ענקיות שיווק המזון מעוררות את תאבון המשקיעים בימי קורונה

מה הקשר בין מגפת הקורונה לעלייה בצריכה, ומדוע ענף שיווק המזון מעניין כיום במיוחד את המשקיעים? • התוצאות הכספיות של כמה מרשתות השיווק הגדולות בעולם עשויות לתת מענה לשאלות אלה

סופרמרקט של רשת אהולד בהולנד / צילום: EVA PLEVIER, רויטרס
סופרמרקט של רשת אהולד בהולנד / צילום: EVA PLEVIER, רויטרס

לעתים, כשהעולם נכנס לסחרור ושום דבר כבר לא ברור מאליו, משקיעים מוצאים נחמה בחברות המספקות מוצרים בסיסיים, כמו לחם, חלב ונייר טואלט. ההישארות הממושכת בבתים, וצריכת המזון המוגברת שהתלוותה לה, גרמה לכך שרשתות המזון ברחבי העולם פרסמו באחרונה תוצאות כספיות טובות, שלא נראו כמותן בעשור האחרון.

כך למשל, רשת החנויות והסופרמרקטים המובילה באירופה אהולד דלהייז (סימול מניה: AD NA) רשמה הכנסות בהיקף של 18.2 מיליארד אירו ברבעון הראשון של 2020, המשקף זינוק של 14.7% ביחס לרבעון המקביל ב-2019. גם הנהלתה של טסקו (סימול: TSCO LN), רשת המזון המובילה בבריטניה, דיווחה על זינוק של 30% במכירות בשבועות הראשונים לפרוץ המגפה, המיוחסת לפאניקה של אגירת מזון על ידי הציבור, אם כי יחד עם הזינוק במכירות זינקה גם שורת ההוצאות, כפי שיפורט בהמשך.

ביצועי מניית רשת המזון Ahold
 ביצועי מניית רשת המזון Ahold

הביצועים העסקיים הבולטים לחיוב של רוב החברות בענף ברבעון שחלף, מומחשים היטב גם בביצועי המניות. בעוד שמשקיעים במדד כללי של מניות אירופיות כמו סטוקס 600 (סימול: SXXP) רשמו תשואה שלילית של 16% מתחילת השנה, המשקיעים ברבות מהחברות בענף שיווק המזון רשמו מתחילת השנה תשואה שלילית חד-ספרתית נמוכה או אפילו תשואות חיוביות - דבר כלל לא ברור מאליו בתקופת משבר מאתגרת כזו, אם כי גם כאן קיימת שונות גבוהה בין החברות השונות בענף.

שילוב מנצח בין אונליין לאופליין

משבר הקורונה והאתגרים הנלווים לו מאלצים את החברות בענף לבצע התאמות משמעותיות בין המכירות בחנויות הפיזיות לבין מכירות האונליין, בהתאם למגבלות התנועה של צרכנים בחנויות. לפיכך, רשתות מזון שהגיעו למשבר הנוכחי עם פלטפורמת אונליין איכותית, צולחות אותו טוב יותר בהשוואה לחברות עם נוכחות מקוונת חלשה.

לשם המחשה, רשת אהולד רשמה זינוק מרשים של 37% במכירות המקוונות ברבעון הראשון, בהשוואה למכירות המקוונות ברבעון המקביל של 2019. הצמיחה המרשימה התבססה על עלייה של 42% במכירות המקוונות בארה"ב, ועלייה של 36% במכירות המקוונות באירופה. לעומתה, הרשת הצרפתית קארפור (סימול: CA FP), המאופיינת בנוכחות זניחה יחסית בתחום האונליין, רשמה צמיחה נמוכה יותר בהכנסות.

לזינוק המהיר והמרשים במכירות מתלווה, בדרך כלל, גם זינוק חד בשורת ההוצאות. כך למשל, כדי להתמודד עם קפיצה של 30% במכירות בשבועות הראשונים לפרוץ הנגיף בבריטניה, נדרשה הנהלת רשת טסקו לגייס במהירות כ-45 אלף עובדים לסניפים שלה, במטרה לספק את הביקוש, וזאת במיוחד בשל מספר העובדים הרב שנאלצו לא להגיע לסניפים מפאת היותם בקבוצת סיכון. הנהלת החברה העריכה כי תוספת העלות לשנה הנוכחית בגין השינויים בכוח העבודה יסתכמו בטווח שבין 650 ל-925 מיליון ליש"ט. לא מדובר בכסף קטן, גם עבור ענקית מזון החולשת על 30% משוק שיווק המזון בבריטניה.

הזינוק בשורת ההוצאות של החברות בענף בעקבות התפרצות הנגיף לא מסתכם בסעיף שכר. מישור נוסף שבו מומחש היטב הזינוק בעלויות, הוא תחום הלוגיסטיקה והשינוע של מוצרים וסחורות, המייצר אתגרים משמעותיים בעת הנוכחית.

גם חברה כמו אמזון  (סימול: AMZN), המהווה את חוד החנית בתחום הלוגיסטיקה והשינוע של סחורות וחבילות בין מקומות בעולם, צופה כי תרשום הוצאה של קרוב ל-4 מיליארד דולר במהלך הרבעון השני, בגין התאמה של שרשרת הייצור והשינוע לתנאי השוק המשתנים הנדרשים בתקופה הנוכחית. הוצאה זו צפויה למחוק כמעט כליל את הרווח של הרבעון הבא ולהאפיל על זינוק של בין 18% ל-28% בשורת ההכנסות, לפי תחזיות החברה.

תגמולים נאים לבעלי המניות

השילוב בין שיפור בנתונים הפיננסיים לבין הדפנסיביות המסורתית המאפיינת את ענף שיווק המזון, מאפשר לחברות הפועלות בו לתגמל בנדיבות את בעלי מניותיהן. בשונה מענף הטכנולוגיה, שם תשלום דיבידנד או רכישה עצמית אינם דבר שבשגרה, בענף שיווק המזון ניתן למצוא אותן למכביר.

כך למשל, הרשת האירופית אהולד ייצרה תזרים מזומנים חופשי של 1.2 מיליארד אירו, ומתוכם השיבה סכום של כ-336 מיליון אירו לבעלי מניותיה, באמצעות רכישה עצמית של מניות. נוסף על כך, תשואת הדיבידנד של המניה עומדת על 3.3% בשנה.

אהולד אינה ייחודית בענף מבחינת תגמול בעלי המניות. השיפור בנתונים הפיננסיים מאפשר גם להנהלת טסקו לתגמל את בעלי מניותיה. בשנה שחלפה שילמה החברה דיבידנד כולל של 5.77 ליש"ט למניה - כמעט כפול מרמתו בשנה הקודמת. במבט קדימה, הנהלת החברה ציינה כי בכוונתה לחלק דיבידנד שנתי בהיקף של כמחצית משורת הרווח הנקי כחלק ממדיניות ארוכת טווח לתגמול בעלי המניות. כיום תשואת הדיבידנד שלה עומדת על יותר מ-4%.

למרות התמחור האטרקטיבי הנוכחי, יש כמה סיכונים בהשקעה בחברות הפועלות בענף שיווק המזון. הסיכון העיקרי טמון באפשרות כי התחרות העזה בתחום באירופה עלולה להוביל ל"מלחמת מחירים" ולפגיעה בשולי הרווח התפעולי. סיכון נוסף הוא גל תחלואה שני באירופה, שיגרור עמו עלייה חדה בהוצאות של החברות בענף.

השורה התחתונה: אנו סבורים כי ענף שיווק המזון באירופה בכלל, ומניותיהן של הרשתות אהולד וטסקו בפרט, מספקות עוגן דפנסיבי למשקיעים, במיוחד בתקופה מאתגרת כמו זו הנוכחית. החברות הן יצרניות מזומן מרשימות, ומאופיינות בהנהלות איכותיות וברמת תמחור נוחה למניותיהן.

הכותב הוא אנליסט ניירות ערך זרים באגף הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. לכותב אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם