ממשלת הניתוק: לשכות במיליוני שקלים לשרים, שני רכבי אאודי A8 לבני גנץ

משבר כלכלי חמור? לא בממשלת ישראל • משרד האוצר נאלץ להפנות שרים חדשים למשרד ראש הממשלה לאחר שהתקשה לטפל בשלל הבקשות שהופנו אליו • גנץ דורש כלי רכב זהים לאלה שמקבל נתניהו, על אף שעלותם עומדת על מיליוני שקלים

אאודי A8.  לא רק לנתניהו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
אאודי A8. לא רק לנתניהו / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הממשלה הרחבה שהורכבה מייצרת כבר עכשיו לא מעט דרישות ואיתן בעיות לוגיסטיות לא פשוטות. ל"גלובס" נודע כי השרים החדשים שפנו בימים האחרונים למשרד האוצר בדרישות ללשכות, כלי רכב ותקנים הופנו למשרד ראש הממשלה. זאת, לאחר שבאוצר, שעוסקים במשבר הקורונה ובתוכנית החילוץ של המשק, התקשו לטפל בשלל הבקשות שהופנו אליהם מצד השרים החדשים.

באוצר הסבירו לשרים כי לאור המצב הכלכלי הם אינם יודעים את היקף הזכאויות של כל לשכת שר מבחינת תקנים, ולכן ביקשו מרונן פרץ, ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לרכז את הפניות לכדי רשימה מסודרת.

בנוסף, באוצר מתקשים לעמוד בדרישות לכלי רכב חדשים מצד שרים, ובהם שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ, שדורש כלי רכב זהים לאלה שמקבל ראש הממשלה נתניהו. גורמים ממשלתיים התלוננו בימים האחרונים על "לחצים אדירים" המופעלים מצד השרים ומקורביהם לצורך הצטיידות. גורם אחר נשמע אומר כי "נמאס לנו לחתום על מכוניות אאודי A8 לכל מי שעובר ליד נתניהו".

דרישתו של גנץ לרכבי השרד המיוחדים צפויה להכניס את האוצר לבעיה. מדובר בשני כלי רכב מסוג אאודי A8, שעוברים התאמות מיוחדות כד לעמוד בדרישות לשמש את שיירת ראש הממשלה. על פי הערכות, עלות כל רכב נאמדת מסוג זה ב-800 אלף שקל, ועם התוספות הנדרשות לאבטחה העלות מזנקת לעד פי ארבעה.

בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת
 בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, הורה בתחילת השנה לעצור רכש של רכבי שרד, לאור המעבר לתקציב מדינה זמני. אולם לאור הלחצים מצד גנץ, נראה כי באוצר ייאלצו להוציא בימים הקרובים הזמנה מיוחדת לרכש רכבים הדרושים לראש הממשלה החלופי.

שרים בכירים אחרים בדרג של שרי אוצר, חוץ או חינוך אמורים לקבל מכוניות שרד מסוג סקודה סופרב. לשרים אלה נמסר כי יוכלו לקבל כלי רכב מהמאגר הכללי, וכי לא יירכשו עבורם כלי רכב במיוחד. באוצר ממתינים לשרים פורשים, ובהם שר האוצר היוצא משה כחלון, שאמור להחזיר את רכבו בתום חודש ממועד פרישתו. הרכב של כחלון אמור לעבור לידיו של מחליפו, השר ישראל כ"ץ.

יצויין, שהמדינה עברה בינואר 2020 לתקציב המשכי (אחד חלקי 12) שמשמעותו היא שלא ניתן לחרוג מן ההוצאות שאושרו בשנת 2019. בעקבות משבר הקורונה הורחב התקציב בסכום של כ-60 מיליארד שקל נוספים, אך הכסף מיועד למטרות הקשורות בטיפול במשבר.

מאחר שתקציבים לא הכרחיים כבר הוקפאו או קוצצו בצורה ניכרת, כל סכום שיוקצה לטובת לשכות השרים יבוא על חשבון כספים שמוקצים לצרכים חיוניים. זאת, מאחר שהאוצר אינו רשאי להשתמש בכספים המיועדים לשכר והחזר חובות או כאלה שהמדינה מחוייבת לחלק לפי חוק, פסק דין או הסכם.

גורמים בסביבתו של גנץ אמרו בתגובה לנושא הרכבים, כי גנץ ביקש לצמצם את עלויות האבטחה ככל הניתן ובמסגרת דרישות הביטחון.