ניצחון ליבואנים? מסתמן כי לא יוטל היטל גבוה על ייבוא מלט לישראל

בשנה שעברה הוחלט למסות את יבואני המלא ב-0.25 בלבד • הנושא עלה לדיון מחודש, כאשר הממונה על התחום אף המליץ על היטל היצף של עד 30% • כעת נראה שוועדה מייעצת תדחה את ההמלצה

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

ניצחון ליבואני המלט על חברת נשר ובעלי השליטה בה לן איש העסקים לן בלווטניק? מסתמן כי הוועדה המייעצת בנושאי היטלי היצף, שבראשות עו"ד דוד ויניצקי תמליץ שלא להטיל היטל גבוה על יבוא מלא לישראל. זאת בניגוד לעמדתו של הממונה על הנושא במשרד הכלכלה דני טל. במידה והמלצתם תתקבל, נראה כי בשנים הקרובות הנושא יורד מסדר היום באופן סופי, זאת לאחר שרק בשנה שעברה התקבלה החלטה ברוח דומה, כשהוחלט למסות את יבואני המלט בשיעור מינימלי של 0.25% בלבד.

יבואני המלט, ובראשם חברת סימנט, אחראים כיום לכמחצית מאספקת המלט לשוק בישראל. מולם ניצבת חברת נשר הוותיקה שמספקת כמחצית מהמלט בישראל ומשמוגדרת כמונופול. בחודשים האחרונים מנהלים יבואני המלט קמפיין נגד הטלת היטל היצף גבוה על יבוא המלט בישראל, כחלק ממנו אף הותקף דני טל באופן אישי. בנשר, טענו בתקופה האחרונה כי יש להטיל את היטל ההיצף, היו והמלט המיובא מארצות כמו טורקיה נמכר בישראל במחירים נמוכים במיוחד, ולעתים נמוכים מאלה שבטורקיה.

ל"גלובס" נודע כי הוועדה, שהינה ועדה מייעצת, קיימה הצבעה פנימית בנושא וכי תוצאת ההצבעה הצביעה על רוב למתווה הנוכחי - קרי שלא להטיל היטל היצף על היבואנים, דבר שמעודד תחרות בשוק המקומי.

עם זאת לא מדובר בסוף פסוק. המלצת הוועדה אמורה להינתן לשרי האוצר והכלכלה, ולאחר מכן יעבור הנושא לוועדת הכלכלה של הכנסת, ורק שם יוחלט באופן סופי לגבי המיסוי על המלט המיובא.

מהתאחדות התעשיינים נמסר בתגובה להחלטת הוועדה על היטלי ההיצף כי "הגורמים המקצועיים הסכימו היום שוב כי טורקיה מנסה לפגוע בתעשיית המלט המקומית על ידי הצפת השוק במלט זול אבל שוב ברחו מקבלת ההחלטה המתבקשת. יום לאחר שהתוכנית שלהם תתממש ואלפי עובדים בתעשיית המלט הישראלית יפוטרו, הטורקים יעלו את המחירים. כשזה יקרה, ישראל תהיה תלויה לחלוטין במלט הטורקי ולא תוכל לספק לעצמה מוצר כה בסיסי וחיוני לתשתיות, לבניה ולבטחון. אנו סומכים על השרים שיקבלו את ההחלטה הנכונה והמתבקשת ויטילו היטל היצף בשיעור כפי שנקבע בהמלצותיו המקצועיות של הממונה. רק כך נגן על האינטרסים החיוניים למדינה ועל התעסוקה במשק ונשדר מסר ברור לעסקים, למשקיעים ולשותפי הסחר שלנו".

מיבואנית המלט 'סימנט' נמסר כי, "אנו מברכים על החלטת הועדה שראתה לנגד עיניה את טובת כלל המשק והציבור ולא נכנעה ללחצים שהופעלו עליה במטרה לעצור את התחרות ולהעלות את מחירי המלט בישראל. אנו בטוחים ששרי הכלכלה האוצר ימשיכו את המגמה החיובית של פתיחת המשק לתחרות שאפשרה, בין השאר, את כניסתם לפעילות של עשרות יצרני בטון חדשים המעסיקים אלפי עובדים ואת הורדת יוקר המחיה ולא יאפשרו חזרה לימים של שוק ריכוזי הנשלט על ידי מונופול דורסני".