חודש מאי המשיך את המגמה החיובית בקרב הישראליות בוול סטריט, ומדד גלובס-פרומתאוס קפץ ב-13.5%

מדד גלובס-פרומתאוס השאיר מאחור את מדדי הייחוס - מדד נאסד"ק שעלה ב-6.8% ומדד ת"א 125 שבכלל ירד ב-0.9% בחודש החולף • בלט לחיוב במגמה: תת-מדד הטכנולוגיה, שבעזרת רוח גבית של חברת Wix זינק ב-18.6%

אבישי אברהמי, מנכ"ל Wix / צילום: איל יצהר
אבישי אברהמי, מנכ"ל Wix / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות בשווקים בחודש מרץ והעליות באפריל, חודש מאי המשיך את המגמה החיובית של אפריל וגם החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט נסחרו במאי בעליות. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלה, קפץ ב-13.5%, כאשר באותה תקופה, מדד ת"א 125 דווקא ירד ב-0.9% ומדד נאסד"ק עלה ב-6.8%.

בדומה למגמה של המדד, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה בשיעור של 5%, בעוד שמדד ת"א ביומד ירד ב-2.9% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה הוסיף לערכו 8.4%. המצטרפת החדשה ביותר לתת-המדד היא חברת איילה פארמה, שהונפקה בנאסד"ק במאי, וגייסה 55 מיליון דולר לפי שווי של 132 מיליון דולר לפני הכסף.

החברה פועלת בתחום האונקולוגיה המדויקת ומפתחת תרופות למחלות סרטן בהתאמה אישית באמצעות מידע על המבנה הגנטי של המטופלים. לחתמי ההנפקה ישנה אופציה לרכוש 500 אלף מניות נוספות. במידה והאופציה תמומש, עד 7.5 מיליון דולר נוספים יוזרמו לקופת החברה.

Wix כבר הישראלית השלישית בשווי

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט עלו גם הן בחודש מאי והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לזינוק של 18.6%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 13.8%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 7.4%. החברה הבולטת ביותר החודש בתת-המדד והמשפיעה העיקרית על הנסיקה של כלל המדד הינה חברת האינטרנט Wix.

החברה, העוסקת בפיתוח פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט, המשיכה ליהנות גם החודש מהשפעות הקורונה ונסקה ב-70%, והשלימה עלייה של 82% מתחילת השנה עד סוף מאי. העלייה המשמעותית במחיר מניית החברה משקפת ל-Wix שווי של 11.8 מיליארד דולר והופכת אותה לחברה השלישית בשוויה מהישראליות בארה"ב, כשלפניה נמצאות רק צ'ק פוינט וטבע. במהלך החודש פרסמה החברה את הדוחות לרבעון הראשון של 2020, בהם הציגה הכנסות של 216 מיליון דולר, גידול של 24% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

גלובס-פרומתאוס - מאי 2020
 גלובס-פרומתאוס - מאי 2020

אלביט מחפשת את הרכישות הבאות

נציגה ישראלית ותיקה במדד גלובס-פרומתאוס, היא אלביט מערכות, שנסחרת בנאסד"ק כיום לפי שווי חברה של כ-6.5 מיליארד דולר. במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי מדובר בחברת הייטק ביטחונית ישראלית בינלאומית ותיקה העוסקת במגוון של טכנולוגיות מתקדמות, משולבות עבור השוק הביטחוני בארץ ובעולם, ובכלל זה מערכות לחימה לכוחות הלוחמים ביבשה, באוויר ובים, בתחומי אלקטרוניקה, אלקטרואופטיקה, אבטחת סייבר, ארטילריה, תעופה ועוד.

במחלקת המחקר של פרומתאוס סבורים שאלביט שומרת במשך שנים רבות על צמיחה דינמית לצד ניהול ותיק ואיכותי, תוך ביצוע מהלכים אסטרטגיים מורכבים לעידוד הצמיחה. להערכתם, כחברה ביטחונית מניית אלביט היא דפנסיבית בתקופות כמו המשבר הנוכחי, שלא ממש טלטל את המניה בהשוואה לנפילות הכלליות בשווקים. בהתאם למסרים מהנהלתה, ייתכן שהמשבר אף יצמיח הזדמנויות חדשות.

לפי כלכלני פרומתאוס, הדינמיות של אלביט באה לביטוי בין היתר בעובדה שהחברה מצויה בעשייה מתמדת, מבצעת רכישות ומיזוגים, חותמת על חוזים חדשים, פורצת לעוד טריטוריות ומציעה פתרונות מותאמים למצב המשק הגלובלי.

לחברה עבר עשיר של רכישה והקמת חברות, ואפילו בימים אלו הנהלת החברה מעריכה שיצוצו הזדמנויות לרכישות חדשות. מסקירת ההיסטוריה הארוכה של החברה בתחום שביצעה פרומתאוס, עולה כי העסקאות האחרונות היו בין היתר הקמת חברת הבת סייברביט ב-2015 לריכוז פעילותה של בתחום תעשיית הסייבר. לאחר מכן, ב-2018 אלביט רכשה את תעש מערכות (לשעבר התעשייה הצבאית) מידי המדינה תמורת 1.8 מיליארד שקל. בשנה שעברה, רכשה אלביט את חטיבת ראיית הלילה של חברת האריס האמריקאית תמורת 350 מיליון דולר.

