ניר דגן ישמש כמנהל העסקים הראשי בחברת IES תעופה שבשליטת חיים גייר

דגן כיהן כמנכ"ל ארקיע בשש השנים האחרונות • דגן גויס במטרה לפתח שלושה תחומי פעילות שרלוונטיים לשוק התעופה העולמי: מימון ורכש נכסים דוגמת מנועים וחלפים, טכנולוגיות תעופתיות מתפתחות ותשתיות תעופתיות באמצעות מיזם איירפארק בנגב

ניר דגן / צילום: שי אדם
ניר דגן / צילום: שי אדם

ניר דגן, שעד לפני ימים ספורים שימש כמנכ"ל ארקיע, מונה לתפקיד מנהל העסקים הראשי בחברת IES השקעות בתעופה, חברת בת בבעלות מלאה של IES החזקות.

החברה, שנמצאת בשליטת איש העסקים חיים גייר, נסחרת בבורסה בתל אביב והיא עוסקת בתשתיות נדל"ן לתעופה, וכעת היא מתכוונת להעמיק את מעורבותה בתחום. דגן גויס במטרה לפתח שלושה תחומי פעילות שרלוונטיים לשוק התעופה העולמי: מימון ורכש נכסים דוגמת מנועים וחלפים, טכנולוגיות תעופתיות מתפתחות ותשתיות תעופתיות באמצעות מיזם איירפארק בנגב.

דגן, טייס ומשפטן בהכשרתו, כיהן כמנכ"ל ארקיע בשש השנים האחרונות, אחרי 26 שנות פעילות בחברה שבה התחיל את דרכו כטייס.

בעל השליטה גייר מתכוון להגדיל את מעורבות בקבוצה בתחום התעופה ולגייס לשם כך גורמים פיננסיים ומוסדיים גדולים בארץ ובחו"ל. בחברה יוצאים מנקודת הנחה שאת התעופה המתפתחת יובילו בין השאר מנועים חדישים, נכס משמעותי בהיבט הטכנולוגי והכלכלי במטוס. מנוע הוא נכס נפרד מהמטוס שעליו הוא תלוי, ולמנועים יש אורח חיים גדול יותר ממטוסים, ולמעשה כשמטוס מסיים את הקדנציה שלו, המנוע ממשיך ויכול לעבור למטוס אחר (מאותו הדגם). בעסקאות מימון למטוסים פעמים רבות המנועים מצויים בהסכמים נפרדים ואף מול חברות מימון נפרדות.

"מגפת הקורונה היא מאיצת הרעיונות שהיו קיימים עוד קודם לכן"

החיבור בין דגן ובין גייר נעשה עוד לפני הקורונה, בחודש ינואר האחרון. אלא שלימים הגיעה המגפה שטלטלה את ענף התעופה ושינתה את החוקים בו בהיבטים שונים - ממימון המטוסים והמנועים שהפכו למעמסה על חברות התעופה ועל החברות המממנות ועד לצורך בפתרונות חניה ואחסון בתקופה שבה רוב הצי העולמי של מטוסי הנוסעים עומד על הקרקע.

"מגפת הקורונה היא מאיצת הרעיונות שהיו קיימים עוד קודם לכן ולהזדמנויות שנוצרו בשוק", אומר דגן ל"גלובס". "למי שיש את היכולת ואת הכסף בימים אלה, נפתחה הזדמנות להתפתח בשעה שבה חברות תעופה ירצו לממש נכסים בצורה של Sale & lease back". המהלך הזה, מיועד להגדיל את תזרים המזומנים של חברות שמוכרות את המטוסים שבבעלותן וחוכרות אותן מחדש. לאחרונה הודיעה אל על על מכירת שלושה מטוסי 737-800 במתכונת של מכירה וחכירה מחדש לחברה אמריקאית בעסקה בהיקף של 76 מיליון דולר.

דגן מסביר כי "במצב הנוכחי גם חברות תעופה ירצו יותר לממש נכסים ולמכור גם מנועים שיושבים על כנפיים, במקביל חברות ליסינג ירצו להיפרד מחלק מהפורטפוליו שלהן", עוד הוא מסביר כי "יש דרישה גבוהה לנושא של מרכזי תחזוקה לחניה ולתחזוקה. מטוסים רבים חונים כיום על מסלולים בשדות תעופה ברחבי העולם, כאשר הפעילות תחזור, גם אם בצורה מדורגת, החברות יצטרכו לפנות את המטוסים מהמסלולים ולמצוא פתרונות אחסון לרוב המטוסים שעדיין יישארו על הקרקע לטווח של כמה חודשים עד שנה. בתקופה שבו המטוס עומד על הקרקע הוא צריך לקבל שירותי תחזוקה. מדובר בתחום שהפעילות שלו גדלה בשנים האחרונות וגם היא הואצה בעקבות הקורונה. שוק התעופה חווה עליות ומורדות בתקופת הסארס ואחרי ה-9/11, אלו גלים שעוברים ואני מאמין שכך יהיה גם כעת".

גם ההצהרה של IES על הקמת איירפארק קדמה למשבר, אולם כיום המתקן כאמור הופך להיות רלוונטי אך יותר. מדובר במתקן לאומי לחניית מטוסים שיוקם בסמוך לשדה התעופה עובדה.

לאחרונה נחתם מזכר הבנות בין חברת איי.אי.אס ובין התעשייה האווירית (תע"א) לאספקת שירותי האחסנה, השימוש ותחזוקת כלי הטיס באמצעות חטיבת התעופה של התעשייה האווירית. הפארק המתוכנן משתרע על שטח של 2,600 דונם, והוא ישמש חניה ל-500 מטוסים של חברות תעופה מסחריות (תעופה אזרחית). המיזם יופעל בבעלות משותפת, כאשר היקף ההשקעה בהקמת הפרויקט הוא כ-100 מיליון דולר. הפארק צפוי להעסיק כ-800 עובדים.