"עסקים רבים יינזקו באופן שאינו בר-תיקון בשל המדיניות המבולבלת של הממשלה"

עו"ד אילן סופר: "לא נעים לי להגיד, אבל התקופה של הקורונה הייתה נחמדה מאוד עבורי, בעיקר מבחינה משפחתית"

עו”ד אילן סופר / צילום: שלומי יוסף
עו”ד אילן סופר / צילום: שלומי יוסף

אילן סופר, מה שלומך?

לא נעים לי להגיד, אבל התקופה של הקורונה הייתה נחמדה מאוד עבורי, בעיקר מבחינה משפחתית. הילדות שלנו (של אילן ואשתו, עו"ד שרון קליינמן, ח' מ') הן גדולות, בנות 22, 20 ו-19, זכינו להיות כל המשפחה ביחד, וזו הייתה תקופה נעימה ברמה המשפחתית. הדבר הקשה עבורנו היה חוסר היכולת לראות את ההורים שלי ושל שרון, עקב המגבלות".

וברמה המקצועית?

"האמת שגם, בסדר גמור. המשבר כמובן השפיע על המשרד. בתי המשפט לא פעלו, והיקפי העבודה שלנו ירדו בחודשיים של מרץ ואפריל. אבל באופן מאוד מעודד מבחינתנו העבודה נמשכה בעצימות נמוכה, ושגרת העבודה לא השתבשה באופן מוחלט. אף עובד אצלנו לא הוצא לחל"ת, למעט מזכירה אחת שיצאה לחל"ת, לבקשתה, כי יש לה שלושה ילדים קטנים.

"הסגל המשפטי המשיך לעבוד, וגם השכר של איש מהעובדים במשרד לא נפגע. בשבועיים האחרונים, כשבתי המשפט חזרו לעבוד באופן סדיר פחות או יותר, אנחנו מרגישים גידול בהיקפי העבודה, והרבה דיונים שנדחו מתקיימים עכשיו, דבר שיוצר דווקא צוואר בקבוק ועלייה בכמות העבודה".

"מתקפה בלתי מוצדקת על משען"

אתה מייצג את רשת הדיור המוגן "משען", ששמה התפרסם בנסיבות קשות לאחר ש-14 דיירים מבית האבות משען בבאר-שבע נפטרו מקורונה. כעת, מוגשות תביעות רבות נגד משען.

"משען נתונה למתקפה תקשורתית בלתי מוצדקת, שבימים אלה אנחנו פועלים כדי למזער אותה גם באמצעות איום בתביעות דיבה נגד גורמים שמשתלחים במשען ומנסים להפיק רווח אישי בלתי מוצדק כתוצאה מהמשבר. במקביל, אנחנו נערכים להתמודדות מול תביעות שונות שגורמים שונים הודיעו שבכוונתם להגיש נגד משען".

למשען יש בכל זאת אחריות למה שקרה. 14 דיירים הלכו לעולמם. אפשר היה למנוע את זה.

"התמונה המצטיירת מכל העולם היא שאחוז הקשישים שנפטרו בבתי האבות היה גבוה באופן חריג. נדמה לי ש40% מהנפטרים בעולם מקורונה הם קשישים בבתי אבות. רשת משען איננה שונה בהקשר הזה מרשתות דיור מוגן אחרים בישראל".

אז מי אחראי למחדל?

"ההתמודדות של משרד הבריאות עם האיום על הקשישים בבתי האבות, איום שהיה גלוי וידוע, הייתה מאוד לקויה".

היעדר מדיניות ברורה של הממשלה

איך מתמודדים הלקוחות הנוספים שלך עם המשבר הכלכלי?

"אנחנו עסוקים רבות בייעוץ ללקוחות באשר לשינויים במערכות היחסים המסחריות שלהם בעקבות הקורונה. למשל, אנחנו מייעצים לשוכרים של נכסים שלא יכולים לעשות שימוש בנכס ומבקשים להפסיק לשלם את דמי השכירות. חברות שכתוצאה מהמשבר נפגע תזרים המזומנים שלהן, והן בבעיה קשה ולא יכולות להמשיך לשלם שכירות. אנחנו בודקים אם שוכרים כאלה יכולים להפסיק באופן חד-צדדי להפסיק את התשלום".

ומה התשובה?

"אני חושב שבמקרים קיצוניים, בגלל אי-הבהירות המשפטית שקיימת, הסיכון שבעשיית מהלך חד-צדדי של הפסקת תשלום השכירות הוא סביר, ולכן בהקשרים מסוימים אנחנו מייעצים ללקוחות כן לעשות פעולות חד-צדדיות של הפסקת תשלומי שכר דירה. זאת, על אף שיש בכך מידה מסוימת של סיכון משפטי. עשינו את זה על יסוד ההיכרות עם מערכת המשפט, ומתוך הנחה שגם אם יהיה מחיר לטעות הוא יכול להיות מחיר נסבל, ואולי יותר נמוך מאשר המחיר של לקיים את ההסכם ככתבו וכלשונו על המשמעויות הכספיות הכרוכות בכך".

מה דעתך האופן שבו המדינה מתמודדת עם המשבר הכלכלי.

"אני חושב שהמדינה נמנעת מלנקוט מדיניות ברורה או מקביעת קריטריונים ברורים למתן פיצוי, וההתנהלות הזו מכניסה את המשק למצב של אי-בהירות, ולחשש ביחס לעתיד, דבר שמקשה מאוד על בעלי עסקים פרטיים לתכנן את הצעדים שלהם.

"אין לי ספק כי התנהלות המדינה גורמת במקרים רבים לבעלי עסקים לקבל החלטות שגויות, גם מתוך חוסר ידע וגם מתוך חשש לגבי העתיד. עסקים רבים במשק יינזקו באופן שאיננו בר-תיקון כתוצאה מהמדיניות המבולבלת והבלתי ברורה של הממשלה".

שיסוי והסתה מצד נתניהו

בוא נדבר על ניר חפץ, לשעבר יועץ התקשורת של משפחת נתניהו וכיום עד מדינה בתיקי נתניהו. עם פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון, שוב עלה שמו לכותרות.

"ניר חפץ ממשיך להיות מאוים בכל פעם שיש גל סביב נתניהו, כמו שראינו השבוע. חפץ מקבל איומים 'מכל טוב הארץ'".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא גם נאשם במשפט פלילי שזכותו להגן על עצמו. כסנגור, מה דעתך על האופן שבו הוא מתנהל, תוקף את מערכת אכיפת החוק?

"אני נדרשתי במהלך השנים לייעץ פעמים רבות לנאשמים בשאלה אם נכון מבחינתם להסיט טענות שיש להם נגד התנהלות המשטרה או הפרקליטות אל מחוץ לאולם בית המשפט. כלל-האצבע שבו אני מאמין, הוא שאם יש לך טענות טובות נגד התנהלות השוטרים או הפרקליטים, הזירה הנכונה לברר אותן היא בבית המשפט. טענות שנשמעות מחוץ לאולם בית המשפט הן בדרך-כלל טענות כוללניות, בלתי מגובות, בלתי מחודדות, דבר שיוצר זילות של הטענות הללו. ולכן, ככל שהדבר נוגע לאסטרטגיה המשפטית ולניהול אפקטיבי של ההליך המשפטי, אני חושב שכל הפסטיבל התקשורתי הוא שלילי ומזיק לנאשמים.

"אני מתאר לעצמי שגם עורכי דינו של נתניהו מבינים זאת היטב, ושהשיקולים של ראש הממשלה לא ללכת בנתיב הזה הם לא שיקולים משפטיים. חיזוק לדעה הזאת שלי ניתן לקבל גם מהאופן האחר שבו מתנהלת הגנתם של הנאשמים האחרים באותו תיק עצמו. של מו"ל 'ידיעות אחרונות' ארנון (נוני) מוזס, ושל בעל השליטה לשעבר בבזק שאול אלוביץ' ורעייתו איריס. את טענותיהם אנחנו לא שומעים באמצעי התקשורת או בנאומים לאומה. אני באופן אישי מאמין הרבה יותר באסטרטגיה של 'בוגרי אסכולת עו"ד דן שינמן' (עו"ד סופר מתכוון לעורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג שמייצגות את מוזס, ח' מ')".

