סערת הקורונה בשוקי ההון הגדילה את מחזורי המסחר והביאה להכפלת רווחי הבורסה ברבעון הראשון

הגידול החד במסחר הביא לזינוק של 25.7% בהכנסות הבורסה משירותים, לסך של 81.2 מיליון שקל ברבעון הראשון, וקיזז הפסד של 4.4 מיליון שקל בהפסדי נוסטרו בגלל המשבר • בשורה התחתונה הבורסה רשמה ברבעון הראשון השנה זינוק של 88.8% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-10.2 מיליון שקל

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לאחר שבנק הפועלים דיווח כי הסערות בשוקי ההון בארץ ובעולם בצל משבר הקורונה הובילו לגידול חד בפעילות המסחר שלו, מדווחת הערב הבורסה על "גידול חד במהירות מחזור המסחר ברבעון הראשון של שנת 2020" אשר "נעוץ בהשלכותיו של משבר נגיף הקורונה על השווקים" ושהביא לזינוק של 25.7% בהכנסות שלה משירותים לסך של 81.2 מיליון שקל ברבעון הראשון. גידול ניכר זה קיזז לגמרי הפסד של 4.4 מיליון שקל בשל הפסדי נוסטרו בשל המשבר, כשיחד עם עלייה מתונה בעלויות השירותים שהעמידה ללקוחותיה הביאו לכך שבשורה התחתונה הבורסה, שבניהולו של איתי בן זאב, רשמה ברבעון הראשון השנה זינוק של 88.8% ברווח הנקי שהסתכם בכ-10.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 5.4 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2019 ורווח של כ-17.6 מיליון שקל בכל שנת 2019.

עיקר הזינוק בהכנסות הגיע מעמלות מסחר וסליקה שהסתכמו ברבעון הראשון בכמעט 40 מיליון שקל. אלה גדלו בשיעור ניכר הודות לכך שהבורסה נהנתה מכך שבשוק המניות "נרשמה עלייה במחזורי המסחר ונסחרו מניות בסך כ-2.2 מיליארד שקל ביום, מחזור הגבוה ב-68% לעומת המחזור הממוצע בשנת 2019". על רקע זה מגלה הבורסה כי העלייה במחזורי המסחר "התרחשה באופן הדרגתי" כשהשיא הרבעוני הגיע  במרץ, בעיצומו של משבר הקורונה, כאשר הבורסה מגלה כי המחזור הגבוה נרשם גם באפריל, דבר שכבר מתייחס לתחילת הרבעון השני. 

אך לא רק זאת, לצד זאת מגלה הבורסה כי מחזור המסחר היומי באג"ח ממשלתיות גדל גם הוא ב-45% ביחס לממוצע היומי בכל 2019 כאשר גם באפריל נמשך המחזור הגבוה מהממוצע אשתקד. גם באג"ח קונצרניות היה גידול ניכר במחזור היומי הממוצע הן ברבעון הראשון והן באפריל שהחל את הרבעון השני. באפריל חלה התמתנות גם בהפסדי הנוסטרו שנרשמו ברבעון הראשון, דבר שמרמז על מגמות חיוביות בפתיחת הרבעון השני.

בדוחות מגלה הבורסה כי הקמפיין הפרסומי בו יצאה בסוף חודש אפריל 2020 בקריאה לממשלה לפעול למימון צעדי סיוע לעסקים קטנים ובינוניים בהתמודדות עם משבר הקורונה על דרך הנפקת אג"ח ממשלתיות בהיקף של 22 מיליארד שקל, היה בתקציב של כ-2.5 עד 3 מיליון שקל.

לצד זאת הבורסה מדווחת גם כי ברבעון הראשון השנה מורגשת "עלייה בחלקם של המחוללים במסחר בשוק המניות ובנגזרים על מדד ת"א-35 לעומת הרבעון הראשון של 2019", בהתייחס למסחר הרובוטי בבורסה, "ואילו בשוק האג"ח ובנגזרים על מטבע חוץ נשמרה יציבות בחלקם במסחר לעומת הרבעון הראשון של 2019".