"הגיע הזמן לנתק את חרדת הקורונה מקבלת החלטות השקעה"

מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השווייצרי קרדיט סוויס, מייקל סטורבק: "השווקים צופים את פני העתיד. הם התקדמו מעבר לחדשות הכלכליות הרעות ופרצו קדימה בחדות מאז השפל, וסביר להניח שלא יגיעו אליו שוב. אל תחכו שיעשו זאת - זו עלולה להיות טעות יקרה"

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP
אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

"תקופות של לחץ בשוק יכולות להיות כואבות, אך בזמנים יוצאי דופן כמו אלה, דווקא הגישה המחושבת אך שגרתית, בשילוב תהליכי השקעה מבוססים, צוותי מומחים ואסטרטגיות מגוונות, הם אלה המניבים את מרב הערך לבנייה או לשימור ההון לטווח הארוך", כך כותבים כלכלני קרדיט סוויס בסקירה שפרסמו בימים האחרונים.

מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השווייצרי קרדיט סוויס, מייקל סטורבק (Michael Storbaek) מסתכל לעבר העידן שאחרי הקורונה ואומר כי "אנשים מסתגלים מהר יותר משנהוג לחשוב. כמה חודשים אל תוך המגפה ובמידה מסוימת כבר התרגלנו ל"נורמלי החדש". ריחוק חברתי, עבודה ולמידה מהבית ושטיפת ידיים הוכחו כיעילות בהאטת התפשטות המחלה. בדיקות והשימוש הנרחב באמצעי מעקב עוזרים גם הם לצמצם ולפקח על מספר מקרי ההדבקה החדשים. בקיצור, אנו לומדים לחיות לצד הנגיף".

המסקנה העיקרית שלו "עכשיו זה הזמן למתן את החרדה מהנגיף ולנתק אותה מקבלת החלטות השקעה. התעדכנות אובססיבית בעלייה או בירידה במספר ההדבקות לא תועיל לאסטרטגיית ההשקעה בשלב זה. במקום זאת, התמקדו ביסודות ובמעשיהם של קובעי ההחלטות, התמידו במסלול שבחרתם וקבלו החלטות על סמך ראיות ועובדות. השווקים צופים את פני העתיד: הם התקדמו מעבר לחדשות הכלכליות הרעות ופרצו קדימה בחדות מאז השפל, וסביר להניח שלא יגיעו אליו שוב. אל תחכו שיעשו זאת - זו עלולה להיות טעות יקרה".

עוד מציינים בקרדיט סוויס כי "מקבלי ההחלטות, שראו מהר מאוד את ההשלכות הכלכליות בעקבות התפרצות נגיף 19- COVID, ידעו לפעול במיידי. כשהתברר כי הסגר יביא מהר מאוד למיתון עולמי, ממשלות ובנקים מרכזיים ברחבי העולם נקטו בצעדים חסרי תקדים. הם הבהירו באופן חד משמעי שהם מוכנים "ללכת על כל הקופה" בכל אמצעי התמיכה שלהם במטרה לשמור על משקי בית וחברות נזילים במהלך המשבר ולמנוע נזק מבני לכלכלה הריאלית".

המסקנה:  "צפו לאמצעי תמיכה נוספים במקרה שהמצב מתדרדר. אמצעים כאלה מפחיתים משמעותית את הסיכוי לדיכאון כלכלי ממושך. לא מומלץ למשקיעים לעמוד מנגד לגלי התמיכה המוניטארית. תחשבו פעמיים לפני שאתם פועלים, אתם לא בהכרח יודעים משהו שמקבלי החלטות בממשלות הגדולות לא יודעים". 

תשומת-הלב חוזרת לתחומים קודמים שדעכו

בקרדיט סוויס מייעצים למשקיעים להתחיל לחשוב קדימה. "כעת כשיותר ויותר מדינות יוצאות מהסגר ואנשים מסתגלים לחיים החדשים והסיכונים שהותירה התפרצות המגפה, תשומת-הלב חוזרת לתחומים קודמים שדעכו למאחורי הקלעים בעיצומו של המשבר. המתחים בין סין וארה"ב בנושאי סחר וכעת גם נגיף הקורונה, השפעות גיאו-פוליטיות והנהגת הטכנולוגיה עברו שוב לחזית העניינים, מה שמפעיל תנודתיות מסוימת בשוק. נראה גם שהמשא-ומתן בין בריטניה והאיחוד האירופי בענייני הסכמי הסחר שלאחר ההתנתקות לא מתקדם כפי ששני הצדדים קיוו ומתחים גיאו-פוליטיים במזרח התיכון יכולים להוות בעיה במהלך החודשים הקרובים לצד ההפרעות בשוקי הנפט. השקעה טובה כרוכה בקבלת העליות והמורדות של הסיכונים הללו בשוק. המשבר הזה יצר שיבושים שמציעים הזדמנות גדולה למשקיעים החכמים והזהירים. אני משוכנע שאנו רואים- וראינו- חלק מההזדמנויות הדרמתיות ביותר להשקעות בזמננו".

המסקנה העיקרית של כלכלני קרדיט סוויס: "התחילו להסתכל מעבר ל-19-COVID כשאתם משקיעים בשווקים הפיננסים, חשבו במקום זאת על המגמות שהמגפה יצרה או חיזקה. דו"ח חדש שפרסמנו לאחרונה כולל לראשונה מגמת על חדשה המתמקדת בשינויי אקלים, שבעיני מהווים משבר גדול בהרבה מגפת הקורונה, ועל כולנו להתמודד עמו".

לסיכום, מציין סטורבנק, "אני מאמין שגישה אקטיבית להשקעות היא הדרך לנווט בסביבה החדשה שנוצרה. הלקוחות צריכים להשקיע את עושרם בתחומים בהם הם מאמינים, רואים את מרב השפעה על הלך העולם, או כאלה שלפחות מציגים תמונה ברורה לאופן שבו העושר יכול להתפתח. כתמיד, משבר כזה נוטה להתפרץ משום מקום ולהשפיע על סקטורים ספציפיים בצורה שונה ובלתי צפויה. בעיני, צריך לדעת לנוע בין מגזרים ואזורים, גם בזמן הקשה ביותר במשבר או עם תחילת ההתאוששות, כדי לשמר את הרעב ללקיחת סיכונים בתוך תיק ההשקעות, בשוק משתנה ודינמי. זה לדעתי, מה שיעשה את כל ההבדל מבחינת ביצועים בטווח הבינוני-ארוך".