צבר הזמנות גדול, מכפילים גבוהים

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, אלביט מצליחה לייצר לעצמה יתרונות תחרותיים. כך לדוגמה, בתחום הסייבר אלביט מספקת מוצר אימון מבוסס טכנולוגיות ענן שמאפשר, בין השאר, אימון מרחוק ואימון מהבית. יכולות אלו מאפשרות לחטיבות הסייבר בארגונים לתרגל ולהיערך לאיומים כראוי ובכך להתמודד עם הבעיה לפיה רוב הצוותים לא מאומנים מספיק ולכן לא מגיבים בזמן וביעילות להתקפות בשל חוסר יכולת לזהות את ההתקפה, חוסר ניסיון מבצעי בתפעול כלי ההגנה, עבודת צוות ותקשורת לקויה תחת לחץ ועוד.

לפי שבח, הוכחה ליתרונות של אלביט באה לביטוי גם בצבר הזמנות מוצק וצומח ובין היתר כנראה מביא לכך שהחברה נסחרת במכפילי רווח גבוהים יותר מחברות ביטחוניות אחרות. בדוחות הרבעון הראשון, צבר ההזמנות עמד על כ-10.8 מיליארד דולר, שכ-63% ממנו מיועד למכירה ללקוחות מחוץ לישראל. שבח מציין שהצבר המרשים עשוי לאפשר לאלביט להתמודד עם משבר הקורונה לאור העובדה שכ-59% מהצבר מיועד לביצוע ב-2020-2021 - זאת כמובן בהנחה שלקוחות לא יקפיאו הזמנות.

בפרומתאוס מוסיפים שרק לאחרונה אלביט חתמה על מספר חוזים ארוכי טווח עם פריסה גאוגרפית רחבה. בין היתר בפברואר חתמה החברה על חוזים בהיקף 136 מיליון דולר למכירת מערכת מגן רקיע, אחד ממנועי הצמיחה שלה, להגנה על מטוסים מפני טילי כתף, למדינות באסיה. העסקה הזו מעמידה את היקף המכירות של המערכת, שהחלה להימכר ב־2014, על 700 מיליון דולר ומממשת את תחילת הפעילות של החברה בתחום של קונסטלציות ננו-לוויינים.

בתחום הזה אלביט נהנית ממעמד של שחקן בודד בשוק, שכן אין בו כמעט מתחרים. חברה אמריקאית פיתחה מערכת דומה, שטרם קיבלה אישור מכירה מחוץ לארה"ב. גם הרוסים פיתחו מערכת דומה, אך עדיין לא מייצאים אותה. בנוסף, המערכת הישראלית נחשבת זולה לעומתן.

עוד מציינים בפרומתאוס כי באותו חודש נחתם חוזה נוסף, בהיקף של 43 מיליון דולר לתקופה של שש שנים, לאספקת מערכות עקיבת שטח עבור מטוסי הדור הבא של צבא קוריאה הדרומית. גם באפריל האחרון זכתה החברה בחוזה בהיקף של 103 מיליון דולר לאספקת חליפות לוחמה אלקטרונית מקיפות עבור חיל אוויר של מדינה באסיה לתקופה של שלוש שנים.

לפי ניתוח כלכלי שביצעה פרומתאוס של דוחות הרבעון הראשון, בו אלביט הציגה צמיחה של כ-5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל לכ-1.07 מיליארד דולר, מירב ההכנסות מגיעות מחוץ לישראל. יותר מ-37% מההכנסות מגיעות מארה"ב, אסיה ואירופה עם נתחי שוק זהים יחסית וביחד מניבות כ-40% מההכנסות, בעוד שישראל מניבה 23% מההכנסות. הרווח הגולמי בהתאם לכללי החשבונאות לרבעון הראשון הסתכם בכ-2.95 מיליארד דולר, כ-27.6% מהמחזור, לעומת כ-27.7% מהמחזור ברבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה החברה רשמה רווח נקי של כ-72 מיליון דולר, המהווים 6.7% מהמחזור, בהשוואה לכ-65.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה גם מציגה מאזן חזק ברבעון הראשון עם יתרות מזומנים גבוהות שמאפשרות נזילות זמינה בעת הצורך.

לפי שבח, אם מסתכלים קדימה ומביאים בחשבון את המשבר הגלובלי הנוכחי, סביר להניח שנראה שהתחום הביטחוני הוא בין האחרונים שייפגעו וזה שיישאר יחסית יציב ויהווה מוקד לייצור מעגלי עבודה לטווח הארוך, ויאפשר למדינות לתמוך בכלכלה ובתוצר שלהן. בנוסף לכך, גם היכולות של אלביט להיות דינמית, להציע פתרונות חזקים ולהגדיל נתחי שוק גלובליים בכל אחד ממגזרי הפעילות המגוונים שלה, יהוו עבורה הזדמנויות מעניינות. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות