"תוכיחו שלא": איך בודקי עובדות מגיבים לטענות חסרות בסיס שאין דרך לסתור

ההאשמות המרומזות בנאום של נתניהו, הרינונים על הטלפון הגנוב של גנץ, ההכנסות החסויות ממכירות הגז והשמועות על האילומינטי: תחקירני "המשרוקית" נעה ברק וארן רונדל מדברים על הדילמות הכרוכות בסיפורים מסמרי שיער שאין דרך לברר • הצטרפו ללייב "המשרוקית של גלובס"

המשרוקית של גלובס בשידור חי / צילום: גלובס
המשרוקית של גלובס בשידור חי / צילום: גלובס

לך תוכיח שאין לך אחות - צוות "המשרוקית של גלובס" בשיחה על איך בודקי עובדות מתמודדים עם רמיזות שקשה לסתור. הצטרפו לשידור החי, ומוזמנים לשאול שאלות

בהקלטות של היועמ"ש אביחי מנדבליט בטח מסתתרים גילויים מחרידים, אבל לא שמענו אותן. תוכיחו שלא. בטלפון של בני גנץ בטח שמורים סודות נוראים, אבל קשה להוכיח כי הוא אצל האיראנים. תוכיחו שלא. חברות הגז שילמו למדינה המון כסף, באחריות, אבל לא נוכל לפרסם מספרים. זה חסוי. תוכיחו שלא. והאילומינטי! הם בכל מקום, עד כדי כך שבכל מקום הם מסוגלים להשתיק את כל הסימנים שהם שם. אז אין לנו תיעוד. תוכיחו שלא.

בודקי עובדות מתמודדים באופן קבוע עם הדילמה הזאת. כשמציגים לנו טענה עם ראיות, אנחנו יכולים לבדוק אם יש להן בסיס. כשמציגים טענה לא-מבוססת, אנחנו יכולים לדרוש שיציגו הוכחות. אבל לפעמים יחד עם הסיפור הסנסציוני מגיע, בילט-אין, ההסבר למה אין דרך לנמק אותו.

מה עושים תחקירנים במקרים כאלה? על מי חובת ההוכחה - על הבודק או על הנבדק? ואילו גורמים מצטיינים באופן מיוחד בטענות מהסוג הזה?

הצטרפו ללייב של "המשרוקית של גלובס". מוזמנות ומוזמנים להעביר לנו שאלות באמצעות דף הפייסבוק שלנו במהלך השידור.