יצליח לשחרר את הפקק התכנוני? דרעי רוצה להחזיר את הסופרטנקר

הכינוי שהושאל ממטוס הכיבוי מהשריפה בכרמל הוצמד לוועדות שנועדו להאיץ תכנון • הצלחתן החלקית הביאה לסגירתן, ועתה עומדת הממשלה לאשרן מחדש במשרד הפנים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

האם שר הפנים אריה דרעי עומד להקים מחדש את מערך הוועדות לדיור לאומי (וד"ל)*, שמשה כחלון הפסיק לפני כחמש שנים? משרד הפנים התעקש וקיבל בימים האחרונים את הסמכות לחדש את הפעלת הוועדות שכונו בעבר ה"סופרטנקרים", ושאותן יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני תשע שנים. כך עולה מעיון בהצעת המחליטים הממשלתית, שאושרה במשאל טלפוני בין השרים, ושאמורה לקבל את אישור הכנסת באחת מהישיבות הקרובות.

הצעת המחליטים עוסקת רבות בעיגון החזרת סמכויות התכנון והבנייה ממשרד האוצר למשרד הפנים. ההצעה פורטת את העברת הסמכויות, כפי שבאה לידי ביטוי בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו לאחרונה, ערב כינון הממשלה ה-35. כך למשל כלולים בה סעיפים שמבהירים באופן רשמי כי האחריות לפעילות מינהל התכנון, כמו גם הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה והוותמ"ל עוברות למשרד הפנים. בין היתר נמצא במסמך סעיף נוסף לפיו, "כל סמכויות שר האוצר לפי חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת בנייה למגורים (הוראת שעה) 2011 יועברו לסמכות שר הפנים".

החוק הגיע כהוראת שעה בהשראת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא חוקק בסמוך למחאה החברתית של 2011. ההוראה נועדה להאיץ הליכי אישורי תוכניות, באמצעות הקמת ועדות שיפעלו מתוך הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה. תחת השם הרשמי וד"ל (ועדות לדיור לאומי) אלה הוסמכו לאשר תוכניות בתוך תקופה של עד שנה וחצי, שיחולו על קרקעות שלפחות 80% מהבעלות עליהן היא של המדינה, ושניתן להקים עליהן לפחות 200 יחידות דיור.

בניגוד לוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים), שפועלת כיום, ושמתפקדת, כוועדה ארצית, הוד"לים הן ועדות מחוזיות, שאמורות לפעול בכל אחד מששת המחוזות. במישור הארצי הפעלתן המחודשת אמורה להביא להקמת ועדת משנה לדיור לאומי בתוך המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. מי שרשאי להגיש תוכניות לווד"לים הם רק משרדים ממשלתיים, הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה ורשויות מקומיות, וקידום התוכניות ייעשה לפי לוח זמנים מואץ וקשיח.

כאמור, נתניהו כינה את הווד"לים "ועדות סופרטנקר", על שם מטוס הכיבוי הענק, שפעל בשריפה הגדולה שפרצה בכרמל ב-2010, ושבה נספו 44 איש. ההערכה הייתה כי אלה יצליחו להדביק במהירות את הפיגורים שנרשמו אז במלאי הדירות המתוכננות. בין היתר אמורות היו הוועדות הללו לטפל באישור כ-113 אלף יחידות דיור, שהובאו כיעד ראשוני.
ואולם הדברים לא התנהלו כמתוכנן, והווד"לים לא הביאו לשינוי רב במלאי התכנוני. בין 2012 ל-2015 אושרו בוועדות הללו 36 תוכניות מתוך כ-2,600 שאושרו בכלל הוועדות.

בסך הכל אושרו באמצעותן כ-30 אלף יחידות דיור מתוך כ-240 אלף שאושרו באותן שנים. זה לא היה המהפך שלו קיוו יוזמי הוועדה הזו. ב-2014 הגיע הפתרון לתכנון מהיר, ודווקא מכיוונו של שר האוצר דאז יאיר לפיד, שהמציא את הוותמ"ל. זו נועדה לקדם מתחמים מועדפים לבנייה להשכרה, ואולם מי שהחליף את לפיד בתפקיד, משה כחלון, מיהר לזהות את הפוטנציאל הרב הטמון בוועדה ואת היתרון, שנעוץ בהיות הוותמ"ל ועדה ריכוזית שפועלת מירושלים, ושניתן להפעיל אותה ביתר שאת, לעומת הווד"לים. וכך, מבלי לעשות רעש, כחלון ייבש את הווד"ל החל מתחילת הקדנציה שלו, ובכ-2016 סיים בפועל את פעילותה.

ד"ר שוקי אמרני, ששימש בעבר מנכ"ל משרד הפנים, יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, וגם יו"ר הוד"ל הארצית ויו"ר הוותמ"ל, אמר ל"גלובס" כי, "המשותף בין שתי הוועדות, שכל עיסוקן בנושא הדיור, וזאת כדי לשחרר לחצים מהוועדות המחוזיות. הוותמ"ל עוסקת בהיקפים מאוד גדולים, בעוד שהוד"ל עסק בתוכניות הרבה יותר מצומצמות מבחינת היקפי הדירות והשטחים, וגם היו לה פחות סמכויות. לטוב ולרע, לוותמ"ל אפשרויות לקדם כמויות גדולות מאוד של יחידות דיור, בין אם הרשות המקומית מסכימה ובין אם לא מסכימה. לכן אני לא יודע אם יש צורך גם בווד"ל וגם בוותמ"ל במציאות שבה אנו נמצאים, לפיה קיימות מאות אלפי יחידות דיור שאושרו, ואף אחד עוד לא בנה אותן וגם לא יודעים מתי יבנו".

יצוין כי בימים אלה מקים דרעי מטה תכנון במשרדו, וייתכן כי הסבר אפשרי למוטיבציה שלו בנושא היא הסטת עבודת הוותמ"ל לכיוונים של התחדשות עירונית וקידום תוכניות במגזר הערבי. במצב כזה, הווד"לים יוכלו לשמש כוועדות לתכנון מהיר במקומות שאינם נכללים בשני הנושאים הללו. אישור הממשלה אף יאפשר לו לקבל החלטה בשלב מאוחר יותר לגבי הקמת הווד"ל.

ממשרד הפנים לא נתקבלה תגובה.