נתניהו זוכה לאהדה ציבורית גדולה וגם הטענות שלו נגד הפרקליטות והמשטרה.

"נתניהו יושב על גלי אהדה ותמיכה קלאסיים של אנשי ימין שבאופן טבעי נוטים לתמוך בו. אסטרטגיית הליבוי והשיסוי שלו בהחלט נעשית על קרקע פורייה של מתחים ומשקעים בחברה הישראלית שבמידה מסוימת כמהה למנהיגות מהסוג הזה. הטענות שלו נגד מערכת המשפט, המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, העיתונות, נופלות על אוזן קשובה. יש פה עניין שחלק גדול מהציבור מרגיש עדיין שהוא מודר מהזירות הללו.

"יש פה עדיין מתחים עדתיים שמבעבעים מתחת לפני השטח. יש פה ציבור ימני שנושא על גבו את צלקות הפינוי מגוש קטיף. כל הלבה הזאת משמשת את נתניהו לצורך תהליך השיסוי וההסתה שהוא מבצע".

השבוע החלה להתנהל תביעת לשון הרע שבה אתה מייצג את ניר חפץ נגד פרשן גלי צה"ל, יעקב ברדוגו. מה המטרה של ניהול התביעה ?

"המטרה העליונה היא לעצור את מסע ההסתה והרדיפה נגד חפץ על כך שהוא מסר עדות לגורמי החקירה".

אתה מבין את הרתיעה הציבורית מעדי מדינה בכלל ומחפץ בפרט?

"אני בהחלט מבין את הרתיעה מעדי מדינה. כולנו חונכנו מגיל צעיר להירתע מ'שטינקרים'. עם זאת, אני חושב שבמקרה של ניר חפץ, הסיטואציה היא הרבה יותר מורכבת מזה. הדילמה שעמה מתמודד עד מדינה בתיק עם מאפיינים דומים לפרשות נתניהו היא בין לנצור את פיו ובכך לשעבד את חירותו, עתידו ואת גורל משפחתו, והכול במטרה להגן על אדם שמידת נאמנותו אליו מוגבלת. כמובן שזה חייב להיות תחת ההנחה והדרישה שהוא יעיד עדות אמת לאמיתה".

יש שאלות לא מעטות באשר למניעים להחלטה של חפץ להפוך לעד מדינה. בין היתר, סביב הלחץ שהופעל עליו בחקירה. גם ראש הממשלה העלה חלק מהן ביום ראשון.

"חפץ בחר לשמש עד מדינה משורה ארוכה של נימוקים, שרק הוא עצמו ידע להעיד מה המשקל של כל אחד מהם בהחלטתו. השאלה היא לא למה הוא נהיה עד מדינה, השאלה היא האם משעה שהוא החליט למסור עדות, הוא העיד עדות אמת או שהוא שיקר, והתשובה החד-משמעית היא שהוא העיד עדות אמת". 

עו"ד אילן סופר - תעודת זהות 

גיל: 55

מצב משפחתי: נשוי לעו"ד שרון קליינמן. לזוג 3 בנות בוגרות.

תפקיד: ליטיגטור אזרחי מסחרי וצווארון לבן. מייסד משרד עורכי הדין אילן סופר ושות', שמעסיק 8 עורכי דין.

לקוחות בולטים: התעשייה האווירית, שופרסל, דור-אלון, דור כימיקלים, רשת משען, ג'קי בן-זקן, יצחק אספה, חברת אלבר (שאתמול הוגש נגדה כתבה חשדות), חברת אזורים וניר חפץ, יועץ התקשורת של מש' נתניהו לשעבר ועד המדינה בתיקי נתניהו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.