64 חולים חדשים ביממה האחרונה: "מספרי החולים מטרידים פחות מהמחסור במידע"

מספר החולים החדשים בקורונה אמנם עלה בימים האחרונים, אך הוא עדיין רחוק מהקו האדום שהציבה הממשלה • פרופ׳ חגי לוין: ״חסר מידע מסקרים סרולוגיים שיאפשר להבין טוב יותר את נתוני ההדבקה והתחלואה״

הרחוב הישראלי שוקק בימי קורונה, לאחר שחרור ההגבלות / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
הרחוב הישראלי שוקק בימי קורונה, לאחר שחרור ההגבלות / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

בימים האחרונים, עולה מספר חולי הקורונה המאובחנים ביום על מספר המאובחנים היומי שנרשם בסמוך להקלת צעדי הסגר. היום, ערב חג שבועות, נמצאו 64 מאובחנים חדשים. ביום רביעי אובחנו 24 חולים, ביום שלישי 32, לעומת 14 ביום שני ו-10 ביום ראשון. ואמנם, מספר החולים הפעילים הולך ויורד בהתמדה, ועומד על 1942 בני אדם. למרות שבשבוע האחרון נרשמה עלייה במספר החולים המאומתים ביום, נתוני התחלואה נמוכים, ולא מהווים "נורת הזהרה" בהתאם להגדרה אותה קבעה הממשלה עם היציאה מהסגר; תוספת של יותר מ-100 חולים ביום.

נכון להיום, בסך הכול 47 תלמידים ועובדי הוראה מאובחנים מתוך כ-2.3 מיליון תלמידים וכ-200 אלף עובדי הוראה. מרגע שהוסרו כמעט לחלוטין ההקלות בסגר, היה ברור שנראה עלייה כלשהי במספרי המאובחנים, אך המספרים נכון להיום עדיין קטנים ולא ניתן לומר שמדובר בהתפרצות.

עיקר העלייה בתחלואה מרוכז במוקדי תחלואה; בתל אביב, אותרו לפני כ-10 ימים 5 חולים בני משפחה אחת. אחד החולים התגלה בבית ספר יסודי בשכונה, והוביל לשליחתם של כ-30 תלמידים לבידוד. גם באלעד התגלה תלמיד שנדבק בנגיף, ו-17 תלמידים נשלחו לבידוד. במהלך השבוע, שני תלמידים בבית ספר יסודי במועצה המקומית דרום השרון נמצאו כחולי קורונה - 64 תלמידים ומורים נשלחו לבידוד.

בהמשך, התגלה תלמיד חולה בבית הספר העל יסודי הגימנסיה בירושלים - כ-70 מורים ותלמידים נשלחו לבידוד. נכון להבוקר, 418 תלמידים ואנשי צוות נמצאים בבידוד, ירידה של כ-80 בני אדם מאז יום שלישי. בעקבות איתור של 6 אנשי צוות חולים ו-5 תלמידים בבית הספר "הגימנסיה העברית" בירושלים, החליטו עיריית ירושלים ומשרד החינוך כי החל מהשבוע הבא יחזור בית הספר למתכונת של למידה מרחוק.

"מהם השיקולים לסגירת בית ספר?"

מדינות ברחבי העולם שהחלו לצאת מהסגר הממושך הכינו את הקרקע לעלייה במספר מקרי ההדבקה בקהילה, כאשר מטבע הדברים התושבים חוזרים למקום עבודתם, לבתי הספר ולאינטראקציה אנושית. האם העלייה במספר החולים המאובחנים בישראל צריכה להדליק כעת נורה אדומה?

"כל הזמן מתעסקים במספרים הספציפיים, אבל 'מרוב עצים לא רואים את היער'", אומר פרופ' חגי לוין, יו"ר ארגון האפידימיולוגיים. "צריך להכין את המערכת, לזהות מוקדי תחלואה ולהכילם, להבין טוב יותר את דרכי ההעברה באמצעות חקירות אפידמיולוגיות. בבית הספר הגימנסיה זיהו מקרים והחליטו לסגור. זה בסדר גמור, אך מהם השיקולים לסגירת בית ספר ואיך לומדים מאירוע לאירוע? המידע הזה חסר לנו בשלב זה".

לדברי לוין, החזרה לשגרה מחייבת יצירת מערך תומך משמעותי, שידע לאתר ולבודד מקרים במהירות, על פני הטלת מלוא האחריות על האזרחים והתניית חיי השגרה בעלייה בתחלואה לבדה. "התמודדות עם מגיפה עולמית מחייבת תשומת לב לפרטים, אבל כחלק מראיית התמונה הכוללת", אומר לוין. "יש מקום לטיפול בכל מקרה וצבר מקרים לצורך הכלה מיטבית ולמידת מנגנוני ההדבקה. אך חשוב עוד יותר הניהול של ההתמודדות עם הקורונה ברמה אזורית ולאומית.

"חיוני לבנות את מערך הניטור והבדיקות השיטתי שיאפשר זיהוי מגמות התחלואה באוכלוסיות שונות וקבלת החלטות מותאמת ומושכלת. יש להפיק את הלקחים מהגל הראשון ולחזק את חוסן מערכת הבריאות והחברה הישראלית להתמודדות עם קורונה אבל גם עם מחלות אחרות".

לאורך השבועיים האחרונים בהתמדה צנח מספר הבדיקות היומיות, כאשר לפי משרד הבריאות, הציבור אינו ניגש להיבדק. אתמול חודדו הנהלים של משרד הבריאות, ובתי וקופות החולים הונחו לבצע בדיקת קורונה בכל חולה המגלה את אחד מהתסמינים בנפרד - חום 38 ומעלה, שיעול או קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, ולראשונה - גם שינוי\אובדן בחוש הטעם או בחוש הריח.

"חשוב להבטיח נגישות לבדיקות לאנשים עם סימפטומים ולהדריך את הציבור וצוותי הרפואה להיבדק בכל חשד. חסר מאוד כיום מידע מסקרים סרולוגיים שיאפשר הבנה טובה יותר של נתוני התחלואה וההדבקה בישראל".