הכדור בעניין היטל ההיצף על המלט עבר לידי השר פרץ - הוועדה המייעצת המליצה שלא להעלותו

עתה, משהמלצות הוועדה נמסרו לשר פרץ, עומדים לרשותו 15 ימים להחלטה, שמבחינתו כנראה שלא תהיה קלה כל כך, זאת משום שלפרץ מכריז לאורך כל דרכו הפוליטית, כי הוא מתעתד להגן על התעשייה הישראלית

ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הוועדה המייעצת לשר הכלכלה לעניין היטל היצף בנושא מלט, העבירה היום (ה') לשר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ את מסקנותיה והמלצותיה בבחינה מחדש ביחס לשיעור ההיטל על יבוא מלט לישראל. כפי שפורסם ב"גלובס", הוועדה המליצה לשר להותיר את שיעור ההיטל על יבוא מלט על 0.25% על כנו, בעוד שהממונה על היטל הסחר במשרד המליץ להעלותו לשיעורים של כ-30%. הוועדה אמנם מצאה החמרה בנזק לתעשייה המקומית, אולם התקשתה לייחס את הנזק המוכח לתעשייה המקומית ליבוא בהיצף.

תפקידה של היחידה להיטלי סחר במשרד הכלכלה הינו לחקור האם מתקיים יבוא בהיצף והאם הוא גורם נזק משמעותי לתעשייה הישראלית. מטרת החקירה, המתבצעת מול הגורמים הרלוונטיים בארץ ומחוץ לארץ, הנה להגן על המשק הישראלי מפני סחר לא הוגן העלול לפגוע באופן משמעותי בתעשייה הישראלית ובטווח הארוך גם בתחרות ובמחירים.

כאמור, הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, המליץ להטיל על הענף היטל היצף, שכן הגיע למסקנה שמחירי המלט המיובא נמוכים מהמחירים שבהם הוא נמכר בארצות המוצא.

הוועדה המייעצת התכנסה לשלוש ישיבות, שבמהלכן הופיעו בפניה הצדדים להליך ובהם נציגי התעשייה המקומית ובראשם חברת נשר והתאחדות התעשיינים, יבואני המלט, יצרנים זרים, נציגים מלשכת המסחר ואף נציגים של ממשלות טורקיה ויוון, שמהן מגיע עיקר יבוא המלט. עוד שמעה הוועדה את עוד הופיעה בפני הוועדה הממונה על התחרות ואיגודים עסקיים, מיכל הלפרין.

עתה, משהמלצות הוועדה נמסרו לשר פרץ, עומדים לרשותו 15 ימים להחלטה, שמבחינתו כנראה שלא תהיה קלה כל כך, זאת משום שלפרץ מכריז לאורך כל דרכו הפוליטית, כי הוא מתעתד להגן על התעשייה הישראלית.

היבואנית הגדולה של מלט לישראל, חברת סימנט מסרה בתגובה, כי "הוועדה המקצועית החליטה זו הפעם השניה ובפה אחד לפסול את עבודתו של הממונה על היטלי הסחר ולמנוע את כוונתו להשית מס של עשרות אחוזים על המלט בישראל ובכך לפוגע בציבור הרחב ובאלו שהעזו להתחרות במונופול נשר. מונופול שבמשך מאה שנים לא קמה לו תחרות. הוועדה האובייקטיבית, המורכבת מנציגי ציבור ומשרדי האוצר והכלכלה, בחרה להעדיף את טובת המשק והציבור הישראלי על פני טובת המונופול. המלצת הוועדה חסכה לציבור מס נוסף, מס על המלט שהיה מזרים מאות מליוני שקלים לכיסי מונופול נשר".