משאל העם על המשך שלטונו של פוטין לעשור הקרוב - בתחילת יולי

אחרי שנדחה בגלל הקורונה, נקבע ה-1 ביולי כתאריך למשאל שמהווה חסם אחרון בפני הישארותו של פוטין בשלטון עד 2036 • התיקון המוצע בחוקה ישנה את מאזן הכוחות ברוסיה ויעניק לרה"מ ולפרלמנט סמכויות נרחבות יותר

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

משאל העם על השינויים בחוקת רוסיה שיאפשרו לנשיא ולדימיר פוטין לשמור על שלטונו עוד שנים רבות ייערך ב־1 ביולי, ובכך התפזר הערפל סביב גורל המשאל שנדחה בשל הקורונה.

התיקון המוצע מהווה שינוי נרחב של מאזן הכוחות בין הרשויות ברוסיה, ויעניק לראש הממשלה ולפרלמנט סמכות נומינלית רחבה יותר. התיקונים יגבילו את כוחו של יורש אפשרי לפוטין, ויחזקו את מעמד מועצת המדינה - גוף מייעץ שנשיא רוסיה כבר עומד בראשו - כמכשיר של הרשות המבצעת.

הפרלמנט הרוסי ובית המשפט העליון במדינה אימצו את תיקוני החוקה המוצעים שיאפשרו לנשיא פוטין להמשיך להתמודד על הכהונה גם אחרי שהקדנציה הרביעית שלו מאז שנת 2000 תסתיים בעוד ארבע שנים.

משאל העם, שנקבע במקור ל־22 באפריל, הוא החסם האחרון בפני הישארותו של פוטין בשלטון עד שנת 2036, שתהפוך אותו למנהיג הוותיק ביותר בהיסטוריה המודרנית של רוסיה, במקומו של יוזף סטלין, ששלט ברוסיה במשך כמעט שלושה עשורים (1924־1953).

פוטין אמר ביום שני בהכריזו על תאריך משאל העם, שאזרחי רוסיה יקבלו 30 יום כדי לבחון את התיקונים המוצעים בחוקה ולקבוע את עמדתם. "האחד ביולי נראה כמו יום מתאים לעריכת ההצבעה הארצית על התיקונים בחוקה", הוא אמר בשיחת ועידה עם קבוצת העבודה שהוקמה לניסוח התיקונים הללו.

הוא הוסיף ש"רוסיה תוכל בחודש הקרוב גם לנקוט את הצעדים הנחוצים לשיפור המצב", בהתייחס להתפרצות הקורונה במדינה. שלשום חצתה רוסיה את רף 400,000 מקרי ההידבקות, שהגיעו ל־414,878 לפני הנתונים הרשמיים, עם 4,855 מקרי מוות.