בדרך למיזוג אגוד במזרחי טפחות: פנינסולה במו"מ מתקדם לרכישת תיק האשראי ליהלומנים

אגוד ומזרחי טפחות חייבים למכור את התיק על מנת לקבל את אישור רשות התחרות למיזוג • עם השלמת מיזוג אגוד בבנק מזרחי טפחות יהיו בישראל רק 6 קבוצות בנקאות מסחריות נפרדות

מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף
מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף

בדרך להסרת המחסום הרגולטורי האחרון שעומד בפני השלמת עסקת המיזוג של בנק אגוד לתוך בנק מזרחי טפחות שנחתמה לראשונה כבר ב-2017: חברת האשראי החוץ בנקאי פנינסולה, שבניהול המייסד מיכה אבני ושבשליטת בית ההשקעות מיטב דש, הודיעה הערב כי היא "מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת תיק האשראי למימון פעילות היהלומים של לקוחות בנק אגוד".

אגוד ומזרחי טפחות חייבים למכור את התיק האמור על מנת לקבל את אישור רשות התחרות למיזוג. זאת לאחר שבית הדין לתחרות הפך אשתקד את החלטתה הקודמת של רשות התחרות ביחס למיזוג, כשהיא התנגדה בעבר לחלוטין לקיום העסקה. לאחר הכרעת בית הדין רשות התחרות, בעבר רשות ההגבלים העסקיים, הודיעה כי הבנקים יידרשו למכור את תיק האשראי ליהלומנים לצד שלישי שירצה להמשיך לפעול בתחום, כתנאי מקדים והכרחי לאישור העסקה. פנינסולה, שעוסקת במתן אשראי עסקי חוץ בנקאי לעסקים קטנים ובינוניים היא על פניו מועמד מתאים מבחינה זו.

על פי הודעת פנינסולה "נכון למועד זה, סך כל האשראי המנוצל בתיקי האשראי הפעילים עומד על כ-100 מיליון דולר, כ-350 מיליון שקל, ואילו סך המסגרות לניצול עומד על כ-245 מיליון דולר, כ-860 מיליון שקל"  כאשר "בהתאם למתווה המתגבש, התמורה שתשלם החברה עבור תיק האשראי תחושב בדיסקאונט מסכום האשראי המנוצל בפועל בתיקי האשראי הפעילים במועד השלמת העסקה". עוד פירטו בפנינסולה כי "העסקה כפופה לחתימת הצדדים על הסכם מחייב להשלמת המיזוג ולקבלת אישור הממונה על התחרות".

לפני ימים אחדים חתמו מזרחי טפחות ובעלי אגוד על הארכה נוספת של המועד האחרון להשלמת העסקה, לסוף מרץ. בד בבד האריך אגוד את התקשרותו עם בנק לאומי, למתן שירותי מחשוב לפעילות אגוד על ידי הבנק הגדול ממנו.

על פי ההסכם בין אגוד למזרחי טפחות התשלום עבור מניות אגוד שבשליטת שמניות השליטה בו שייכות לשלמה אליהו (שמניותיו בנאמנות), למשפחות לנדאו ומנור ולד"ר יעל אלמוג-זכאי, ייעשה במניות מזרחי טפחות. כמו כן מזרחי טפחות יפרסם הצעת רכש למניות הציבור בבנק.

עם השלמת מיזוג אגוד בבנק מזרחי טפחות, שזכה לתמיכת הפיקוח על הבנקים, יהיו בישראל רק 6 קבוצות בנקאות מסחריות נפרדות, וזאת לעומת 8 עד לא מזמן, בהתחשב בבנק דקסיה (שהפך,לבנק מוניציפל) ושמוזג לתוך מרכנתיל של דיסקונט. עם זאת, אשתקד אושרה הקמת בנק חדש, הבנק הדיגיטלי, שכיום נמצא בשליטת פרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאיי ואורקום.