מי בכלל זוכר את חרדת גורדי השחקים בימים שאחרי 11 בספטמבר?

לא ניתן להתעלם מכך, שגם בעת המגפה חסרת התקדים הזו, הכמיהה לחיים האורבניים שהיו בשיאם קודם לפרוץ המגפה, ממשיכה להתעצם • ואם ללמוד מהעבר, נראה שלכל הפחות, מגיעה לניו יורק ההזדמנות להוכיח פעם נוספת מאלו חומרים היא עשויה

מרכז הסחר העולמי בוול סטריט, ניו יורק, העמוס בדרך-כלל, שומם / צילום: John Minchillo, Associated Press
מרכז הסחר העולמי בוול סטריט, ניו יורק, העמוס בדרך-כלל, שומם / צילום: John Minchillo, Associated Press

הבנייה לגובה, גורדי השחקים והמרקם האורבני המפורסם של ניו יורק, בירת הכלכלה העולמית, לא נעלמו לאחר האסון הגדול שפקד אותה ב-11 בספטמבר 2001. ניו יורק חזרה לתפקד ככרך עסקי וכמרכז תרבותי שהשפעתו העולמית אפילו גדלה בשני העשורים האחרונים. נדמה שניו יורק גדולה מכל טרגדיה וכך גם שוק הנדל"ן המקומי הידוע כאזור "חסין בפני מיתון". כן, גם במשבר הזה, כמו באלו שקדמו לו, בטווח הקצר, אנו בוודאי נראה תנודתיות מסוימת בשוק. אך גם זו, תהא נמוכה מזו שבשווקי הנדל"ן האחרים. ובטווח הארוך, כאשר ישוב השגשוג הכלכלי, ניו יורק תהיה הראשונה להתאושש.

אסון התאומים שמט את הקרקע מתחת לרגליהם של תושבי ניו יורק. האירוע הנורא הזה זרע פחד וחרדה מפני אירועי טרור נוספים ושגרת החיים השתנתה בהתאם. באותם הימים, חלק ניכר מהתושבים סירב לגור או לעבוד בגורדי השחקים הידועים שנתפסו כיעדי טרור אפשריים. שוכרים במבנים המצויים בסמוך להם אף התירו את חוזיהם ופינו את נכסיהם. היו כאלו שנמנעו מלרדת לרכבת התחתית. האימה וההלם גרמו לקיפאון, ושוק הנדל"ן המקומי דעך לו. אך הזמן, כתמיד, עשה את שלו, ומספר חודשים לאחר האסון, השוק החל להתייצב ובחלוף שנה כבר שיגשג שוב. כיום, גורד השחקים הגבוה ביותר בארצות-הברית, ה-One World Trade Center, המצוי בסמוך למקום בו עמדו מגדלי התאומים, מסמל יותר מכל את תקומתה של ניו יורק מאותו האסון.

בשנת 2012 אסון נוסף פקד את ניו יורק. סופת ההוריקן סנדי איימה שוב לשתק את מרכז העצבים הכלכלי של העולם. ואכן, הסופה פגעה בעוצמה וגרמה להרס כבד ואף גבתה חיי אדם. במשך מספר ימים, מאות אלפים מהתושבים היו לכודים בבתיהם ללא חשמל, עם גישה מוגבלת למזון, מים וכל שירות חיוני אחר. לאור הנזק הרב שנגרם למבנים ולתשתיות, חלק מהתושבים אף נאלצו לעזוב את בתי מגוריהם, ומקומות עבודתם לתקופה ממושכת. גם אז, עוצמת המכה עוררה חששות ופחדים שהביאו עמם תחזיות פסימיות בנוגע לעתידה של ניו יורק. חלק מהמחקרים שפורסמו, אף הזהירו מפני סופות ושיטפונות נוספים שעתידים לבוא על רקע שינויי האקלים. ובכל זאת, מאז תנופת הבנייה נמשכה ורק הלכה וגדלה. מי שביקר בניו יורק בשנים האחרונות בוודאי התקשה להחמיץ את גורדי החדשים שצצים בכל פינה. ושוק הנדל"ן מאז - נמצא בעלייה כמעט קבועה.

מושל ניו יורק הנוכחי, אנדרו קומו, אמר באחד מנאומיו האחרונים, שכבר הפך לאייקוני, שניו יורק הולכת להתגבר על משבר הקורונה בזכות הקשיחות הניו יורקרית. נראה שהוא יודע על מה הוא מדבר, וכי בטווח הארוך, גם הפעם, הכלכלה הגלובלית לא תוכל ללא המנוע העיקרי שלה. ניו יורק היא בירת הסחר העולמית והיא תישאר כזאת, וגם אם אורחות החיים בה ישתנו בטווח הקצר, הרי שבטווח הארוך - מה שהיה הוא שיהיה, ובכלל זה, גם שוק הנדל"ן המקומי.

עם זאת, תחת חרדת המשבר הנוכחי, גם הפעם יש מי שמנבאים שחורות לניו יורק ולשוק הנדל"ן. גם למשבר זה השלכות פסיכולוגיות, בנוסף לאלו הכלכליות והבריאותיות. יש הסבורים שההשפעה הטראומטית של הווירוס והשגרה החדשה תחת כללי הריחוק החברתי שתישאר עמנו לזמן מה, ישנו לחלוטין את כל דפוסי חיינו קודם לקורונה, ובין השאר, ישנו מן הקצה את העירוניות המוכרת לנו ויפגעו במעמדה. בין אלה נמצאים גם אנשי נדל"ן אשר לתפיסתם הצפיפות וההתחככות שבחיים העירוניים אינן רצויות עוד, ומכאן שהפרברים המרווחים רלוונטיים מתמיד. אלו מתכננים הקמת פרויקטי מגורים בהם יוקמו חללי עבודה משותפים, שיבואו על חשבון בנייני המשרדים. אחרים אף חושבים על בניית דירות גדולות יותר עם אזורים ייעודיים לעבודה וללימודים, על פני הדירות הקומפקטיות שתפסו תאוצה בשנים האחרונות. ולצד כל אלה, אחרים גם מקדמים הקמת מתחמי "מטבחי ענן" או "מטבחים באפלה" - אשר יאפשרו השכרת מטבחים לצורך שירותי משלוחים בלבד, במקומן של המסעדות באזורי הביקוש.

בכל הצניעות, נראה לי שנבואות ותוכניות אלו, במקרה הטוב, מעט מקדימות את זמנן. ספק רב אם ומה מהן יהיה רלוונטי בימים שיבואו לאחר מציאת החיסון המיוחל, בהם, כך נדמה, החיים כפי שהכרנו יחזרו בעיקרם למסלולם. לא ניתן להתעלם מכך, שגם בעת המגפה חסרת התקדים הזו, הכמיהה לחיים האורבניים שהיו בשיאם קודם לפרוץ המגפה, ממשיכה להתעצם. ואם ללמוד מהעבר, נראה שלכל הפחות, מגיעה לניו יורק ההזדמנות להוכיח פעם נוספת מאלו חומרים היא עשויה. 

הכותב הוא מנכ"ל Ackerman Development, חברת נדל"ן יזמית הפועלת בניו יורק ובמיאמי