אילקס שוב מנסה לרכוש את אחזקות הציבור במדטכניקה

אילקס רכשה את השליטה במדטכניקה ב-2011 ומאז כבר ניסתה לרכוש אותה במלואה פעם אחת, ללא הצלחה • בחמש השנים האחרונות עלתה מניית אילקס 514% ואילו מניית מדטכניקה עלתה כ-100% באותה התקופה

חברת אילקס מדיקל המשווקת בדיקות רפואיות ומחזיקה בשליטה (54%) בחברת שיווק הציוד הרפואי מדטכניקה, פרסמה הצעת רכש ליתר מניות מדטכניקה.

על פי הצעת הרכש, שפורסמה אחרי סגירת המסחר ביום ראשון, כל בעל מניה של מדטכניקה יוכל לקבל תמורתה 0.1773 של אילקס השווה על פי מחיר מניית אילקס בעת סגירת המסחר היום, כ-17.7 שקל, פרמיה של 7.5% על מחיר מניית מדטכניקה. מי שלא ירצה מניית אילקס, יוכל לקבל 16.45 שקל עבור כל מניית מדטכניקה, בדיוק המחיר בו נסגר המסחר במניה היום. החודש ירדה מניית מדטכניקה 14%. בחמש השנים האחרונות עלתה מניית אילקס 514% ואילו מניית מדטכניקה עלתה כ-100% באותה התקופה.

אילקס רכשה את השליטה במדטכניקה מקרן פימי ב-2011, לפי שווי של 447 מיליון שקל, מחיר גבוה ב-150% מזה בו נסחרה החברה באותו הזמן. היום מדטכניקה שווה 236 מיליון שקל, כלומר למרות העליות היפות בחמש השנים האחרונות, אילקס מופסדת על ההשקעה, אך לא מזילה יותר מידי דמעות, שכן שוויה שלה עלה בינתיים למעל מיליארד שקל.

מנכ"ל ובעל השליטה באילקס ד"ר משה בן שאול, אמר מיום הרכישה כי יש בי החברות סינרגיות משמעותיות. אילקס כבר הציעה הצעת רכש למדטכניקה ב-2013. היא ביקשה למזג אותה לתוכה לפי שווי מוצהר של 387 מיליון שקל, אולם בפועל היו בעלי המניות מקבלים תמורת אחזקתם במדטכניקה מניות אילקס לפי מפתח שווי שקבע מעריך שווי ולא לפי מחירן בבורסה באותה העת. לצורך העסקה הוערך שוויה של אילקס ב-493 מיליון שקל לעומת שווי של 152 מיליון בו נסחרה בפועל. בעלי המניות של מדטכניקה לא אהבו את מבנה העסקה ואת הערכת השווי שנראתה להם אז מופרזת, וסרבו לעסקה (שבדיעבד הייתה יכולה להיות מאוד משתלמת). בן שאול הבטיח לתקן את ההצעה אך בסופו של דבר היא ירדה מן הפרק, עד היום.

ברבעון הראשון של השנה רשמה אילקס הכנסות של 171 מיליון שקל, גידול של 17% לעומת הרבעון המקביל. עליה בעלות המכר ובהוצאות אחרות הובילו לכך שהרווח ברבעון עמד על 14.5 מיליון שקל, ירידה של 7% לעומת הרבעון המקביל.

מדטכניקה טרם פרסמה את דוחות הרבעון הראשון, אך בשנת 2019 כולה רשמה הכנסות של 307 מיליון שקל, גידול של 2% ורווח של 14.7 מיליון שקל (כמו רבעון אחד של אילקס), ירידה של 10% ברווח.