הישראלים לא אופטימיים: כמחצית מהאוכלוסייה נפגעה כלכלית בתקופת הקורונה, כשליש עדיין סובלים מלחץ וחרדה

בריאות, מצב נפשי ומצב כלכלי הם רק חלק מהתחומים שנבחנו בסקר שערכה הלמ"ס בעקבות משבר הקורונה • מהי רמת האמון שהציבור נותן בהתמודדות הממשלה עם המשבר, וכמה באמת אנו חושבים כי ב-12 החודשים הבאים מצבנו הכלכלי ישתפר?

בובות בחלון ראווה חובשות מסיכות בד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
בובות בחלון ראווה חובשות מסיכות בד / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמים סקר שעוקב אחר החוסן האזרחי של הציבור בישראל, בעקבות משבר הקורונה, והממצאים מדאיגים. בשורה התחתונה: כשליש מבני 21 ומעלה - 1.9 מיליון איש - עדיין חשים לחץ וחרדה וכמעט מחצית מהאוכלוסייה נפגעה מבחינה כלכלית.

השאלות בסקר הקיפו מגוון נושאים: בריאות, מצב נפשי, צריכת מזון, קבלת עזרה, מצב כלכלי ועבודה, מידת המילוי אחר הוראות משרד הבריאות והממשלה, ומידת האמון בממשלה וברשות המקומית של יישוב המגורים בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

מהתשובות עולה כי 16.2% מכלל האוכלוסייה מדווחים על תחושת דיכאון. בקרב החברה הערבית המצב אף גרוע יותר - 22%. ממצא מעניין נוסף הוא שיעור האזרחים שמדווחים שמצבם הנפשי החמיר במהלך המשבר. חמישית מבני 21 ומעלה מדווחים שמצבם הנפשי "החמיר" או "החמיר מאוד".

אחד ההסברים האפשריים הוא כמובן המשבר הכלכלי, שבא לידי ביטוי גם בנתוני הלמ"ס. 44.6%, כ-2.5 מיליון איש, מדווחים כי בעקבות משבר הקורונה החמיר המצב הכלכלי שלהם ושל משפחתם, וכמעט 800 אלף איש מדווחים כי הם או אחד מבני משק ביתם צמצמו את כמות האוכל או הארוחות שהם אוכלים במהלך השבוע האחרון. הסיבה העיקרית היא כספית. בנוסף, כמחצית מהאוכלוסייה חוששים מקושי בכיסוי הוצאותיהם ו-14.1% חוששים לאבד את מקום מגוריהם.

מה לגבי העתיד? רוב האוכלוסייה לא אופטימית למדי. רק 26.7% מהאוכלוסייה צופים כי ב-12 החודשים הבאים מצבם הכלכלי ישתפר, בעוד שיותר ממחצית האוכלוסייה סבורים כי מצבם לא ישתנה.

מדד נוסף שנבחן הוא רמת האמון שהציבור נותן בהתמודדות הממשלה עם המשבר. ממצאי הסקר מראים כי 39.0% מהאוכלוסייה נותנים אמון רב בממשלה בהתמודדותה עם משבר הקורונה. בקרב האזרחים הערבים שיעור האמון אף גבוה יותר ועומד על 46.5%.

האמון ברשויות המקומיות גבוה יותר מאשר האמון בממשלה. שיעור הישראלים שנותנים אמון רב ברשות המקומית של יישוב מגוריהם גבוה יותר: 42.6% נותנים אמון במידה רבה ברשות המקומית. נשים נותנות אמון ברשות המקומית בשיעור גבוה יותר מגברים: 47.9% מהן נותנות אמון במידה רבה, לעומת 37.1% מהגברים.