בצל משבר הקורונה: רווחי מיטב דש הצטמקו ב-69%

בית ההשקעות הרוויח ברבעון הראשון 9 מיליון שקל • המנכ"ל אילן רביב: "משבר הקורונה הביא לפריצה של מחסום פסיכולוגי ולכמות גדולה של לקוחות חדשים שהתחילו לסחור באמצעות מיטב דש טרייד במקום דרך הבנקים"

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי
אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש / צילום: ישראל הדרי

משבר הקורונה ומחיקה של 13.9 מיליון שקל בגין המוניטין בפעילות הגמל והפנסיה של מיטב דש, שם בית ההשקעות משמש כמנהלת של אחת מארבע קרנות הפנסיה ברירות המחדל שהאוצר בחר, הובילו לקיטון ניכר ברווחי בית ההשקעות מיטב דש שבניהולו של אילן רביב. בית ההשקעות שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת סיכם את הרבעון הראשון השנה עם רווח נקי של 9 מיליון שקל, קיטון של כ-69% ביחס לרווח שרשם ברבעון המקביל אשתקד.

על פי דוחות בית ההשקעות, הכנסותיו מניהול השקעות ציבור עמדו ברבעון הראשון במקום ביחס לרבעון המקביל, ברמה של 165 מיליון שקל, כאשר יתר מנועי ההכנסה של בית ההשקעות, ובהם גם פנינסולה, הניבו גידול ביחס לרבעון המקביל.

במסגרת זו מתברר כי בדומה לבנקים שדיווחו על גידול בעמלות ממסחר בניירות ערך, גם מיטב דש נהנה ממשבר הקורונה שהביא שחקנים חדשים לשוק ההון. בהקשר זה מדווח בית ההשקעות כי במגזר חבר הבורסה והברוקראז' המוסדי "קיימת עלייה בפעילות העסקית ובהכנסות בשל התנודתיות בשווקים", כאשר בית ההשקעות מגלה כי "מגזר זה נהנה מגיוס לקוחות מוגבר בתחום חבר הבורסה פי 3 גיוס לקוחות חדשים בחודש מרץ 2020 לעומת הממוצע השנתי לשנת 2019, אשר ממשיך גם לאחר תום הרבעון ומפעילות גדולה מהרגיל של לקוחות, הן בתחום חבר הבורסה והן בתחום ברוקראז' המוסדי".

כך, סך הכנסות מיטב דש הסתכמו ברבעון הראשון ב-2020 בכ-247 מיליון שקל, לעומת סך של 235 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-5.1%. אגב מחיקת הערך בגמל ובפנסיה של בית ההשקעות - מדובר במחיקה שמסתכמת במלואה בסך של 17.4 מיליון שקל, שמהווה כ-3.5% מהמוניטין המיוחס לחברת הגמל והפנסיה. חלק מהמחיקה נזקף לשותפת המיעוט בחברת ניהול החסכונות לטווח ארוך של בית ההשקעות, איילון.

המנכ"ל רביב הסביר כי מחיקת הערך קרתה משום "הירידה בהיקף הנכסים המנוהלים והפגיעה בהפקדות השוטפות לפנסיה". בהקשר זה נציין כי ברבעון המקביל אשתקד הופחתו הוצאות הנפקה נדחות בגין קרנות סל שפורקו.

לצד זאת דיווח בית ההשקעות כי ברבעון הראשון נרשם הפסד של 8 מיליון שקל בתיק הנוסטרו שלו. עם זאת, כך מגלה מיטב דש, בשל ההתאוששות בשוקי ההון בארץ ובעולם לאחר תום הרבעון הראשון, בחודש אפריל גדל תיק הנוסטרו בכ-3 מיליון שקל שקיזזו את ההפסד מהרבעון הראשון כאמור.

עוד מדווח מיטב דש כי "עם התאוששות השווקים עלו הנכסים המנוהלים על ידי הקבוצה ופיצו על חלק מהירידה" כך שנכון ל-24 במאי הסתכמו הנכסים המנוהלים בבית ההשקעות לסך של 123.9 מיליארד שקל לעומת סך של 115.9 מיליארד שקל נכון לסוף מרץ.

עם זאת, "החברה צופה פגיעה בהכנסות מניהול הנכסים, בעיקר ברבעון השני של שנת 2020 ופעלה להתאים את הוצאותיה לירידה הצפויה בהכנסות, בין היתר, הוצאת כ-150 עובדים לחופשה ללא תשלום, הקפאת עדכוני שכר, צמצום תקציבי שיווק ורכש והקפאת פרויקטים חדשים".

כמו כן, עד כה ב-2020 מיטב דש הקפיא זמנית את מדיניות הדיבידנד תוך שהרחיב סדרת אג"ח ליצירת כרית מזומנים בידיו והכריז על רכישה עצמית של מניות בהיקף של עד 25 מיליון שקל, שתתבצע בתוך שלושה חודשים מהיום.

לדברי המנכ"ל רביב, "התיקון שחוו השווקים לאחר תום הרבעון בהחלט שיפר את מצבם של רוב החוסכים ואני מוצא לנכון להדגיש שוב כי אורך רוח הוא המפתח בניהול נכסים... ראינו כי במשבר הקורונה בהשוואה למשברים קודמים בשווקים, ציבור החוסכים בחיסכון ארוך הטווח גילה אחריות ואיפוק שהצדיקו את עצמם שכן העלויות בשווקים לא איחרו לבוא. לעומתם, ציבור החוסכים בחיסכון קצר טווח (קרנות הנאמנות האקטיביות והפאסיביות) היו פחות סבלניים ומשכו בהיקפים גדולים של עשרות מיליארדי שקלים בכל הענף".

רביב המשיך ואמר כי "בתקופת הדוח ישנה עלייה בפעילות ובהכנסות חבר הבורסה, ברוקראז' מוסדי ועשיית השוק בקרנות הסל" כאשר הוא הוסיף ביחס לחבר הבורסה כי "משבר הקורונה הביא לפריצה של המחסום הפסיכולוגי אשר היה קיים לאורך שנים ואנחנו עדים למהפכה בתחום ולכמות גדולה של לקוחות חדשים שהתחילו לסחור באמצעות מיטב דש טרייד במקום דרך הבנקים. מגמת ההצטרפות המואצת של אלפי לקוחות לשירותי המסחר אצלנו ממשיכה גם לאחר תום הרבעון".