האם בדרום ת"א לא מחלקים קנסות קורונה לעובדים זרים?

האם עיריית ת"א לא קונסת זרים שהפרו את כללי הריחוק? הנתונים רומזים הפוך • המשרוקית של גלובס

ח"כ מאי גולן, הליכוד / צילום: אבי אוחיון, לע"מ
ח"כ מאי גולן, הליכוד / צילום: אבי אוחיון, לע"מ

ח"כ מאי גולן מהליכוד שוב מאשימה את עיריית ת"א באפליה לטובה של הזרים בדרום העיר. במוקד הפעם: אכיפת הנחיות הקורונה כמו חבישת מסכה ואיסור התקהלות. "אני, אתה ואת, שנפר איזושהי הנחיה, נקבל דוח, נקבל קנס", היא אמרה לענת דוידוב ולגולן יוכפז ב-103FM. "אותם עובדים זרים ומסתננים ושוהים בלתי חוקיים לא קיבלו". בחודשים האחרונים, לטענתה, שמעה "הרבה תלונות" בנושא. "מה שאני מבקשת היום מהרשויות, ובמיוחד מעיריית ת"א - שנהנית לא לאכוף כשזה נוגע לדרום, למסתננים, ובכלל לתושבים בלתי חוקיים - זה לאכוף".

האם בתל אביב באמת קונסים אזרחים ישראלים ונותנים פטור לזרים?

בכלי התקשורת אמנם מצאנו כמה דיווחים מימי הסגר על "חמארות", מקומות בילוי של תושבים זרים, שהמשיכו לפעול למרות ההנחיות. המשטרה והעירייה פעלו לסגור אותן במקרים רבים, אם כי לא ידוע בכמה.

אבל מה עם קנסות? בעיריית תל אביב-יפו מסרו לנו נתונים מפתיעים: מתוך 900 הדוחות שרשמו פקחים על הפרה של הנחיות הקורונה, 570 ניתנו בנווה שאנן ובתחנה המרכזית, מקום המגורים העיקרי של התושבות והתושבים הזרים. במתחם התחנה לבדה נרשמו 360 דוחות על "שהייה במקום אסור", הגדרה שמשמשת בין היתר לענישת אדם שפתח בית עסק בניגוד להנחיות.

בעירייה טוענים שאי-אפשר לדעת כמה מהדוחות ניתנו לחברי הקהילה הזרה, שכן רבים מהם בעלי מעמד תושב ומחזיקים תעודת זהות כחולה. אבל העובדה שכשני שלישים מהקנסות התרכזו בשכונות המגורים של הזרים לא מאששת את הטענה להיעדר אכיפה. במוקד לפליטים ומהגרים מספרים שזרים בהחלט קיבלו קנסות, ואף הפנו את המשרוקית לתושבים זרים שקיבלו קנסות כאלה.

בניגוד לבתי העסק, שנמצאים באחריות הפקחים העירוניים, את הכללים במרחב הציבורי אוכפים השוטרים. דוברות המשטרה מסרה לנו, לצערנו, שאין פילוח של הדוחות לזרים ולישראלים.

גולן לא ידעה לספק לנו נתונים שמראים שזרים לא נקנסו. עם זאת, היא התעקשה שאם היו דוחות כאלה הם היו מעטים, והוסיפה: "ספק רב אם מיעוט הדוחות שכן ניתנו לבעלי עסקים מסתננים אכן שולמו, ואני בודקת בימים אלו אם העירייה פועלת לגבייה של אותם דוחות".

אלא שהעירייה לא יכולה בינתיים לפעול לגביית הקנסות, לא מזרים ולא מישראלים. הסיבה פשוטה: לפי אתר העירייה, המועד האחרון לתשלום הקנסות האלה הוא שלושה חודשים ממתן ההודעה. כיוון שתקנות החירום הראשונות פורסמו באמצע מרץ, אין עדיין דוחות קורונה שמועד פרעונם חלף.

■ בשורה התחתונה: דברי גולן לא נכונים. לפי עיריית תל אביב-יפו, בנווה שאנן נרשמו יותר דוחות קורונה מאשר בכל שאר העיר. הנתונים לא מראים כמה מהם ניתנו לזרים, אבל ארגוני סיוע מדווחים שקנסות נרשמו גם לאוכלוסייה הזאת.

תחקיר: ארן רונדל