תשתית כביש חשמלי. הפרויקט אמור להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2020.

בשיחה עם "גלובס" אומר המנכ"ל עזר: "הקורונה יצרה הרבה עיכובים בערוצים שונים, אבל מצד שני, מדינות שונות רוצות להקדים פרויקטים ולקדם תהליכים. אני מניח שבחודשים הקרובים נוכל לשתף את המשקיעים לגבי פרויקטים שונים שאנו מקדמים באירופה".

מה קורה עם הפרויקט בשבדיה ?

"עברנו שם אבן דרך מהותית של הוכחת היתכנות והפעלה בשלג, ואנחנו מתכוננים להתקנה נוספת שתהיה כנראה בספטמבר, אז נתקין את שאר הכביש. בנובמבר אנחנו אמורים להתחיל בהפעלת הקו שיסיע נוסעים משדה התעופה לעיר בגוטלנד באמצעות אוטובוס".

מה עם הפרויקט בתל אביב ?

"אני מניח שתחילת הפריסה תהיה באוגוסט, בתוך יום או יומיים, בקטע כביש ברחוב קלאוזנר ליד האוניברסטיה. האוטובוס אמור להגיע לפה מסין באוגוסט ואני מניח שנתחיל לנסוע ולבדוק אותו באוקטובר, בתקווה שיתחיל להסיע סטודנטים בנובמבר".

בנוגע למודל העסקי של החברה אומר עזר כי "אנחנו נציע בעצם שירות. כלומר, אם יש לך למשל חברת מוניות אז במקום לשלם המון כסף על עמדות טעינה וקניית מוניות יקרות, אנחנו נציע להם לשלם על שימוש שוטף בתשתית שתהיה בכביש ואז המונית תוכל למעשה לנסוע בלי הפסקה כמעט ולהיטען תוך כדי הנסיעה. באמצעות הפיתרון שלנו הם לא יצטרכו להשקיע כלום. רק להשתמש בכביש החשמלי ולשלם פר שימוש. גאלנו אותם מהתעסקות בתשתיות".

אתם אמורים לרשום הכנסות ראשוניות כבר השנה?

"יכול להיות. היעד שלנו הוא להגיע לגוף פרטי שייקנה את המערכת, ויכול להיות שזה יקרה כבר השנה בגרמניה. אבל בטווח הרחוק, היעד שלנו הוא שגופים ישלמו עבור השימוש בשירות".

"מענה למפעילי ציי רכב בעולם"

למרות הזינק הנחשוני במניית אלקטריאון , בחברת האנליזה והמחקר פרוסט אנד סוליבאן מציבים לה מחיר יעד של 181 שקל - גבוה בכ-14% ממחיר המניה בבורסה כיום.

בחברת המחקר מציינים כי "שנת 2020 צפויה להוות, להערכתנו, שנה משמעותית לאלקטריאון, לאחר שכבר הציגה טכנולוגיה מוכחת והתמודדה עם היבטי בטיחות ורגולציה. הפתרון שאותו מציעה אלקטריאון, עונה על שתי בעיות עיקריות שעמן מתמודד העולם המודרני. הראשונה היא בעיית הזיהום העולמי ההולך וגובר, בעיקר בערים, ושנייה היא בעיית המחסור במקום להנחת תשתיות מאסיביות של טעינה והמפגע הסביבתי, הויזואלי והפיזי, שתשתית זו יוצרת. כמו כן, הפתרון מאפשר הוזלת עלויות לעיריות ולמפעילי ציי הרכב (מוניות, אוטובוסים או משאיות). החברה מציעה תשתית משותפת לכלל הרכבים בדמותו של כביש חשמלי, שבו התשתית מונחת מתחת לכביש ובכך מאפשרת תנועה ללא מפגעים סביבתיים, ללא זיהום וכן ללא צורך בבטרייה גדולה ברכבים החשמליים על פלטפורמה גנרית אחת עבור כלל סוגי הרכבים החשמליים".

בראייה אסטרטגית, מציינים האנליסטים, אלקטריאון ממקדת את שירותיה בשלושה תחומים עיקריים: אוטובוסים, מוניות ומפעילי צי רכב (כמו משאיות חלוקה). פעילות החברה נתמכת על ידי שתי מגמות עיקריות: עיור וצמצום פליטות מזהמים. מבחינת המודל העסקי, החברה עוברת למכירת שירות הטענה של כביש חשמלי כחלק ממגמה חדשנית בתחום התחבורה החכמה הנקראית MAAS - "ניידות באמצעות שירות". בפרוסט אנד סאליבן צופים שהשוק יתאושש באופן מלא, ושימוש בפתרונות MAAS יגיע ל-31 מיליארד דולר עד לשנת 2030.

עוד מציינים בפרוסט אנד סוליבאן כי "בעצם המעבר למודל של תשלום פר שירות, מפעילי ציי הרכב ישלמו על השימוש בתשתית ולא יזדקקו להשקיע הון בבניית תשתית עצמית. לכן, הפתרון של אלקטריאון משתלב לא רק במגמות העולמיות, אלא גם במודל עסקי חדש יחסית, הנותן מענה למפעילי ציי רכב ברחבי העולם".