עבודה מהבית מגדילה את אי השוויון

לא הכול ורוד: העבודה מהבית תפגע בעובדים החלשים ובמי שחייבים לשהות פיזית במקום העבודה

עבודה מהבית / צילום: שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: שאטרסטוק

אירועי החודשים האחרונים, שהביאו עמם שינויים באורח החיים ואילצו מעסיקים ועובדים לעבור ללא התראה מוקדמת לעבודה מהבית, חשפו את אי השוויון המובנה בעולם התעסוקה, בין אלה שיכלו להמשיך ולבצע את עבודתם ולהמשיך להשתכר לבין אלה שהוצאו לחל"ת מכורח המציאות החדשה.

האפשרות לבצע את העבודה ללא תלות במיקום הפיזי מתאפשרת, מטבע הדברים, בענפים ובמקצועות מסוימים בלבד. כך, בעוד שבענף ההייטק רוב העובדים יכולים לבצע את עבודתם מהבית, ענפים שלמים כגון ענף התיירות, הבידור והתחבורה, כרוכים בנוכחות פיזית באתר שבו מתבצעת העבודה. העבודה מהבית מאפיינת לא רק ענפים, אלא גם בעלי השכלה גבוהה יותר (מנתוני ה-Census האמריקאי, בשנת 2018 רק 12% בעלי ההשכלה התיכונית העידו כי יוכלו לבצע את עבודתם מהבית, לעומת 37% מבעלי תואר ראשון, ו-42% מבעלי תארים מתקדמים).

היכולת לבצע את העבודה ללא נוכחות פיזית באתר מאפיינת גם בעלי הכנסה גבוהה יותר. כך, מניתוח הכלכלנית הראשית באוצר עולה כי במהלך ימי הסגר ממוצע השכר של העובדים שהוצאו לחל"ת היה 6,300 שקל לעומת השכר הממוצע במשק העומד על 10,400 שקל, כלומר, נמוך בשליש. כמחצית מאותם עובדים מגיעים משישה ענפים שחלקם מאופיינים בשכר הנמוך לעובדיהם - קמעונאות, תעשייה ומסחר סיטונאי, חינוך, שירותי מזון ומשקאות, ועובדי משק בית - כולם מקצועות הדורשים נוכחות פיזית באתר.

פערים בשעות הפנאי וביכולת להתפרנס

האפשרות להמשיך לעבוד מהבית עולה כעת על שולחנם של מקבלי החלטות רבים, שעה שענקיות האינטרנט בארה"ב הודיעו כי לא יחזרו לעבודה במשרדים בחודשים האחרונים, ואולי ימשיכו בכך עד סוף 2020. מעבר מאסיבי לעבודה מהבית ברחבי העולם יגדיל את האי-שוויון בין העובדים שתחום העיסוק שלהם יאפשר להם להשתלב בהעסקה מרחוק לעומת עובדים שייוותרו קשורים למיקום פיזי מסוים. מעבר להעסקה מרחוק יאפשר לאותם עובדים חיסכון בעלויות רבות, דוגמת הוצאות דלק (ואולי אף רכב) וביגוד, ואף יאפשר להם בחירת מקום מגורים בעלות נמוכה יותר, כתוצאה מהיעדר הצורך להיות קרוב למקום העבודה ולעורקי תחבורה ראשיים. אותם עובדים אף יוכלו ליהנות משעות פנאי רבות יותר - תוצאה של חיסכון בזמן הנסיעה המתארך עוד ועוד בשנים האחרונות, ובכך לשפר באופן ישיר את איכות חייהם.

העסקה מרחוק תאפשר לעובדים אלה גמישות תעסוקתית רבה יותר. עובד מרחוק זוכה לנגישות למספר רב יותר של מעסיקים, מעצם כך שאינו נדרש לשיקולים של מיקום גיאוגרפי של משרדי המעסיק, ואף להימנע מהצורך ברילוקיישן. גמישות זו, הנובעת מגידול במספר אפשרויות ההעסקה, מאפשרת שיפור בשכר וכן ביטחון תעסוקתי רב יותר לעובד.

