ועדת חוק חוקה ומשפט אישרה את "החוק הנורבגי" לקריאה ראשונה

ההצבעה על החוק במליאת הכנסת צפויה עוד היום • החוק הנורבגי יאפשר לחברי כנסת שהתמנו לשרים להתפטר מן הכנסת, ולחזור ולכהן כחברי הכנסת מיד עם תום תקופת כהונתם בממשלה • הוא אושר ברוב של 8 תומכים מול 6 מתנגדים

אישור החוק הנורבגי בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
אישור החוק הנורבגי בוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת חוק חוקה ומשפט בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אישרה הבוקר (ב׳) את החוק הנורבגי. החוק יועלה לקריאה ראשונה היום במליאת הכנסת. לאחר מכן יועבר לוועדה לדיונים לקראת קריאה שניה ושלישית.

החוק אושר ברוב של 8 תומכים מול 6 מתנגדים. החוק יאפשר לחברי כנסת שהתמנו לשרים להתפטר מן הכנסת, ולחזור ולכהן כחברי הכנסת מיד עם תום תקופת כהונתם בממשלה.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר: "בשנה וחצי האחרונות דובר רבות על הצורך להחזיר את עבודת הכנסת לפול טורבו כי היא הדבר החשוב ביותר, לא פחות מעבודת הממשלה. לב העשייה, לב החקיקה ולב הבקרה על הממשלה הוא כאן בוועדות. החוק שאישרנו היום יעזור רבות לעבודת הכנסת".

על-פי הוראת השעה שנחקקה בכנסת ה-20, המודל הנורבגי הוחל רק על ח"כ אחד מכל רשימת מועמדים. בהסדר הנוכחי בכל סיעה יוכלו להפסיק את כהונתם בין אחד לחמישה חברי כנסת, כאשר המפתח מושפע מגודל הסיעה. למעשה החוק נתפר כך שיאפשר לכחול לבן להוסיף מקסימום ח"כים, עד חמישה.

הצעת החוק קובעת כי עבור כל שר, ניתן יהיה להשתמש בסידור הזה, פעם אחת בלבד בכל קדנציה. באשר לאופן הביצוע של החזרת השר לתפקיד ח"כ בלבד, נקבע שהאחרון שנכנס הוא האחרון שיצא. כלומר, אם שר החליט להתפטר מתפקיד שר ולחזור להיות ח"כ, האחרון ברשימת המועמדים, הוא זה שיצא מן הכנסת.

חבר כנסת שנכנס לכנסת לאחר שרשימת המועמדים שלפיה נבחר לכנסת התפלגה על בסיס שליש מחברי הסיעה או בעקבות מיזוג עם סיעה אחרת, יהיה רשאי להודיע תוך 24 שעות מעת היותו לחבר כנסת לאיזו סיעה הוא מבקש להשתייך.

הסעיף הזה נקבע כדי לאפשר לחמשת המועמדים והמועמדות ברשימת כחול לבן לעזוב את יש עתיד ותל"ם, ולהצטרף לכחול לבן. מדובר ביוראי להב הרצנו, הצפוי להיוותר ביש עתיד ובמיכל וונש, הצפויה לעזוב את תל"ם ולהצטרף לכחול לבן, עינב קאבלה השייכת לכחול לבן, תהילה פרידמן הצפויה לעזו את יש עתיד ולהצטרף לכחול לבן והילה וזאן השייכת לכחול לבן.