התוצאות של כל אלה מרחיקות לכת עבור העובדים שיכולים לבצע את עבודתם מרחוק לעומת אלה שאינם יכולים לעשות זאת: עלייה בשכר, עלייה בהכנסה הפנויה ושיפור באיכות החיים.

יתרה מכך, עובדים מסוימים עלולים למצוא את עצמם ללא פרנסה במקרה של מעבר מוחלט לעבודה מהבית, דוגמת הכרזתו של מנכ"ל טוויטר. החלטה מסוג זה עלולה לייתר קיומם של שטחי משרדים רבים, וכתוצאה מכך גם את פרנסתם של בעלי תפקידים שהם "תומכי משרד" מטבעם, כלומר תפקידים שהצדקתם היחידה היא קיומו של משרד פיזי. להערכתי, כ-5% מכוח-האדם מועסק בתפקידים הנגזרים מקיומו של משרד פיזי: פקידי קבלה, מזכירות, מאבטחים, אנשי תחזוקה וניקיון, ועוד.

פערים בתפוקות בין עובדים

אולם עבודה מהבית תיצור פער משמעותי גם בקרב העובדים שיכולים לעבוד מהבית, בכך שתרחיק ביניהם ותדגיש את הבדל התפוקות. הדבר נובע מכך שבאופן טבעי, בכל קבוצת עובדים קיימת שונות ביכולות המקצועיות, כאשר אחדים מהם הם בעלי יכולות גבוהות מאוד, מוקדי ידע וכישורים, ואחרים נמצאים בקצה השני של הסקאלה. במהלך העבודה הצוותית במשרדים, שונות זו מתמתנת, כאשר העובדים החלשים יותר נעזרים תכופות במוקדי הידע, בין אם כדי להתקדם במשימותיהם ובין אם כדי לשפר את איכות עבודתם. בעת המעבר לעבודה מרחוק העובדים החזקים, אותם מוקדי הידע, הופכים פרודוקטיביים יותר, מעצם כך שמידת "ההפרעה" או ההיעזרות בהם פוחתת. לעומתם, העובדים החלשים יותר מתקשים להמשיך לייצר עבודה באותה איכות שיכלו לייצר לו המשיכו להיעזר במוקדי הידע, לעתים עד כדי קושי לבצע את העבודה המצופה מהם בכלל.

כתוצאה מכך, העבודה מהבית יוצרת פער גדול עוד יותר בתוך קבוצת העובדים. הדברים נכונים ביתר שאת כאשר אנו דנים בקליטתם לעבודה של עובדים בעלי ניסיון מועט, ג'וניורים, אשר דורשים מטבע הדברים הדרכה צמודה ותהליך למידה ארוך. קושי זה, כשלעצמו, יכול לגרום להשפעה חברתית וכלכלית משמעותית, ולהפחית את יכולת ההעסקה של צעירים.

המעבר להסדרי עבודה מהבית כתוצאה ממגפת הקורונה מביא עמו הזדמנויות רבות, ובהן ההזדמנות לבנות כלכלה יצרנית יותר ולהעלות את רמת הפריון במשק. עם זאת, התהליך מדגיש את אי השוויון בין מי שמסוגל לעבוד מרחוק לבין אלה שעיסוקם מסתמך על נוכחות פיזית במקום מסוים, כמו גם בין בעלי הכישורים הגבוהים לבין אלה הזקוקים לסיוע תדיר מאחרים על מנת להגיע לתפוקות גבוהות. עם המעבר לתצורת עבודה זו, עלינו להתמודד עם האתגר של הרחבת האי-שוויון ולמצוא דרכים להתמודד עם ההשפעה השלילית שיש לתרחיש זה על עובדים רבים ועל המשק כולו.

הכותבת היא סמנכ"לית תפעול ומשנה למנכ"ל אלגוטק מערכות בע"מ